جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 27.02.2024, 8:48

نامه سامان یاسین به اژه‌ای: جانم را هم بگیرید، خلاص


سامان یاسین به محسنی اژه‌ای: اعدام مصنوعی کردید، تیمارستان بردید، جانم را هم  بگیرید و خلاص

سامان یاسین (صیدی)، رپ‌خوان معترض، در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه‌ قضاییه جمهوری اسلامی، با اعلام این که ۱۸ ماه بلانکلیف در زندان های تهران و کرج جابه جا می شود و بدون هیچ مدرک و سند محبوس است، نوشت: «اعدام مصنوعی کردید، تیمارستان بردید، چه مانده است به سرم بیارید؟ جانم را هم بگیرید، خلاص.»

در این نامه که در صفحه اینستاگرانی آقای یاسین منتشر شده، آمده است که «در این ۱۸ ماه بارها برای من قرار دادگاه تعیین شده اما برگزار نشده است.»

این خواننده رپ اعتراضی اشاره کرد که «کماکان با مشکلات روحی و روانی و جسمی که مسئولان بی‌کفایت حتی قادر به اعزام اینجانب به مراکز درمانی نیستند» به سر می‌برد و از رییس قوه‌ قضاییه جمهوری اسلامی خواست به او بگوید: «مرتکب چه جرمی شده‌ام؟»

او افزود: «اگر مجرمم پس حبس بدهید، اگر مجرم نیستم منع تعقیب بزنید.»

سامان یاسین در نامه خود به رییس قوه‌ قضاییه با اعلام این که نمی داند «دلیل این همه خشم، آزار و اذیت دستگاه‌های قضایی» نسبت به او به چه معنا است، نوشت: «از شما درخواست اعدام دارم»‌ و افزود: «من تحمل زندان و بلاتکلیفی را به جرمی که نه شما می‌دانید و نه من، ندارم.»

وی همچنین نوشت که «بنده هیچ اعتراضی نداشته و خودم با اثر انگشت و امضا رضایت کتبی می‌دهم!»

آقای یاسین در ادامه اشاره کرد که زندگی اش «از هم پاشیده، سلامت رو‌حی و روانی و جسمی‌ام را هم گرفتید، اعدام مصنوعی کردید، تیمارستان بردید، چه مانده است به سرم بیارید؟ جانم را هم بگیرید، خلاص ... .»

این زندانی سیاسی در شهریور سال جاری در یک فایل صوتی که برای انتشار در اختیار شبکه حقوق بشر کردستان قرار گرفته بود، به شکنجه‌های دوران بازداشت از جمله اعدام مصنوعی، پارگی حفره بینی در اثر شکنجه بازجویان امنیتی، و فشار برای انجام اعترافات اجباری، اشاره کرده بود.

سامان یاسین، خواننده‌ای که در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته که در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد با معترضان همراهی کرد، در مهر ماه ۱۴۰۱ در تهران بازداشت و ابتدا به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد.

این حکم در دیوان عالی کشور نقض و پرونده او جهت رسیدگی دوباره به دادگاه ارجاع شد.

به‌تازگی جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران، وضعیت حقوق بشر در ایران را «واقعیت تلخ» توصیف کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا در مقابل نقض گسترده حقوق بشر در ایران سکوت نکنند.

پیش از این میشل تیلور، نماینده دائم آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، هم از «بی‌اعتنایی آشکار رژیم ایران به حقوق بشر و آزادی بیان» انتقاد کرده بود.

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024