جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 04.02.2024, 20:16

سالیوان انجام حملات در داخل ایران را رد نکرد


جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز یکشنبه، در واکنش به کشته شدن ۳ سرباز آمریکایی در حمله پهپادی به یک سایت نظامی آمریکایی در مرز سوریه و اردن، از تایید یا رد وجود برنامه‌ای برای حمله به اهدافی در داخل ایران خودداری کرد.

سالیوان در مصاحبه با شبکه آمریکایی «NBC» گفت که حملات هوایی واشینگتن علیه پایگاه‌هایی در سوریه و عراق «تاثیر بسیار خوبی» داشت و تاکید کرد که کشورش به این حملات ادامه خواهد داد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که «اقدامات بیشتری» در واکنش به حمله هوایی علیه پایگاه آمریکایی در اردن وجود دارد.

سالیوان گفت که اهداف بمباران شده علیه مواضع گروه‌های مسلح وابسته به ایران در عراق و سوریه «نظامی و مشروع» بودند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تاکید بر اینکه پاسخ آمریکا «یک کارزار نظامی باز نیست» افزود: «اگر در معرض تهدید و حملات قرار بگیریم، به آنها پاسخ خواهیم داد.»

سالیوان همچنین اعلام کرد که «هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییر سیاست ایران در قبال گروه‌های نیابتی مسلح وجود ندارد.»

گفتنی است آمریکا پس از کشته شدن ۳ سرباز خود در حمله پهپادی که توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به پایگاهی در اردن انجام شد، حملاتی تلافی‌جویانه انجام داد.

اولین موج حملات آمریکا روز جمعه بیش از ۸۵ هدف مرتبط با سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی تحت حمایت آن را در عراق و سوریه هدف قرار داد که به کشته شدن ۴۰ نفر از آنان منجر شد.

نگرانی «شدید» عمان درباره تشدید تنش درخاورمیانه

عمان پس از بررسی حملات روز جمعه آمریکا به عراق و سوریه درباره «تشدید مداوم تنش» در منطقه ابراز نگرانی کرده است.

بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان در بیانیه‌ای که خبرگزاری عمان منتشر کرده، از اثربخشی حملات تلافی‌جویانه انتقاد کرده است.

او گفته که «این گونه اقدامات امنیت، ثبات و تلاش‌های منطقه برای مقابله با چالش‌هایی مانند خشونت و افراط‌گرایی را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

همزمان در مطبوعات عرب زبان تمرکز گسترده‌ای در مورد حملات جمعه گذشته آمریکا علیه سایت‌های مرتبط با ایران در عراق و سوریه وجود دارد.

بسیاری از روزنامه‌ها، مانند روزنامه اماراتی الخلیج، نگرانی خود را در مورد «سطح فزاینده تنش» نشان می‌دهند.

روزنامه خصوصی مصری «المصری الیوم» این حملات را «انتقام آمریکا» توصیف کرده و تاکید می‌کند که این حمله در زمانه انتقادات داخلی آمریکا به اجرا درآمده است.

سردبیر وب سایت «رای الیوم» مستقر در لندن، واشنگتن را به دلیل «تجاوز آشکار وحشیانه» به عراق و سوریه محکوم کرده است. او می افزاید که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مرتکب «گناه بزرگ» شده است و اسرائیل را متهم می کند که آمریکا را به جنگ عراق «کشانده است.»

طارق الحمید، روزنامه‌نگار سعودی در روزنامه «الشرق الاوسط»، هم از شبه نظامیان مورد حمایت ایران و نیز استراتژی آمریکا به دلیل «هدف قرار دادن ثبات منطقه» انتقاد کرد.

عبسی اسمیسم، روزنامه‌نگار سوری در روزنامه «العربی الجدید» وابسته به قطر نوشت که ایالات متحده حملات خود را به گونه‌ای «نزدیک به یک نمایش رسانه‌ای» انجام داد. او همچنین می‌گوید که این حملات «گستره حضور ایران در سوریه را تغییر نمی‌دهد.»


العربیه فارسی، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024