جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.02.2024, 10:34

نتانیاهو: به ما می‌گویند در برابر حماس پیروز نشوید


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در بخشی از مصاحبه تازه‌اش با شبکه «ای‌بی‌سی» که قرار است امروز پخش شود، از درخواست‌ها از اسرائیل برای اجتناب از انجام حمله نظامی در داخل «رفح» انتقاد کرد.

نتانیاهو به ای‌بی‌سی گفت: «ما باقی‌مانده گردان‌های تروریستی حماس در رفح، که آخرین سنگر است، را می‌گیریم.»

اسرائیل برای حمله گسترده به «رفح»، جنوبی‌ترین شهر غزه و در مرز مصر، که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، آماده شده است.

نخست وزیر اسرائیل در واکنش به درخواست‌های کشورهای مختلف در روزهای اخیر گفت: «کسانی که می‌گویند تحت هیچ شرایطی نباید وارد رفح شویم، اساساً می‌گویند جنگ را بباز و حماس را در آنجا نگه دار.»

رفح، جنوبی‌ترین شهر نوار غزه به محل زندگی نزدیک به یک میلیون فلسطینی آواره تبدیل شده است که به دلیل جنگ چند ماهه بین اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس که با یک حمله تروریستی در جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر آغاز شد، به جنوب رانده شده‌اند.

یک مقام اسرائیلی روز گذشته به خبرگزاری رویترز گفت که دو کشور درباره برقراری امنیت در مرز، منطقه‌ای که به گفته او تعداد کمی از تونل‌های حماس باقی مانده است، به طور منظم تبادل نظر می‌کنند.

این مقام گفت که اسرائیل تلاش خواهد کرد تا پیش از عملیات نظامی در رفح برای جابه‌جایی آوارگان فلسطینی به سمت شمال غزه برنامه‌ریزی کند.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل می‌گوید چهار گردان زبده حماس در رفح هستند و اسرائیل نمی‌تواند تا زمانی که آنها در آنجا هستند به هدف خود برای ریشه‌کن کردن این گروه اسلام‌گرای تحت حمایت جمهوری اسلامی دست یابد.

در بیانیه دفتر آقای نتانیاهو به غیرنظامیان در رفح هشدار داده شده است که باید از منطقه جنگی خارج شوند.

در این ارتباط، ارتش اسرائیل تاکید کرده است که اقداماتی را برای جلوگیری از وارد آمدن تلفات غیرنظامی انجام خواهد داد.

این کشور بارها شبه‌نظامیان گروه حماس تحت حمایت جمهوری اسلامی را متهم کرده است که در میان غیرنظامیان از جمله در مدارس، پناهگاه ها و بیمارستان‌ها مخفی شده‌اند. حماس این اتهام را رد کرده است.

روز گذشته، ارتش اسرائیل از کشف تونل‌های حماس در زیر مقر اصلی آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، آنروا، در غزه خبر داد.

این کشف در حالی است که بسیاری از کشورها کمک‌های مالی خود را به آنروا به دلیل مشارکت چند عضو آن در حمله ۱۵ مهر حماس به غزه به‌طور موقت قطع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش اسرائیل روز پنجشنبه از خبرنگاران خواست از این تونل های کشف شده بازدید کنند.

اسرائیل می‌گوید اونروا برق این تونل‌های حماس را تامین کرده است.

آنروا می‌گوید اطلاعی از وجود این تاسیسات زیرزمینی نداشته، اما این یافته‌ها مستلزم یک «تحقیق مستقل» است که به دلیل جنگ جاری امکان انجام آن وجود ندارد.

یک خبرنگار آسوشیتدپرس تخمین زده که شبکه تونلی کشف شده زیر مقر اصلی آنروا در غزه دست‌کم نیم کیلومتر امتداد و حداقل ۱۰ درب ورودی دارد.

آسوشیتدپرس نوشته که خبرنگاران بازدیدکننده توانسته‌اند از طریق سوراخی در سقف تونل با سربازان اسرائیلی حاضر در حیات مقر آنروا ارتباط چشمی برقرار کنند.

سربازان اسرائیلی همچنین یک اتاق پر از کامپیوتر و سیم در ساختمان آنروا را به خبرنگاران نشان دادند که سیم‌های آن به اتاقی دیگر در این تونل‌ها متصل بوده است.

ارتش اسرائیل همچنین می‌گوید در تاسیسات آنروا، تفنگ، مهمات، نارنجک، و مواد منفجره یافته است که از سوی اعضای گروه حماس مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024