جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 01.02.2024, 13:21

سپاه افسران ارشد و میانی خود را از سوریه خارج کرد


خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۱۲ بهمن‌ماه، در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع خود، از خارج شدن فرماندهان عالی‌رتبه سپاه پاسداران و «ده‌ها افسر میانی» این نهاد نظامی از خاک سوریه خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از پنج منبع که به نام‌شان اشاره نکرده است نوشت که سپاه در پی حملات مرگبار منتسب به اسرائیل که در هفته‌های اخیر رخ داده اعزام فرماندهان خود به سوریه را کاهش داده است.

طبق این گزارش، برنامه سپاه این است که در حال حاضر برای حفظ جایگاه خود در خاک سوریه از «نیروهای شبه‌نظامی شیعه متحد خود» بهره بگیرد.

رویترز به نقل از سه منبع نوشت که در مقابل تندروها در تهران که بر اقدامات تلافی‌جویانه اصرار دارند، دلیل تصمیم جمهوری اسلامی به بیرون کشیدن فرماندهان خود آن است که «نمی‌خواهد پایش به طور مستقیم به درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه کشیده شود».

این منابع به رویترز گفته‌اند، برنامه سپاه مدیریت حضور در سوریه «از راه دور» است و قرار است حزب‌الله لبنان،‌ از دیگر نیروهای تحت‌الحمایه جمهوری اسلامی، نیز در این کار به سپاه کمک کند.

گزارش تازه از تحرکات نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه که کشوری هم‌مرز با اسرائیل است پس از آن منتشر می‌شود که دست‌کم سه مقام بلندپایه سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، در هفته‌های گذشته در قلب شهر دمشق و در روز روشن در حملاتی هوایی کشته شده‌اند.

اسرائیل که خود درگیر جنگی خیابانی با نیروهای گروه افراطی حماس در غزه است به طور رسمی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته، اما تمام منابع و رسانه‌ها حملات مرگبار به نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه را به آن نسبت می‌دهند.

ایران یکی از بزرگ‌ترین حامیان گروه حماس است که توسط آمریکا و اتحادیه اروپا و اسرائیل گروه تروریستی قلمداد می‌شود. به نوشته رویترز، تصمیم جدید ایران نشان می‌دهد که عواقب جنگی که حماس آغاز کرده چگونه دامن جمهوری اسلامی را نیز گرفته است.

ارتش اسرائیل روز گذشته در موردی استثنایی اعلام کرد که هواپیماهای جنگی‌اش بامداد چهارشنبه، ۱۱ بهمن، در پاسخ به شلیک موشک از سوریه، زیرساخت‌های ارتش سوریه را هدف قرار داده‌اند.

اما پیش از آن در روز ۳۰ دی‌ماه گذشته سپاه پاسداران در بیانیه‌ای رسمی مرگ چهار نیروی ایرانی در حمله‌ای به محله المزه در دمشق، پایتخت سوریه، را تأیید کرد و آنها را «مستشار نظامی جمهوری اسلامی» معرفی کرد. جمهوری اسلامی همواره از نیروهای نظامی ایران در سوریه با عنوان «مستشار» یاد کرده است.

آن طور که در بیانیه رسمی سپاه آمده بود، حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی و سعید کریمی نام چهار عضو سپاه بود که در حمله «اسرائیل» کشته شدند.

کمتر از یک ماه پیشتر رسانه‌های ایران در روز چهارم دی از کشته شدن سید رضی موسوی، یک فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران، در «حمله هوایی اسرائیل» به دمشق خبر داده بودند.

رویترز نتوانسته است به آمار نیروهای خارج‌شده ایران از سوریه دست یابد و سپاه و وزارت اطلاعات سوریه نیز از پاسخ به پرسش‌های این خبرگزاری خودداری کرده‌اند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024