جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 31.01.2024, 10:09

جزئیات طرح محرمانه نتانیاهو برای غزه پس‌ازجنگ


گزارش جدید روزنامه «جروزالم پست» از ابعاد طرح محرمانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به هدف تشکیل حکومت نظامی در غزه و ایجاد یک کشور آینده فلسطین طی ۴ سال، آینده پرده برداشت.

این روزنامه در بیان جزئیات طرح مزبور که آن را «مانور استراتژیک نتانیاهو» توصیف کرد، آورد، نتانیاهو به دنبال تشکیل یک دولت نظامی اسرائیلی در غزه است که بر روند کمک‌ها طی دوره گذار نظارت داشته باشد؛ به شکلی که اسرائیل از حق انجام عملیات نظامی در غزه همانند وضعیت جاری در کرانه باختری، برخوردار باشد.

این طرح همچنین متضمن تاسیس دستگاه حاکمه جدید بدون حضور حماس یا طرفداران محمود عباس و اجرای تغییرات و اصلاحاتی در حاکمیت خودگردان فلسطینی در کرانه باختری است.

موارد و جزئیات این طرح  که جروزالم پست آن را با عنوان «مانور راهبردی نتانیاهو» منتشر کرده به قرار ذیل است:

– نتانیاهو در پی تشکیل یک دولت نظامی در غزه با هدف نظارت بر کمک ها در دوره انتقالی است.
– طرح وی شامل ایجاد یک تشکیلات جدید بدون حماس یا یاران محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فسطین است.
– در این طرح بر ایجاد تغییرات و اصلاحات در تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری تاکید شده است.
– نتانیاهو تصریح کرده است اگر این طرح بر اساس جدول زمانبندی شده مشخص به نتیجه برسد، تل آویو کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.
– در این طرح بر تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی برای حمایت از ایجاد تشکیلات جدید فلسطینی تاکید شده است.
– براساس این طرح اسرائیل حق دارد در غزه و کرانه باختری عملیات نظامی انجام دهد.

«جروزالم پست» همچنین فاش کرد که طرح نتانیاهو به دنبال تشکیل هم‌پیمانی مشتمل بر کشورهای عربی به‌منظور حمایت از ایجاد حاکمیت جدید فلسطینی است به طوری که در صورت موفقیت این طرح در چارچوب زمانی معین، اسرائیل، کشور فلسطین را به‌رسمیت خواهد شناخت.

این روزنامه، با اشاره به این که شخصیت‌های رسمی آمریکایی نیز در تدوین این طرح مشارکت داشتند، تاکید کرد که این طرح به موازات دیگر ابتکارعمل‌ها، بخشی از راهبرد گسترده‌تر اسرائیل برای پساجنگ غزه است.

«جروزالم پست» در پایان نوشتار خود آورد: «این سئوال می‌ماند که آیا نتانیاهو می‌تواند رویکرد به سوی اقدامی تاریخی برای پایان منازعه غزه و بسترسازی برای ایجاد کشور آینده فلسطین در کنار توافق صلح تاریخی با سعودی را در پیش بگیرد؟ احتملات کنونی با توجه به پیشینه نتانیاهو در پشت‌کردن به ابتکار عمل‌های متعدد قبل از به‌ثمررسیدن آنها، خلاف چنین رویکردی را نشان می‌دهند.»

العربیه فارسی، میدل‌ایست نیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024