جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 04.02.2024, 17:38

محکومیت جدید محمد نوری‌زاد به ۶۱ ماه حبس


محمد نوریزاد، توسط قاضی شعبه دادگاهی در تهران به حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر، محمد نوریزاد، فعال مدنی و زندانی سیاسی محبوس در اندرزگاه ۶ ـ کارگری(بند۳۵۰ پیشین) زندان اوین، بدون تشکیل جلسه دادرسی توسط قاضی دادگاهی در تهران، بدون اطلاع از تاریخ و زمان جلسه دادرسی، به تحمل ۵ سال و ۱ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این زندانی سیاسی در حال سپری کردن حبس تعزیری ۱۰ ساله خود است اما در پرونده های متعدد، در مجموع به تحمل ۵ سال دیگر حبس تعزیری محکوم شده است.

محمد نوریزاد، با انتشار یک فایل صوتی، در خصوص چگونگی تشکیل پرونده مذکور و اتهامات خود اعلام کرد:”امروز، آقای (شیخ تبار)، به من اعلام کرد به اتهام (شکستن تلفنهای اندرزگاه ۶ زندان اوین) به تحمل ۶۱ ماده دیگر حبس تعزیری محکوم شدی و من اعلام کردم این که چیزی نیست هر وقت خواستی من را شاد کنی بگو برات حبس ابد یا اعدام صادر شده است. قبلا قاضی عموزاد، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به من ۷ سال حبس تعزیری داده بود که در نهایت ۵ سال آن لغو و ۲ سال دیگر آن به دوران زندان من افزوده شد.”

لازم به اشاره است، محمد نوریزاد، بدون تشکیل جلسه دادرسی، توسط محمدرضا عموزاد ـ قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، در مجموع به تحمل ۷ سال حبس تعزیی محکوم شده بود و پس از تنظیم درخواست واخواهی و محاکمه حضوری در تاریخ ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۲، محکومیت این زندانی سیاسی به ۲ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد. 

محمد نوریزاد، در تاریخ ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر استان گلستان، از بابت اتهامات (توهین به رهبری) و (تبلیغ علیه نظام )در مجموع به تحمل ۳ سال حبس محکوم کرد و از بابت پرونده ای دیگر هم در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹، بصورت غیابی توسط شعبه دادگاه شهرستان ایوانکی به اتهام توهین به رهبری به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم و دادنامه صادره پس از انتقال محمد نوریزاد به شعبه ۲۳ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب تهران از طریق نیابت قضائی به وی ابلاغ شد.

در تاریخ ۲۸ مرداد ماه ۱۳۹۹، محمد نوریزاد، در بخش دوم از پرونده قضائی خود توسط شعبه ۱۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ تهران بصورت نیابت قضائی از شعبه ۱۴۹ دادگاه کیفری ۲ مشهد با اتهامات (نشر اکاذیب) و (اخلال در نظم و آسایش عمومی) به تحمل ۲ فقره ۷۴ ضربه شلاق و تحمل ۸ ماه حبس تعزیری و ۱ سال تبعید به شهرستان طبس محکوم شد.

محمد نوریزاد، در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۱۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ تهران، با نیابت قضائی از شعبه ۱۴۹ دادگاه کیفری ۲ مشهد با اتهامات (نشر اکاذیب) و (اخلال در نظم و آسایش عمومی) محاکمه و در تاریخ ۲۸ مرداد ماه ۱۳۹۹، به تحمل ۲ فقره ۷۴ ضربه شلاق و تحمل ۸ ماه حبس تعزیری و ۱ سال تبعید به شهرستان طبس محکوم شد.

این فعال مدنی، در بخش اول از همین پرونده توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری با اتهامات (تشویش اذهان عمومی)، (شرکت در تجمعات غیرقانونی)، (توهین به روح الله خمینی)، (همکاری با رسانه‌های خارجی)، (توهین به مقدسات) و (توهین به رهبری) محاکمه و در مجموع به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری، دو سال تبعید به شهرستان ایذه و به ۲ سال هم محرومیت از خروج از کشور محکوم  و این حکم در تاریخ ۱۰ فروردین ماه ۱۳۹۹، توسط قاضی شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی، عینا تائید شد.

حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۸، با انتشار گزارشی ارجاع پرونده محمد نوریزاد و سایر متهمان این پرونده  سوی حسن سلیمانی، بازپرس شعبه ۹۰۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۹ مشهد را اطلاع رسانی کرده بود.

محمد نوریزاد، در تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی مشهد و هنگام برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان دادگاه انقلاب آن شهر که در حمایت و برای همراهی با کمال جعفری یزدی برگزار شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر مشهد و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام در سپس پرونده این فعال مدنی و سایر متهمان در تاریخ ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۸، با تنظیم کیفرخواست از سوی حسن سلیمانی، بازپرس شعبه ۹۰۳ دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۹ مشهد به دادگاه انقلاب آن شهر ارجاع شده بود.

همچنین، در تاریخ ۱۹ تیرماه ۱۳۹۸، محمد نوریزاد، پس از احضار به دادسرای ناحیه ۳۳ تهران و تفهیم اتهامات (توهین به رهبری)، (تبلیغ علیه نظام) و (نشر اکاذیب) با نیابت قضایی بازداشت و به بند کارگری (بند۳۵۰ سابق) در زندان اوین منتقل و پس از ۴ روز به زندان گرگان مرکز استان گلستان منتقل شد و پس از اتمام مراحل بازجویی و تکمیل پرونده در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۸، با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان آزاد شده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024