جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 22.02.2024, 20:39

فشار مقام‌های روسیه برای دفن مخفیانه پیکر ناوالنی


مادر الکسی ناوالنی از فشار مقام‌های روسیه برای «دفن مخفیانه» پسرش خبر داد

لیودمیلا ناوالنایا، مادر الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس ولاديمير پوتين که در زندانی در مناطق قطبی شمال روسیه جان باخت، می‌گوید پیکر بی‌جان پسرش را دیده، اما مقام‌های روسیه را به «باج‌گیری» بابت تحویل پیکر او متهم کرد.

او روز پنجشنبه سوم اسفند در یک پیام ویدئویی گفت مقام‌های مسئول پیکر پسرش را در شهر سالخارد، واقع در حاشیه قطب شمال، به او نشان داده‌اند.

مادر الکسی ناوالنی همچنین خبر داد که به شکل «مخفیانه» به سردخانه برده شد تا گواهی مرگ را امضا کند، اما مسئولان همچنان از تحویل جنازه پسرش به او خودداری کردند.

خانم ناوالنیا افرود: «آنها تلاش می‌کنند از من باج بگیرند و برای مکان و زمان دفن الکسی شروطی تعیین کرده‌اند.»

او خاطر نشان کرد بازرسان کمیته تحقیقات فدرال روسیه که بررسی چگونگی مرگ پسرش را برعهده دارد، به او فشار می‌آورند جناره پسرش را «پنهانی و بدون وداع» دفن کند.

خانم ناوالنیا در ادامه تأکید کرد که می‌خواهد مراسم تدفین الکسی ناوالنی به شکل «عمومی» برگزار شود تا حامیانش بتوانند با او وداع کنند.

او در این پیام ویدئویی فاش کرد که بازرسان «در چشم‌های من نگاه کردند و گفتند اگر با خاکسپاری مخفیانه موافقت نکنم، بلایی سر پیکر پسرم می‌آورند. من می‌خواهم که پیکر او فورا به من تحویل داده شود.»

مادر و وکیل الکسی ناوالنی روز شنبه به شهر سالخارد رفتند چون مقامات اداره زندان‌های روسیه به آنها گفته بودند که جنازه آقای ناوالنی برای انجام تحقیقات به سردخانه این شهر منتقل شده است، اما در پی ورود مادر و وکیل او به شهر سالخارد، با درهای بسته سردخانه مواجه شدند.

پیش‌تر اعلام شده بود بیش از ۶۷ هزار شهروند روسیه با ارسال نامه‌های رسمی به کمیته تحقیقات این کشور خواستار تحویل جسد الکسی ناوالنی به خانواده‌اش شدند.

از سوی دیگر، سخنگوی کرملین درباره اظهارات مادر الکسی ناوالنی حاضر به اظهارنظر نشد.

دیمیتری پسکوف به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «متاسفانه سخنان او را ندیده‌ام و به همین دلیل نمی‌توانم نظری بدهم.»

او اضافه کرد مسکو «با مسائل مختلفی مواجه است که برای کشور ما اهمیت بیشتری دارند.»

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز پنجشنبه واکنش آمریکا به مرگ آقای ناوالنی را «هیستری» خواند و گفت مقام‌های ایالات متحده «حق ندارند در مسائل داخلی ما دخالت کنند.»

این در حالی است که همکاران الکسی ناوالنی روز پنجشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشتند در گواهی فوت آقای ناوالنی عامل مرگ او «دلایل طبیعی» اعلام شده است.

اعضای خانواده و همکاران آقای ناوالنی می گویند حکومت روسیه او را در زندان کشته است. کرملین این اتهام را به‌شدت تکذیب کرده است.

مادر الکسی ناوالنی روز چهارشنبه ۲ اسفند دادخواستی را برای تحویل پیکر پسرش به دادگاه تحویل داد و برای روز ۴ مارس (۱۴ اسفند) یک جلسه غیرعلنی استماع تعیین شده است.

یولیا ناوالنایا، همسر آقای ناوالنی، روز پنجشنبه بار دیگر تاکید کرد که به اعتقاد او ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، همسرش را کشته است و از رسانه‌ها خواست تحت تاثیر تبلیغات حکومت قرار نگیرند.

خانم ناوالنایا در بخشی از پیامش در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به روزنامه نگاران از آنها خواست: «بنویسید که پوتین الکسی را کشته است. هر روز و تا زمانی که نیرو دارید، این موضوع را بنویسید.»

پیام یولیا ناوالنایا بخشی از واکنش‌ها به سخنان دمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه، بود که در مورد همسر الکسی ناوالنی گفته بود: «او لبخند بر لب دارد و پس از مرگ شوهرش با اشتیاق به دنبال شروع کردن زندگی سیاسی خود است.»

خانم ناوالنایا اظهارات مدودف را که یک دوره رئیس جمهور روسیه بود، رد کرد و او را شخصی «بی‌ارزش» خواند.

اواز دیگران خواست که تحت تاثیر سخنان این مقام ارشد روسیه قرار نگیرند، چون او به عنوان «ابزاری عامدانه برای منحرف کردن افکار عمومی» عمل می‌کند.


رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024