جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 03.02.2024, 23:10

حملات هوایی آمریکا به پایگاه‌های شبه‌‌نظامیان حوثی


فرماندهی «سنتکام» در شبکه‌های اجتماعی توضیح داد که این موشک‌های در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها «برای حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ آماده پرتاب شده بود».

در دومین مرحله از پاسخ چند لایه و متعدد ایالات متحده به ایران و گروه‌های شبه‌نظامی آن در منطقه، شامگاه شنبه ۱۴ بهمن طی حملاتی هوایی به صنعا، اهداف مرتبط با ایران در یمن بمباران شد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو مقام آمریکایی در دومین مرحله از پاسخ چند لایه و متعدد آمریکا به ایران و گروه‌های شبه‌نظامی آن در منطقه، شامگاه شنبه 14 بهمن طی ۳۰ حمله هوایی ۱۰ پایگاه متعلق به ایران و گروه شبه‌‌نظامی حوثی در صنعا، پایتخت یمن هدف بمباران شدید قرار گرفت.

رسانه‌های وابسته به حوثی‌ها در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که شامگاه شنبه حملات آمریکا و بریتانیا دو منطقه «النهدین» و «عطان» را در جنوب پایتخت یمن هدف گرفته است.

پیش از آن رسانه‌های حوثی‌ها از حملات آمریکا و بریتانیا علیه اهدافی در الحدیده یمن خبر داده بودند.

شاهدان عینی به «فرانس پرس» شنیده شدن صداهای انفجارهای شدید و پرواز پرتعداد جنگنده‌ها در آسمان پایتخت یمن را تایید کردند.

شایان ذکر است که جمعه شب ایالات متحده آمریکا در اولین مرحله از پاسخ خود بیش از 85 هدف مرتبط با سپاه پاسداران ایران و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت تهران را در سوریه و عراق هدف قرار داد که بنا به گزارش‌ها نزدیک به 40 نفر در آن حملات کشته شدند.

از سویی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» شامگاه شنبه در بیانیه‌ای گزارش داد که نیروهای تحت فرماندهی آن 6 موشک کروز ضد‌کشتی حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن که خطری قریب‌الوقوع علیه کشتی‌ها در دریای سرخ تشکیل می‌داد را منهدم کرده‌اند.

فرماندهی «سنتکام» در شبکه‌های اجتماعی توضیح داد که این موشک‌های در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها «برای حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ آماده پرتاب شده بود».

به گزارش «فرانس پرس» سنتکام افزود: نیروهای ایالات متحده موشک‌هایی (از نوع کروز) در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن که تهدید و خطری قریب‌الوقوع علیه ناوهای جنگی نیروی دریایی آمریکا و کشتی‌های تجاری تشکیل می‌داد را هدف قرار داده و منهدم کردند».

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای درباره حملات هوایی به مواضع حوثی‌ها گفت: «این اقدام جمعی پیام واضحی برای حوثی‌هاست که اگر به حملات غیرقانونی خود به کشتیرانی بین‌المللی و ناوهای نیروی دریایی ادامه دهند متحمل پیامدهای بیشتری خواهند شد.»

او افزود «ما در دفاع از جان و جریان آزاد تجارت در یکی از مهمترین مسیرهای آبی جهان تردید نخواهیم کرد.»

بیانیه مشترک درباره عملیات علیه حوثی‌ها

استرالیا، دانمارک، کانادا، هلند، نیوزیلند، بریتانیا و آمریکا در بیانیه مشترکی عملیات هوایی تازه علیه شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در یمن را تایید کرده‌اند.

آنها نوشتند که ارتش‌های آمریکا و بریتانیا در این روز با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، هلند و نیوزیلند حملات هوایی «متناسب» دیگری علیه ۳۶ هدف حوثی‌ها در ۱۳ مکان در یمن انجام دادند.

این عملیات «در واکنش به حملات مداوم حوثی‌ها به کشتیرانی بین‌المللی و تجاری و همچنین ناوهای نیروی دریایی در حال عبور از دریای سرخ انجام شد.»

هدف این حملات به گفته آنها «ایجاد اخلال و تقلیل توانایی حوثی‌ها برای تهدید تجارت جهانی و جان دریانوردان بی‌گناه است.»

آنها حملات حوثی‌ها را «غیرقانونی، خطرناک و بی‌ثبات کننده» توصیف کردند.

براساس این بیانیه عملیات امشب به خصوص سایت‌های مرتبط با تاسیساتی در عمق زمین برای انبار سلاح، سامانه‌های موشکی و سکوهای پرتاب، سامانه‌های دفاع هوایی و رادارها را هدف گرفت.

به گفته این بیانیه حوثی‌ها از اواسط ماه نوامبر تاکنون بیش از ۳۰ حمله به کشتیرانی تجاری و ناوها انجام داده‌اند که «چالشی بین‌المللی است.»

جزئیات سومین حمله گسترده هوایی ائتلاف آمریکایی به یمن

جنگنده‌های ارتش آمریکا و انگلیس از بامداد امروز تاکنون ۴۸ بار استان‌های صنعا، الحدیده، تعز، البیضا، حجه و صعده را بمباران کردند.

طبق پیام کوتاه یحیی سریع سخنگوی نظامی حوثی های یمن ، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی در ساعات گذشته ۴۸ حمله هوایی به یمن انجام دادند که جزئیات آن به شرح زیر است:

۱۳ حمله در استان صنعا (النهدین، عطان، مدیریت بنی حشیش و...)
۹ حمله در استان الحدیده. (جبل الجدع در مدیریت اللحیه، مدیریت الصلیف و جزیره عقبان)
۱۱ حمله در استان تعز. (البرح و شبکه های ارتباطاتی مدیریت های مقبنه و حیفان)
۷ حمله در استان البيضا. (مدیریت های رداع و السوادیه)
۷ حمله در استان حجه. (منطقه الجر)
یک حمله در استان صعده.


العربیه فارسی،‌ بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024