جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 21.02.2024, 10:16

محکومیت شماری از فعالان مدنی آذربایجانی به زندان


گزارش‌ها حاکی از صدور احکام زندان و محدودیت‌های اجتماعی برای شماری از فعالان مدنی آذربایجانی در ایران طی روزهای اخیر است.

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ) در گزارش‌های جداگانه‌ای از صدور احکام زندان برای این گروه از فعالین خبر داد و نوشت که «کرم مردانه» که روز ۱۷ بهمن‌ بازداشت شد در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد و اتهام‌ او «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی» عنوان شده است.

به گزارش «آداپ»، میلاد جلیلی، رپر آذربایجانی اهل تبریز، و سالار طاهرافشار، فعال آذربایجانی در ارومیه، به ترتیب به ۸ و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

آداپ اعلام کرد که این دو تن در شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی تبریز به خاطر آنچه «تبلیغ علیه نظام» نامیده شده، محکوم به زندان شده اند.

در این گزارش ها همچنین اعلام شد که رضا زارع‌کار، اهل ساوجبلاغ استان البرز، در شعبه تجدیدنظر دادگاه استان البرز، در مجموع، به ۵ سال و یک ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

این حکم بابت اتهام «توهین به مقدسات، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری» صادر شده است و حکم اولیه ٨ سال و یک ماه حبس تعزیری بوده است.

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران به نقل از منابع مطلع نوشت: مستندات قاضی برای صدور این حکم، اطلاعات به دست آمده از محتوای تلفن همراه او بوده است.

در پرونده دیگری، افشین نذیری، فعال محیط زیست ساکن تهران، به ۵۷ ماه حبس تعزیری، ۲ سال منع خروج از کشور و توقیف تلفن همراه محکوم شده است.

به نوشته آداپ، در روند دادرسی پرونده این فعال محیط زیست اتهاماتی همچون «تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و عضویت در گروهک‌های معاند ضد انقلاب» عنوان شده است.

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران اعلام کرد صدور این حکم پس از آن صورت گرفت که این فعال محیط زیست با انتشار ویدئویی، از آلودگی شدید صنعتی در رود ارس در صفحه اینستاگرامش خواستار رسیدگی به این موضوع شده بود.

رسانه‌های ایران بارها اعلام کرده‌اند که آب رودخانۀ ارس به‌ویژه در محدودۀ سد «خداآفرین» و دشت مغان، علاوه‌بر آلودگی به مواد پرتوزا، به فلزات سنگین و سمی مانند سرب و ترکیباتش، آرسنیک، ترکیبات آلومینیوم، نیکل، مس، آهن، منگنز و ۵۳ آلایندۀ دیگر نیز آلوده است.

منشأ اکثر این آلاینده‌ها، نیروگاه‌های اتمی کشور ارمنستان است که پساب هسته‌ای خود را بدون تسویه وارد رود ارس می‌کنند.

روزنامه «پیام ما» روز ۲۹ خرداد خود در گزارشی اعلام کرده بود که رودخانه ارس به «رادیواکتیو» آلوده شده و باعث شیوع موج سرطان در استان های ساحل ارس شده است.

آداپ در گزارش دیگری همچنین اعلام کرد که آیت مهرعلی بیگلو، فعال سیاسی آذربایجانی اهل جلفا، روز ۲۹ بهمن، پس از ۱۰۴ روز بازداشت به بهانه تلاش برای برگزاری تجمع محیط زیستی به خاطر خشک شدن دریاچه ارومیه، به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شده است.

همچنین در پرونده دیگری، صالح ملاعباسی، زندانی سیاسی در زندان اهر، پس از اتمام دوران محکومیتش روز ۳۰ بهمن آزاد شده است.

این فعال سیاسی در شعبه‌ ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان اهر برای اتهام «نشر اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی» به خاطر گذاشتن استوری اینستاگرامی در حمایت از اعتراضات سراسری در ایران به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد به سه ماه و یک روز حبس محکوم‌ شده بود.

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024