جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 02.02.2024, 20:06

تحریم یک شبکه تامین تجهیزات موشکی و پهپادی ایران


دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، روز جمعه سیزدهم بهمن از تحریم یک «شبکه خرید کلیدی از تامین‌کنندگان پرکار مواد و فناوری‌های حساس برای برنامه‌های موشک‌های بالستیک و پهپادی» جمهوری اسلامی خبر داد.

بر این اساس، آمریکا شش عضو ارشد فرماندهی سایبری-الکترونیکی سپاه پاسداران، یک شرکت مستقر در ایران، و چهار شرکت مستقر در هنگ‌کنگ را تحریم کرده است.

طبق بیانیه اوفک، چهار شرکت مستقر در هنگ‌کنگ و ایران به عنوان «نهادهای تدارکاتی مخفی برای حامد دهقان و شرکت پیشتازان کاوش گستر بشرا» که خود از حامیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، فعالیت می‌کنند.

همچنین یک شرکت مستقر در هنگ‌کنگ به دلیل تهیه قراردادها و فروش صدها میلیون دلار کالاهای ایرانی برای مقام‌های نیروی قدس سپاه پاسداران از جمله رستم قاسمی، وزیر اسبق نفت که سال گذشته درگذشت، تحریم شد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، با اشاره به اشاعه مستمر تسلیحات متعارف پشرفته از سوی جمهوری اسلامی به عنوان «یک تهدید حیاتی برای ثبات در منطقه» گفت ایالات متحده با استفاده از تمام ابزارهای خود شبکه‌های غیرقانونی تهیه قطعات تسلیحات ساخت جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهد و افراد صادرکننده این تسلیحات به گروه‌های نیابتی تروریستی را پاسخگو خواهد کرد.

طبق بیانیه اوفک، چهار شرکت مستقر در هنگ‌کنگ و همچنین شرکت نارین سپهر مبین ایساتیس که با عنوان شرکت با مسئولیت محدود پیشتازان صنعت پرواز صدرا نیز شناخته می‌شود، به فهرست نهادهای ویژه تحت تحریم اوفک افزوده شدند.

تحریم شش فرمانده سایبری سپاه

اوفک همزمان از تحریم شش مسئول فرماندهی سایبری-الکترونیکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

برایان نلسون با «خطرناک» خواندن حملات سایبری جمهوری اسلامی به زیرساخت‌های حیاتی گفت ایالات متحده چنین اقداماتی را تحمل نمی‌کند و با استفاده از تمام ابزارهای خود مسئولان چنین حملاتی را پاسخگو خواهد کرد.

افراد تحریم‌شده

حمیدرضا لشگریان، متولد ۱ فروردین ۱۳۴۰، رئیس فرماندهی سایبری-الکترونیکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از اعضای نیروی قدس سپاه.

حمید همایونفال، متولد ۲۵ بهمن ۱۳۶۵، عضو ارشد فرماندهی سایبری-الکترونیکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

مهدی لشگریان، متولد ۱۲ خرداد ۱۳۶۸، عضو ارشد فرماندهی سایبری-الکترونیکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

میلاد منصوری، متولد ۲۰ شهریور ۱۳۶۸، عضو ارشد فرماندهی سایبری-الکترونیکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

محمدامین صابریان، متولد ۱۲ بهمن ۱۳۵۸، عضو ارشد فرماندهی سایبری-الکترونیکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

محمد باقر شیرین‌کار، متولد ۳۰ شهریور ۱۳۵۸، و عضو ارشد فرماندهی سایبری-الکترونیکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.


توقیف ۵۰۰ هزار بشکه نفت و ۱۰۸ میلیون دلار پول ایران

وزارت دادگستری آمریکا علیه آنچه «شبکه انتقال میلیارد دلاری» تأمین کننده مالی سپاه پاسداران خواند، به اتهام «تروریسم و فرار از تحریم» اعلام جرم کرد و گفت ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را توقیف و بیش از ۱۰۸ میلیون دلار مرتبط با این شبکه را نیز ضبط کرده است.

یک مقام ارشد این وزارتخانه روز جمعه ۱۳ بهمن پیش از اعلام جرم در دو دادگاه فدرال به خبرنگاران گفت: «اقدامات وزارت دادگستری برای قطع جریان پولی که ایران از آن استفاده می‌کند تا فعالیت‌های تهدیدکننده علیه مردم در داخل خاک ایالات متحده و منافع ما در سراسر جهان انجام دهد، حیاتی است.»

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید بیش از ۱۰۸ میلیون دلار را ضبط کرده که متعلق به «شرکت سهامی خاص نفت چین» (سی‌اوپی‌سی) است و به عنوان شرکت صوری متعلق به سپاه پاسداران فعالیت می‌کند.

بر اساس این گزارش، شرکت یاد شده قصد داشته که این مبلغ را از طریق حساب‌های بانکی موسسات آمریکایی پولشویی کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز به شکل جداگانه و در روز جمعه همین شرکت را تحریم کرد.

وزارت دادگستری ایالات متحده همچنین می‌گوید بیش از ۵۰۰ هزار بشکه از نفت تحریم‌شده ایران را توقیف کرده است.

علیه هفت تن ازجمله «مرتضی رستم قاسمی»، ‌پسر وزیر پیشین نفت و راه ایران، و یک مقام رسمی کشتیرانی ایران در ارتباط با توقیف این پول‌ها و نفت‌ها در آمریکا اعلام جرم شده است.

رستم قاسمی، وزیر نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد و وزیر راه و شهرسازی در دولت ابراهیم رئیسی، قبل از حضور به عنوان وزیر، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی سپاه موسوم به «خاتم‌الانبیا» بود.

او آذرماه سال ۱۴۰۱ بر اثر بیماری درگذشت،‌ در حالی که مدتی پیش از آن از وزارت نفت کناره‌گیری کرده بود.

مقام رسمی وزارت دادگستری آمریکا همچنین اعلام کرد: «پرونده‌های طرح شده در دادگاه، فعالانی در دو سمت زنجیره عرضه و تقاضای نفت تحریم‌شده ایران را هدف گرفته‌اند.»

به گزارش رویترز، صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۲۳ به‌رغم تحریم‌های آمریکا اوج گرفت و چند هفته پیش ایران ارسال محموله‌های نفت به چین به عنوان اصلی‌ترین خریدار نفت خود را متوقف کرد و قیمت بالاتری مطالبه کرد.

این در حالی است که فروش نفت ایران به چین مدت‌ها است به شکل رسمی انجام نمی‌شود و محموله‌ها به پالایشگاه‌های کوچک چین منتقل می‌شوند.


صدای آمریکا، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024