جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 22.02.2024, 15:28

بریتانیا تحریم‌های گسترده جدیدی علیه روسیه وضع کرد


در آستانه آغاز سومین سال تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین، بریتانیا از تحریم بیش از ۵۰ فرد حقیقی و حقوقی دیگر با هدف ضربه زدن به توان تسلیحاتی حکومت کرملین خبر داد.

طبق اعلام وزارت خارجه بریتانیا در روز پنج‌شنبه، سوم اسفند، فهرست تازه تحریم‌ها شامل عده‌ای از واردکنندگان و تولیدکنندگان ابزارهای ماشینی روسیه است که تولیدات‌شان قابلیت استفاده در سامانه‌های دفاعی و تسلیحاتی را هم دارد.

از فوریه ۲۰۲۲ که مسکو حمله به خاک اوکراین را آغاز کرد، حکومت ولادیمیر پوتین در روسیه هدف سخت‌ترین و گسترده‌ترین رژیم تحریمی دنیا بوده است.

با این حال مرگ الکسی ناوالنی، بزرگ‌ترین مخالف پوتین، در زندان که هفته گذشته رخ داد و همزمانی آن با روزهای سالگرد جنگ در اوکراین به دور جدیدی از وضع تحریم‌ها از طرف غرب علیه مسکو دامن زد.

رژیم تحریمی گسترده باعث شده است که روسیه برای تأمین نیازهای تسلیحاتی خود دست به دامن چین و کره شمالی و پهپادهای ایران شود.

در همین زمینه سخنگوی نیروی هوایی اوکراین روز پنج‌شنبه آماری از موشک‌ها و پهپادهایی به دست داد که روسیه در دو سال گذشته به سوی اوکراین گسیل کرده است: بیش از هشت هزار موشک و ۴۶۳۰ پهپاد که از این میان به گفته این مقام اوکراینی بیش از ۳۶۰۰ پهپاد به دست سربازان این کشور سرنگون شده است.

تحریم‌های تازه بریتانیا یک روز پس از آن اعلام می‌شود که اعضای اتحادیه اروپا هم بر سر وضع سیزدهمین بسته تحریمی خود علیه مسکو به توافق رسیدند و نزدیک به ۲۰۰ فرد حقیقی و حقوقی را در ارتباط با جنگ اوکراین تحریم کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در قالب این بسته تحریمی، ۱۹۳ فرد از سفر به اتحادیه اروپا و کسب و کار در این منطقه منع شدند.

در هفته جاری جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز اعلام کرد که واشینگتن در واکنش به مرگ الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه، و جنگ دو ساله اوکراین، تحریم‌های سنگین تازه‌ای را در روز جمعه علیه مسکو وضع خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز همزمان به نقل از یک مقام ارشد دولت ایالات متحده نوشت که این بسته تحریم‌ها در ابتدا قرار بود که در دومین سالگرد جنگ اوکراین اعلام شود، اما واشینگتن اکنون به دلیل مرگ ناوالنی آن را بازبینی می‌کند تا تحریم‌ها واکنشی به این رخداد نیز باشد.

الکسی ناوالنی حدود یک هفته قبل از سومین سالگرد شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در یک زندان امنیتی در مناطق قطبی شمال روسیه درگذشت. مقامات روسیه هنوز جسد او را به خانواده‌اش تحویل نداده‌اند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024