جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 02.02.2024, 21:51

بیانیه سنتکام: بیش از ۸۵ هدف را زده‌ایم

حملات آمریکا به نیروهای نیابتی ایران در سوریه و عراق


* رامی عبدالرحمن، مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه شامگاه جمعه ۱۳ بهمن در گفت‌وگو با «العربیه» اعلام کرد که طی سه موج حملات هوایی جنگنده‌های ناشناس پایگاه‌های شبه‌نظامیان ایران در مناطق اطراف شهرهای المیادین و دیر الزور بمباران شد که در اولین مرحله از آن دست‌کم ۶ نفر در الحیدریه کشته شدند.

* دیدبان حقوق بشر سوریه: ادامه حملات هوایی به پایگاه‌های شبه‌نظامیان در صحرای المیادین در شرق سوریه چندین کشته برجای گذاشت.

* دیدبان حقوق بشر سوریه: اولین موج از حملات هوایی به الحیدریه در حومه دیر الزور در شرق سوریه دست‌کم ۶ کشته برجای گذاشت. شهرهای حیدریه، شبلی و اطراف دیرالزور در حال حاضر در معرض حملات هوایی قرار دارند.

* منابع «العربیه»: صدای انفجارهای پی در پی در نزدیکی گذرگاه مرزی القائم میان عراق و سوریه شنیده ‌شد.

* اسکای نیوز عربی: هم اکنون ارتش آمریکا در حال انجام حملات هوایی به ایستگاه‌های شبه نظامیان وابسته به ایران در استان دیرالزور در شرق سوریه است. تاکنون ۳ پایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در عراق و سوریه بمباران شده است.

* تاکنون دستکم ۸ هدف در عراق و سوریه مورد اصابت قرار گرفته است. در ساعات آینده اهداف بیشتری مورد اصابت قرار خواهد گرفت.

* رسانه‌ها: یک سری حملات هوایی در منطقه مرزی الحری بین سوریه و عراق در نزدیکی البوکمال انجام شده است. به گفته منابع مرتبط با سپاه پاسداران، هواپیماهای جنگی ناشناس تیپ های فاطمیون و زینبیون تحت حمایت ایران را در شرق سوریه هدف قرار دادند.

* ان‌بی‌سی به نقل از مقامات آمریکایی می‌گوید، پاسخ نظامی به کشته شدن سه سرباز آمریکایی ممکن است شامل اهدافی در کشورهای مختلف خارج از ایران باشد. این عملیات قوی‌ترین پاسخ به شبکه نظامیان پس از بیش از ۱۵۰حمله به نیروهای آمریکایی خواهد بود. به گفته مقامات آمریکایی، ضدحمله‌ای که بایدن تصمیم گرفته آن را انجام دهد، ممکن است برای روزها یا هفته‌ها ادامه یابد.

* فاکس نیوز به نقل یک مقام آمریکایی: حملات آمریکا آغاز یک کارزار طولانی برای هدف قرار دادن گروه‌های نیابتی ایران در عراق و سوریه است.

* شبکه الجزیره به نقل از رسانه‌های سوریه اعلام کرد که نیروهای آمریکا ۱۲ موضع را در الميادين، البوكمال و گذرگاه القائم در سوریه هدف قرار دادند.

* خبرگزاری رسمی ایران «ایرنا» به نقل از منابع غیررسمی و محلی در شرق سوریه نوشت که بیش از ۱۰ نفر در حملات گسترده آمریکا به استان «دیرالزور» کشته شدند.

* الجزیره: ۶ نیروی سپاه پاسداران، ۲ خبرنگار ایرانی و ۴ شهروند ایرانی در نتیجه حملات آمریکا در سوریه کشته شدند.

* رسانه‌های سوری هم اعلام کرده‌اند در نتیجه حمله آمریکا به مناطق مرزی سوریه و عراق، تاکنون ۱۰ نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شده‌اند.

* گروه‌های حشد الشعبی در عراق از کشته شدن ۱۶ نفر و زخمی شدن ۲۵ نفر دیگر از اعضای خود در نتیجه حملات آمریکایی‌ها خبر دادند.

* مقام ارشد آمریکایی در دولت بایدن به شبکه خبری «سی‌ان‌ان»: واشینگتن حملاتی در داخل خاک ایران انجام نخواهد داد.

* بیانیه سنتکام: بیش از ۸۵ هدف را زده‌ایم
دوم فوریه ساعت ۱۶:۰۰ (به وقت شرق آمریکا)، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه های شبه نظامی وابسته به آن انجام دادند. نیروهای ارتش ایالات متحده بیش از ۸۵ هدف را با هواپیماهای متعدد از جمله بمب افکن های دوربرد که از ایالات متحده پرواز می کردند، هدف قرار دادند. در این حملات هوایی بیش از ۱۲۵ مهمات دقیق به کار گرفته شد. تأسیساتی که مورد اصابت قرار گرفت شامل مراکز عملیات فرماندهی و کنترل، مراکز اطلاعاتی، راکت‌ها و موشک‌ها، و انبارهای هواپیماهای بدون سرنشین، و تأسیسات زنجیره تأمین تدارکات و مهمات گروه‌های شبه‌نظامی و حامیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که حملات علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف را تسهیل می‌کردند.

* خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد که ارتش ایالات متحده روز جمعه ده‌ها پایگاه نظامی مورد استفاده گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در عراق و سوریه را هدف حملات هوایی قرار داده است. بر اساس این گزارش، در حملات اولیه، هواپیماهای جنگنده و پهپادهای ارتش آمریکا مقر فرماندهی و کنترل، انبار مهمات و سایر تأسیسات این گروه‌ها را مورد حمله قرار دادند.

متن کامل بیانیه جو بایدن:
یکشنبه گذشته، سه سرباز آمریکایی در اردن توسط یک پهپاد پرتاب شده توسط گروه های شبه نظامی تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کشته شدند. اوایل امروز در مراسم بازگشت آبرومندانه این شجاعان آمریکایی در پایگاه هوایی دوور شرکت کردم و با هر یک از خانواده‌های آنها صحبت کرده‌ام.
امروز بعد از ظهر، با فرمان من، نیروهای نظامی ایالات متحده به اهدافی در عراق و سوریه حمله کردند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه نظامیان وابسته به آن برای حمله به نیروهای آمریکایی از آن‌ها استفاده می‌کنند.
پاسخ ما از امروز آغاز شد. در زمان ها و مکان‌های انتخابی ما ادامه خواهد داشت.
ایالات متحده به دنبال درگیری در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر در جهان نیست. اما اجازه دهید همه کسانی که ممکن است به دنبال آسیب رساندن به ما باشند این را بدانند: اگر به یک آمریکایی آسیب بزنید، ما پاسخ خواهیم داد.

* ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام ایالات متحده:
نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن همچنان تهدیدی مستقیم برای ثبات عراق، منطقه و امنیت آمریکایی ها هستند. ما به اقدامات خود ادامه خواهیم داد، هر کاری که برای محافظت از مردممان لازم باشد انجام خواهیم داد و کسانی را که امنیت آنها را تهدید می کنند، مسئول می‌دانیم.»

* جان کربی، دبیر شورای امنیت ملی کاخ سفید:
این حملات در سه منطقه مختلف در عراق و چهار منطقه مختلف در سوریه انجام شد. وزارت دفاع در حال بررسی نتایج این حملات است، اما ما معتقدیم که موفقیت آمیز بوده است. ما نمی دانیم که چند شبه نظامی کشته یا زخمی شده اند. رئیس جمهور بایدن در جریان قرار گرفته است. حملات امروز آغاز شد اما تمام نشده و ادامه خواهد داشت.
ایالات متحده دنبال درگیری با ایران در سطح گسترده‌تر در خاورمیانه نیست. 
اما همان‌طور که رئیس‌جمهور تصریح کرد برای دفاع از مردم و پاسخگو کردن عاملان صدمه به آمریکایی‌ها در زمان و مکان مورد انتخاب خودمان، تردید نخواهیم کرد.

* کاخ سفید:
- نیروهای ما به ۳ تاسیسات در عراق و ۴ تاسیسات در سوریه حمله کردند.
- ما معتقدیم که حملات موفقیت آمیز بوده است و نمی دانیم چه تعداد از شبه نظامیان ممکن است کشته یا مجروح شده باشند
- ما قبل از شروع حملات به دولت عراق اطلاع دادیم
- به هواپیماهای آمریکایی آسیبی نرسید
- واکنش آمریکا از امشب آغاز شد و امشب پایان نخواهد یافت
- این حملات مراکز فرماندهی، تأسیسات ذخیره موشک و پهپاد، تأمین مهمات و سایر موارد را هدف قرار دادند.
- ما در حال حاضر نمی دانیم چه تعداد شبه نظامی در حملاتی که ما انجام دادیم کشته شدند.
- ما به دنبال درگیری با ایران یا خاورمیانه نیستیم، اما در دفاع از نیروهای خود تردید نخواهیم کرد.
- پاسخ ما امشب متوقف نخواهد شد و اقدامات بیشتری برای پایان دادن به حملات علیه نیروهای خود انجام خواهیم داد.
- از زمان حمله اخیر که نیروهای آمریکایی در اردن را هدف قرار داد، با ایران ارتباطی نداشته‌ایم.

* مدیر عملیات ستاد مشترک ارتش آمریکا:
به احتمال زیاد تعدادی از گروه ها در روزهای اخیر دفاع خود را جابجا کرده‌اند.
ما مطمئن هستیم که سایت‌های مورد هدف در کاهش توانایی این گروه‌ها مهم بوده است.

* مقامات سنتکام اعلام کرده‌‎اند که چندین فروند هواپیمای پشتیبانی هوایی نزدیک A-10C تاندربولت از اسکادران جنگنده ۳۴۵ از پایگاه نیروی هوایی دیویس-مونتان در توسان، آریزونا در حملات هوایی امشب علیه سپاه پاسداران و گروه‎های تحت حمایت ایران در عراق و سوریه شرکت کرده‎اند.

* حملات هوایی آمریکا در پاسخ به حمله روز یکشنبه به پایگاه برج ۲۲ در مرز اردن، آغاز شد. در پایگاه برج ۲۲، ویلیام ریورز، ۴۶ ساله، کندی سندرز و بریانا موفِت - که هر دو در دهه ۲۰ زندگی بودند - کشته شدند. حداقل ۴۱ سرباز هم مجروح شدند که بیشتر آنها به خدمت بازگشته‌اند. چهار مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که به اعتقاد دستگاه‎‌های اطلاعاتی آمریکا پهپاد مورد استفاده در حمله یکشنبه ساخت ایران بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024