جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 06.02.2024, 20:26

زوج ایرانی در سوئد برای ترور یهودیان نقشه می‌کشیدند


تحقیقات «رادیو سوئد» از جزئیات یک نقشه برای قتل یهودیان سوئدی توسط جمهوری اسلامی ایران پرد‌ه برداشته است.

بنا بر این گزارش، این عملیات مخفی قرار بود توسط یک زوج ایرانی، که بیش از پنج سال با هویت‌های جعلی در سوئد زندگی می‌کردند، انجام شود.

آرون ورشتندیگ، رئیس شورای رسمی جوامع یهودی سوئد، یکی از هدف‌های این نقشه ترور بود.

ورشتندیگ به رادیو سوئد گفت که سرویس امنیتی سوئد در شهریور ۱۴۰۰ با او تماس گرفت و گفت او احتمالا هدف یک عملیات تروریستی قرار گرفته است.

او تأکید کرد که این موضوع او را از کاری که انجام می‌دهد باز نخواهد داشت و به فعالیتش ادامه خواهد داد.

بنا بر این گزارش این زوج که مهدی رمضانی و فرشته صناعی‌فرید نام داشتند فروردین ۱۴۰۰ به ظن توطئه برای ارتکاب یک اقدام تروریستی دستگیر شدند. هنس ایرمان، قائم مقام دادستان کل سوئد، بدون ذکر جزئیات مربوط به اهداف بالقوه این سوءقصدها، تاکید کرد که اتهامات وارده بسیار جدی است.

منابع نزدیک به رادیو سوئد گفته‌اند که این زوج ایرانی ظاهراً تحت هدایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران فعالیت می‌کردند. آمریکا و چند کشور دیگر این نهاد نظامی حکومت جمهوری اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی کرده‌اند.

تحقیقات جنایی سوئد به شواهدی دست یافته است که این زوج را با سپاه پاسداران مرتبط می‌کند و مشارکت آنها در برنامه‌ریزی یک اقدام تروریستی در سوئد را برملا می‌کند. با این حال، به دلیل ناکافی بودن شواهد، دادستان‌ها نتوانستند جزئیات طرح قتل را مشخص کنند و در نتیجه پرونده به دادگاه نرفته است.

پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نیز‌ تحقیقاتی را در‌مورد این زوج انجام به ویژه در رابطه با هدف قرار دادن یک شهروند دوتابعیتی آمریکایی انجام دا‌ده است.

هرچند رمضانی و صناعی‌فرید مورد پیگرد قانونی قرار نگرفتند، ولی از آن جایی که یک تهدید امنیتی محسوب می‌شدند از سوئد اخراج شدند و به ایران بازگردانده شدند.

آنها به عنوان پناهجویان افغانستانی با نام‌ها و هویت‌های جعلی به سوئد رفته بودند و این موضوع سبب شده است که روند غربالگری اداره مهاجرت سوئد نیز زیر سؤال برود.

سازمان امنیت سوئد به رغم عدم ارائه جزئیات در مورد این پرونده، ارتباط این زوج ایرانی با سپاه پاسداران را تأیید کرد.

به گفته منابع نزدیک به تحقیقات جنایی سوئد، این زوج در سفری به ایران در اوایل سال ۲۰۲۱ به عنوان یک هسته تروریستی فعال شدند. گمان می‌رود آنها در‌ جریان این سفر با عوامل سپاه دیدار کرده باشند و همچنین گفته شده است که مبلغ نامشخصی به آنها پرداخته شد.

هنگامی که این زوج به سوئد بازگشتند، ماشین خریدند و آدرس و عکس‌هایی از اهداف مورد نظر خود را جمع‌آوری کردند. تیم تحقیقات رادیو سوئد می‌گوید که موفق شده است نسخه‌ای از برخی از اسناد طبقه‌بندی شده را به دست آورد.

این زوج هر‌گونه مشارکت در برنامه‌ریزی برای اقدام تروریستی را انکار کرده‌اند.

در خرداد ماه گذشته، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، پنج عضو سپاه پاسداران و یک سازمان وابسته به نیروی قدس را به اتهام دست‌داشتن در یک رشته «توطئه‌های تروریستی از جمله طرح ترور مقامات دولت پیشین ایالات متحده، شهروندان آمریکایی و دوتابعیتی، و نیز مخالفان ایرانی» تحریم کرد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی، تصریح کرد آمریکا همچنان به افشاگری و خنثی‌کردن نقشه‌های سپاه پاسداران و نیروی قدس برای انجام «اقدامات خشونت‌آمیز و رعب‌انگیز با هدف ساکت‌کردن مدافعان حقوق بشر و آزادی‌های مردم ایران و همچنین ترور مخالفان حکومت ایران» ادامه خواهد داد.


صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024