جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 27.02.2024, 13:45

حبس ابد برای قاتل دو ایرانی در هلند


رضوان التاغی، تبهکار مراکشی-هلندی که از جمله متهم به آمریت در قتل دو تن از مخالفان حکومت جمهوری اسلامی است به همراه دو تن دیگر به جرم ترورهای سازمان‌یافته به حبس ابد محکوم شدند.

طبق گزارش رسانه‌های هلند دادگاه منطقه آمستردام رضوان التاغی را به همراه دو همدست او به نام‌های سعید آر و ماریو آر در یک پرونده شامل شش ترور و چهار مورد اقدام به قتل و برنامه‌ریزی‌های متعدد برای قتل افراد، مجرم شناخت و به حبس ابد محکوم کرد. این پرونده ۱۷ متهم دارد و رضوان التاغی متهم ردیف اول است.

التاغی سردسته‌ی باند تبهکار «فرشتگان مرگ» است و در هلند و مراکش به اتهام قتل تحت پیگرد قرار داشته. او همچنین به‌عنوان رهبر یکی از باندهای بزرگ قاچاق کوکائین شناخته می‌شود.

نام رضوان التاغی در ارتباط با پرونده قتل محمدرضا کلاهی و احمد نیسی دو نفر از مخالفان حکومت اسلامی ایران در هلند نیز گره خورده است. یکی از زیردست‌های التاغی به نام «نآوفال اِف» با نام مستعار «نوفل» به جرم قتل علی معتمد (محمدرضا کلاهی) در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ به حبس ابد متهم شد. به گفته وزارت اطلاعات هلند (آیفد)، حکومت ایران در قتل محمدرضا کلاهی نقش داشته است.

سه متهم دیگر این پرونده به‌رغم درخواست دادستان‌ها برای حبس ابد به ۱۵ تا ۲۹ سال زندان محکوم شدند. برای ۱۱ تن دیگر نیز به‌عنوان متهم‌های ردیف دوم و سوم احکام ۲۱ ماه تا ۲۳ سال حبس صادر شد.

التاغی که تمام وکیلانش یا استعفا کرده و یا بازداشت شده‌اند، اکنون خود وکالتش را برعهده دارد و پیشتر اعلام کرده بود در مراسم قرائت حکم شرکت نخواهد کرد.

دادگاه هلند در جریان یک دادرسی پیچیده و طولانی ثابت کرد که التاغی دستورهای قتل متعددی از جمله قتل رونالد باکر (۲۰۱۵)، سمیر اراغیب (۲۰۱۶)، رانکو اسکیچ (۲۰۱۶) و حکیم چنگاچی (۲۰۱۷) را صادر کرده است. چنگاچی هدف مورد نظر آن حمله نبود. به گفته دادگاه، شواهد کافی وجود دارد که ثابت کند التاغی در هر صورت پشت این قتل بوده و او مسئول کشته‌شدن یک مرد بیگناه است.

شاهد اصلی دادگاه التاغی، فردی به نام نبیل ب بود که به گفته دادگستری هلند دست راست رضوان التاغی بوده و حاضر شد در ازای تخفیف مجازات، اطلاعات خود را در اختیار پلیس قرار دهد. همکاری او با پلیس اما از سوی رضوان التاغی بدون مجازات نماند. به فاصله کوتاهی، برادر او به قتل رسید. سال گذشته نیز یک وکیل جوان هلندی که دفاع از او را برعهده گرفته بود، در آمستردام ترور شد. قتل‌ها چنان فضای رعبی ایجاد کرد که وکلای بعدی نبیل ب حاضر نبودند پذیرش وکالت او را به‌طور علنی اعلام کنند.

این مسأله سبب شد پیتر دِ-فریز، روزنامه‌نگار و محقق جنایی هلندی به‌عنوان فرد معتمد و مشاور نبیل ب با او در تماس باشد و نقشی کلیدی در این پرونده که از آن به‌عنوان بزرگترین پرونده کیفری در هلند نام برده می‌شود بازی کند. پیتر دِ-فریز ۱۵ تیر ۱۴۰۰ / ۶ ژوئیه ۲۰۲۱ در مرکز شهر آمستردام با شلیک پنج گلوله به سرش مورد سوءقصد قرار گرفت و در بیمارستان جان سپرد.

دادگاه آمستردام نبیل ب را به ۱۰ سال حبس محکوم کرد. براساس اعلام دادگاه حداقل پنج قتل به لطف شهادت ثابت شده است. دادگاه خطاب به او گفت: «شما باید با این واقعیت زندگی کنید که تا ابد نسبت به امنیت‌تان مراقب و محتاط باشید.»

التاغی سال‌ها در فهرست افراد تحت تعقیب هلند بود و سرانجام در دسامبر ۲۰۱۹ توسط پلیس در دبی دستگیر شد. او چند روز بعد به هلند انتقال داده شد. بلافاصله پس از او، سعید آر. در کلمبیا دستگیر شد، اما مراحل استرداد او نزدیک به دو سال طول کشید.

التاغی در هلند در امنیتی‌ترین زندان کشور در فوخت (Vught) و تحت محدودیت و منع از برقراری ارتباط با افراد دیگری غیر از وکلای قانونی نگهداری می‌شده است. یوسف ت وکیل و پسر عموی او پیشتر به اتهام کمک به التاغی در حفظ ارتباط با جهان خارج دستگیر و به پنج و نیم سال زندان محکوم شد.

دو وکیل مدافع دیگر او به این اتهام که به‌عنوان مجرای ارتباطی بین رئیس جنایتکار و شبکه او عمل کرده‌اند، دستگیر شدند که یکی از آنها قبلاً محکوم شده است. وکلای مدافع التاغی در موارد جداگانه تلاش کردند استقلال دادگاه را به چالش بکشند اما این تلاش‌ها نتیجه‌ای در برنداشت.

رادیو زمانه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024