جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.02.2024, 7:52

بایدن: پاسخ نظامی اسرائیل در غزه بیش از حد است


جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز پنجشنبه ۱۹ بهمن، در سخنانی با اشاره به جنگ در غزه بین اسرائیل و گروه شبه نظامی حماس، پاسخ نظامی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در آن منطقه را «بیش از حد» توصیف کرد.

به گزارش صدای آمریکا، آقای بایدن در سخنانی که شدیدترین انتقاد از این عملیات نظامی بود، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت: ««همانطور که می‌دانید، بر این عقیده هستم که چگونگی پاسخ در غزه، بیش از حد بوده است.»

او اشاره کرد که برای برقراری آتش بس موقت در ازای مبادله گروگان های در دست حماس با فلسطینیان در زندان‌های اسرائیل «فشار بسیاری آورده است.»

این در شرایطی است که بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه ساعاتی پس از طرح سه مرحله ای حماس برای برقراری آتش بس، توافق در این مورد را رد کرده و شرایط پیشنهادی را «توهم آمیز» خوانده بود.

این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی در پاسخ به طرح آتش‌بس پیشنهادی چند کشور، پیشنهاد یک توافقی را ارائه داده بود که در هر مرحله، در ازای توقف جنگ به مدت ۴۵ روز، گروگان‌هایی که در غزه هستند در ازای آزادی زندانیان فلسطینی آزاد می‌شوند.

آقای نتانیاهو در این مورد قول داد که حمله نظامی اسرائیل به غزه را تا رسیدن به «پیروزی مطلق» ادامه دهد.

جو بایدن در بخشی از سخنان خود گفت که «به‌طور خستگی‌ناپذیر بر روی این توافق کار کرده‌» و در عین حال، «برای افزایش کمک های بشردوستانه به غزه تلاش کرده است.»

در همین حال، نیروهای اسرائيل روز پنجشنبه مناطقی را در شهر رفح در مرز منطقه غزه با مصر، که بیش از نیمی از جمعیت غزه در آن پناه گرفته‌اند، بمباران کردند.

سازمان‌های امدادی هشدار داده‌اند که اگر اسرائیل تهدید ورود زمینی به رفح را عملی کند، فاجعه‌ای انسانی رخ خواهد داد. رفح یکی از آخرین مناطق باقی‌مانده در نوار غزه است که نیروهای اسرائيلی در طول عملیات زمینی خود هنوز وارد آن نشده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفت فشار بر رفح در مرز غزه با مصر «آن چه را که در حال حاضر یک کابوس انسانی با عواقب ناگفته منطقه‌ای است، تشدید می‌کند.»

اسرائیل می‌گوید اقداماتی را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان انجام می‌دهد و شبه نظامیان حماس را متهم می‌کند که در میان غیرنظامیان، از جمله در مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها، پنهان شده‌اند و این استفاده از مکان‌های غیرنظامی منجر به مرگ غیرنظامیان بیشتری می‌شود. حماس این اتهام را تکذیب کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024