جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.02.2024, 22:17

محکومیت ۳۵۴ میلیون دلاری دونالد ترامپ


قاضی یکی از دادگاه‌های نیویورک که شکایت دادستانی این شهر از دونالد ترامپ به اتهام «کلاهبرداری» ناشی از «اغراق در اعلام دارایی» را بررسی کرد، ‌رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به پرداخت جریمه‌ای بیش از ۳۵۴ میلیون دلار محکوم کرد.

دادستانی نیویورک در این پرونده کيفری مدنی رئیس جمهور پیشین آمریکا را متهم کرده بود که با هدف دریافت وام‌های بانکی و خدمات بیمه ترجیحی، در ارزش مستغلات خود اغراق و بهای واقعی آنها را جعل کرده است.

دادستانی نیویورک از دادگاه خواسته بود آقای ترامپ را ۳۷۰ میلیون دلار جریمه کند. قاضی دادگاه روز جمعه ۲۷ بهمن حکم خود را اعلام کرد و علاوه بر جریمه ۳۵۴.۹ میلیون دلاری، دونالد ترامپ به مدت سه سال از مدیریت کسب و کار در ایالت نیویورک محروم شد.

لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک در اعلام جرم آقای ترامپ و بنگاه تجاری خانوادگی او را متهم کرد که طی بیش از یک دهه ارزش دارایی و مستغلات خود را سالانه ۳.۶ میلیارد دلار بيشتر از رقم واقعی آن جلوه داده است.

آقای ترامپ این اتهام را تحت عنوان «انتقام گیری» توسط دادستان کل نیویورک که یک مقام منتخب از حزب دمکرات است رد کرد و در جلسات دادگاه هیچیک از موارد اعلام جرم را نپذیرفت.

حکم آرتور انگورون، قاضی این پرونده، می تواند به امپراتوری مستغلات آقای ترامپ ضربه شدیدی بزند.

قاضی انگورون در آخرین جلسات این دادرسی که در ماه سپتامبر برگزار شد در حکم خود اعلام کرد که دونالد ترامپ کلاهبرداری کرده و دستور انحلال بخشی از بنگاه اقتصادی او را صادر کرد.

اما این قاضی روز جمعه حکم سابق خود درباره «انحلال» شرکت‌هایی را که پایه امپراتوری آقای ترامپ در حوزه املاک و مستغلات هستند، لغو کرد.

حکم قاضی در روز جمعه پس از یک دادرسی سه ماهه و جنجالی در دادگاه شعبه منهتن صادر شد.

آقای ترامپ در شهادت جنجالی و سرکشانه خود در یکی از جلسات دادرسی در ماه نوامبر اذعان کرد که در ارزش برخی از مستغلات خود اغراق کرده است ولی درعین حال ادعا کرد که بانک‌ها موظفند به طور مستقل ارزش مستغلات را ارزیابی کنند.

او به روال معمول از هر مورد حضور در جلسات دادرسی به عنوان بخشی از کارزار انتخاباتی بهره جست و در گفتگو با خبرنگاران بازهم ادعا کرد که دشمنانش از طریق مراجع قضایی و «پرونده سازی» می کوشند از بازگشت او به کاخ سفید جلوگیری کنند.

آقای ترامپ به رغم اعلام جرم علیه او در چهار دادرسی جداگانه در رقابت مقدماتی حزب جمهوریخواه برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری پیشتاز است.

قاضی یکی از این پرونده‌ها که مربوط به پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم‌های پورنوگرافی از محل بودجه کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ است، روز پنجشنبه ضمن رد درخواست وکلای آقای ترامپ برای به تعویق انداختن تاريخ دادگاه اعلام کرد که دادرسی این پرونده از روز ۲۵ مارس آغاز می شود.

در پرونده دیگری دادستان ایالت جورجیا آقای ترامپ را به اعمال نفوذ برای تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در این ایالت متهم کرده است.

احتمالا مهم‌ترین اعلام جرم علیه آقای ترامپ اتهاماتی است که بازرس ویژه وزارت دادگستری در مورد نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه دولتی پس از پایان دوران ریاست جمهوری عليه او تنظیم کرده است.

تاریخ دادرسی این دو پرونده هنوز اعلام نشده و کارشناسان پیش بینی می‌کنند که بررسی شکايت بازرس وزارت دادگستری ممکن است به یک جدال قضایی پیچیده بدل شود و ديوان عالی آمريکا ناگزير شود در دادرسی اين پرونده دخالت کند.

این در حالی است که هیئت منصفه یک دادگاه فدرال در نیویورک، دونالد ترامپ را روز ۶ بهمن به پرداخت ۸۳.۳ میلیون دلار به «ای جین کارول»، نویسنده آمریکایی، محکوم کرد.

این نویسنده آقای ترامپ را متهم کرده‌ بود که اعتبار او به عنوان یک روزنامه‌نگار را نابود کرده است.

ای جین کارول آقای ترامپ را متهم کرد که در سال‌های دهه نود میلادی در رختکن یک فروشگاه در شهر نیویورک به او تجاوز کرده است. به دنبال انتشار کتاب خاطرات خانم کارول که اولین بار این ماجرا را حکایت می‌کند، آقای ترامپ در سال ۲۰۱۹ او را یک «دروغگو» نامید.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024