جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 23.02.2024, 20:00

تحریم بیش از ۵۰۰ شخص و نهاد مرتبط با روسیه


جو بایدن اعلام کرد آمریکا بسته جدیدی شامل بیش از ۵۰۰ تحریم علیه روسیه برای تهاجم نظامی به اوکراین و مرگ الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس کرملین، را به اجرا گذاشته است.

آقای بایدن در بیانیه‌ای که کاخ سفید روز جمعه ۴ اسفند منتشر کرد، گفت: «این تحریم‌ها افرادی را هدف قرار می‌دهند که به زندانی کردن الکسی ناوالنی و همچنین به بخش مالی، صنعت دفاعی و شبکه تدارکات روسیه مرتبط هستند.»

در این بیانیه تأکید شده تحریم‌هایی نیز علیه «دور زنندگان تحریم‌ها در پنج قاره» وضع شده است.

رئیس‌جمهور ایالات متحده در ادامه گفته است تحریم‌های جدید تضمین می‌کنند که «پوتین بهایی گزاف‌تر به دلیل تهاجمش به خارج از مرزها و سرکوبش در داخل مرزها پرداخت خواهد کرد.»

در این بیانیه آمده است ایالات متحده محدودیت‌های صادراتی بر حدود ۱۰۰ نهاد که به روسیه کمک می‌کنند تحریم‌های تجاری را دور بزند و «برای ماشین جنگی روسیه حمایت پنهانی فراهم می‌کنند» وضع کرده است.

این محدودیت شامل شرکت‌هایی در چندین کشور ازجمله روسیه، چین، ترکیه، صربستان، قرقیزستان، هند، کره جنوبی و امارات متحده عربی می‌شود.

بر اساس این گزارش، ارسال محموله‌های آمریکایی به ۶۳ شرکت روسیه، ۱۶ شرکت در ترکیه، هشت شرکت در چین و چهار شرکت در امارات ممنوع خواهد شد.

همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی علیه سیستم پرداخت کارت ملی روسیه، اپراتور سیستم پرداخت «میر»، وضع کرد.

به‌علاوه، ده‌ها بانک، شرکت سرمایه‌گذاری، صندوق‌های ریسک سرمایه‌گذاری و شرکت‌های فن‌آوری مالی روسیه در بسته جدید تحریم شده‌اند.

آمریکا همچنین پروژه تولید گاز مایع طبیعی در سیبری موسوم به «آرکتیک ال‌ان‌جی ۲» را مشمول تحریم قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز پنج‌شنبه در آستانه سومین سال حمله نظامی روسیه به اوکراین اعلام کرده بود که واشینگتن بیش از ۵۰۰ شخص و نهاد را که در این تهاجم نقش داشته‌اند هدف تحریم قرار می‌دهد.

یکی از سخنگوهای این وزارتخانه به خبرگزاری فرانسه گفت، تحریم‌های جدید که روز جمعه اجرایی خواهد شد «به روسیه، حامیانش و ماشین جنگی آن» ضربه خواهد زد.

وی افزود که این تحریم‌ها هم از جانب وزارت خزانه‌داری و هم از جانب وزارت خارجه ایالات متحده خواهد بود.

از آغاز حمله نظامی روسیه به کشور همسایه خود در فوریه ۲۰۲۲، واشینگتن و متحدانش مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه مسکو وضع کرده‌اند که منابع درآمدی روسیه و بخش‌های نظامی و صنعتی این کشور را هدف قرار می‌دهد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده می‌گوید تحریم‌های روز جمعه گسترده‌ترین تحریم‌هایی است که از زمان آغاز جنگ اوکراین در یک نوبت علیه روسیه وضع شده است.

این تحریم‌ها که در آستانه دومین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین اعلام شده‌اند، همچنین همزمان است با مرگ الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه در یکی از زندان‌های قطب شمال.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، پیش از این تصریح کرده بود که این تحریم‌ها علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواهد بود چرا که او مسئول مرگ آقای ناوالنی است.

آقای بایدن روز پنج‌شنبه با همسر الکسی ناوالنی، یولیا ناوالنایا، و دخترشان، داشا، در کالیفرنیا دیدار کرد. او سپس در گفت‌وگویی با خبرنگاران، الکسی ناوالنی را «مردی با شجاعتی باورنکردنی» توصیف کرد.

مقامات روسیه جمعه گذشته اعلام کردند که الکسی ناوالنی ۴۷ ساله به طور ناگهانی در زندان مرده است. دولت‌های اروپایی متعاقب این رخداد دیپلمات‌های روسیه را احضار کردند.

روز پنج‌شنبه همچنین بریتانیا از تحریم بیش از ۵۰ فرد حقیقی و حقوقی دیگر با هدف ضربه زدن به توان تسلیحاتی حکومت کرملین خبر داد.

طبق اعلام وزارت خارجه بریتانیا، فهرست تازه تحریم‌ها شامل عده‌ای از واردکنندگان و تولیدکنندگان ابزارهای ماشینی روسیه است که تولیدات‌شان قابلیت استفاده در سامانه‌های دفاعی و تسلیحاتی را هم دارد.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024