جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.02.2024, 9:57

کشف تونل‌های حماس زیر مقر «آنروا» در غزه


ارتش اسرائیل با اعلام کشف تونل‌هایی زیر مقر آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی «آنروا» در شهر غزه، مدعی شد که عوامل حماس از مقر «آنروا» برای تامین برق این تونل‌ها استفاده کرده‌اند.

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی آنروا، در واکنش به این خبر گفت که این نهاد نمی‌تواند گزارش‌های اسرائیل مبنی بر وجود تونل زیر مقر اصلی این آژانس در غزه را تائید یا در مورد آنها اظهار نظر کند.

لازارینی در پلتفرم «ایکس» نوشت که کارکنان آنروا از ۱۲ اکتبر گذشته مقر این آژانس در غزه را ترک کردند و «آنروا» نمی‌داند چه در زیر این مقر وجود دارد.

او ادامه داد: «از زمانی که غزه را ترک کردیم، از مقر اصلی در غزه استفاده نکرده و از هیچ گونه فعالیتی که ممکن است در آنجا رخ داده باشد، اطلاعی نداریم».

طبق گفته لازارینی، مسئولان اسرائیلی به شکل رسمی در مورد تونل ادعایی زیر مقر به آژانس اطلاع نداده‌اند.

لازارینی تاکید کرد که گزارش‌های رسانه‌‌ای در مورد وجود یک تونل در زیر مقر آژانس، مستلزم بررسی مستقل است که «در حال حاضر امکان‌پذیر نیست» و آخرین بازرسی ادواری از ساختمان‌های آژانس، در سپتامبر گذشته انجام شد.

کشف این تونل‌ها، تازه‌ترین فصل از کمپین اسرائیل علیه این آژانس بحران‌زده است که آن را به همکاری با حماس متهم می‌کند.

ادعاهای اخیر اسرائیل مبنی بر مشارکت ده کارمند آنروا در حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر باعث شد این آژانس وارد یک بحران مالی شود، زیرا کشورهای کمک‌کننده بزرگ علاوه بر انجام تحقیقات، کمک مالی خود را به حالت تعلیق درآوردند.

طبق گفته آژانس، اسرائیل همچنین حساب بانکی آن را مسدود کرده و ضمن ممنوع‌کردن ارسال کمک‌ها، معافیت‌های مالیاتی آن را هم لغو کرد.

ارتش اسرائیل همچنین از خبرنگاران دعوت کرد، پنج‌شنبه از این تونل بازدید کنند.

فعالیت عوامل حماس در تونل‌های زیر تاسیسات آنروا به شکلی قطعی ثابت نشده اما روشن شد که دست‌کم بخشی از تونل از زیر حیاط تاسیسات عبور کرده و برق تونل‌ها از مقر آنروا تامین می‌شد.

نیروهای اسرائیلی برای یافتن مکان دقیق تونل از تاکتیک به‌کارفته در دیگر مناطق نوار غزه استفاده کرده و انبوهی از خاک قرمز را برای ایجاد گودال ریختند تا ورودی کوچکی به تونل باز کند.

این حفره به گذرگاهی زیرزمینی به طول دست‌کم نیم کیلومتر با حداقل ۱۰ در منتهی شد.

به گزارش خبرنگار «آسوشیتدپرس»، روزنامه‌نگاران در داخل یکی از ساختمان‌های آنروا اتاقی پر از کامپیوتر با سیم‌هایی را مشاهده کردند که تا کف زمین کشیده شده بود.

سپس سربازان اتاقی را در تونل زیرزمینی به آنها نشان دادند که سیم‌ها به‌هم متصل شده‌ بودند.

این اتاق زیرزمینی، دیواری از کابینت‌های الکتریکی با دکمه‌های چند رنگ و ده‌ها کابل را در خود جای داده بود که به‌گفته ارتش، به عنوان مرکزی کنترل زیرساخت‌های تونل در منطقه به‌کار می‌رفت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024