جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.02.2024, 20:32

انتخابات پاکستان: نواز شریف اعلام پیروزی کرد


نواز شریف، نخست‌وزیر اسبق پاکستان، روز جمعه بیستم بهمن اعلام کرد که حزب تحت رهبری او، مسلم لیگ، بیشترین تعداد کرسی را در انتخابات سراسری کشورش در روز پنجشنبه کسب کرده است.

آقای شریف ضمن اعلام پیروزی گفت باید با سایر گروه‌ها یک دولت ائتلافی تشکیل دهد زیرا حزب او نتوانسته اکثریت قاطع برای تشکیل دولت به تنهایی را کسب کند.

اظهارات نواز شریف پس از اعلام نتایج مربوط به بیش از سه‌چهارم مجموع ۲۶۵ کرسی مجلس پاکستان عنوان شد.

این در حالی است که رویترز گزارش داده که بر اساس نتایج، مستقل‌ها بیشترین کرسی‌ها را به دست آورده‌اند. مستقل‌ها که عمدتا از حمایت عمران خان، نخست‌وزیر پیشین و در حال حاضر زندانی، برخوردار هستند، تا کنون ٩٢ کرسی از مجموع ۲٢۵ کرسی شمارش‌شده را کسب کرده‌اند.

حزب مسلم لیگ تحت رهبری نواز شریف تا کنون ۶۴ کرسی و حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول بوتو زرداری ۵۰ کرسی را کسب کرده‌اند.

طبق نتایج تا کنون اعلام شده، احزاب کوچک و دیگر مستقل‌ها نیز سایر کرسی‌ها را کسب کرده‌اند.

نواز شریف در اظهارات خود گفت حزب او بیشترین کرسی‌ها را کسب کرده و این وظیفه را دارد که پاکستان را از «گردباد» کنونی بیرون بیاورد اما اگر وظیفه تشکیل دولت به مستقل‌ها یا دیگر احزاب داده شود، او به آن احترام خواهد گذاشت.

این سیاستمدار ۷۴ ساله پاکستانی که سابقه سه دور نخست‌وزیری را دارد و سال گذشته از تبعید خودخواسته چهارساله به کشورش بازگشت، گفت برای تشکیل دولت با دیگران از جمله آصف علی زرداری، پدر بلاول بوتو زرداری، وارد گفت‌وگو می‌شود.

یکی از دستیاران ارشد عمران خان نیز گفت رهبران حزب تحریک اصناف با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد و روز شنبه برای بحث درباره نتایج انتخابات به دیدار آقای خان در زندان خواهند رفت.

دولت موقت پاکستان دلیل تاخیر غیرمعمول در اعلام نتایج انتخابات را تعلیق خدمات تلفن همراه پیش از برگزاری انتخابات روز پنجشنبه عنوان کرده است.

طبق نظام انتخاباتی پاکستان، افراد مستقل نمی‌توانند به تنهایی دولت تشکیل بدهند و کرسی‌هایی به احزاب بر اساس پیروزی‌هایشان اختصاص داده می‌شود.

اما مستقل‌ها می‌توانند پس از انتخابات به هر حزبی بپیوندند. حزب تحریک اصناف عمران خان از شرکت در انتخابات منع شد و به همین دلیل حامیان او به طور مستقل در انتخابات شرکت کردند.

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024