جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 30.01.2024, 9:50

پلمب نشر ثالث به‌علت رعایت نشدن حجاب اجباری


نشر ثالث روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد مجموعه فرهنگی این انتشارات در خیابان کریمخان تهران به دستور اداره اماکن فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی پلمب شده است.

وب‌سایت خبری دیده‌بان ایران دلیل این اقدام اداره اماکن را «عدم رعایت حجاب توسط مشتریان» ذکر کرده است.

پس از خیزش انقلابی مردم ایران در سال ۱۴۰۱، سیاست‌های سرکوب‌گرانه جمهوری اسلامی علیه اقشار مختلف جامعه، به‌ویژه زنان تشدید شده‌اند. در این میان کسب‌وکارهایی که در برابر سیاست حجاب اجباری مقاومت می‌کنند، از سوی نهادهای قضایی، انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی اغلب با مجازات سنگین روبه‌رو می‌شوند.

تا کنون گزارش‌های فراوانی درباره پلمب اماکن تجاری، مغازه‌ها، هتل‌ها و کتاب‌فروشی‌ها به دلیل تن ندادن متصدیان، فروشندگان و مشتریان به حجاب اجباری منتشر شده‌اند.

روز یکم دی ماه، پلیس اماکن جمهوری اسلامی شهر کتاب مرکزی تهران را به دلیل آن‌چه «رعایت نکردن مقررات صنفی و دستورات وزارت کشور» خواند، پلمب کرد.

در گزارش ماموران اماکن، «حضور بی‌حجاب مشتریان» به عنوان دلیل پلمب قید شده بود.

کافه رستوران آیرا لانژ در سنندج، دو سفره‌خانه سنتی در بندرعباس، مجموعه تفریحی دریاچه شورمست در سوادکوه مازندران، فروشگاه شهر کتاب اصفهان، دو کتاب‌فروشی «کتاب دی» و «کتاب خانه» در تهران و شرکت مصالح ساختمانی «گالری سرانو» در تبریز برخی از کسب‌وکارهایی بودند که در طول یک سال گذشته به دلیل مقاومت در برابر حجاب اجباری به دستور مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی پلمب شدند.

آبان‌ ماه سال جاری، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، از دادستان‌ها خواست برای مقابله با آن‌چه او «ناهنجاری‌های اجتماعی به‌ویژه در بحث عفاف و حجاب» توصیف کرد، از ظرفیت‌های قانونی موجود استفاده کنند.

او گفت: «دادستان‌ها و مقامات ذی‌صلاح قضایی مقوله‌ اجرای قانون در بحث مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی را از فراجا مطالبه کنند و فراجا و وزارت کشور نیز در این عرصه به میدان بیایند.»

اژه‌ای خواستار برخورد قانونی با کسانی شد که «ناهنجاری‌ها را ترویج می‌دهند» و افزود این افراد «در زمین دشمن بازی می‌کنند».

مجلس، دولت و قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی کوشیده‌اند تا از طریق تصویب لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» عرصه را بر مخالفان حجاب اجباری تنگ‌تر کنند. در صورت تایید نهایی این لایحه از سوی شورای نگهبان، انتظار می‌رود سرکوب علیه زنان در ایران شدت گیرد.

بر اساس این لایحه، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی موظف به «رصد اطلاعاتی جرایم سازمان‌یافته و جلوگیری از گسترش فرهنگ برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی و بد‌‌پوششی در کشور» هستند.

یکی از آخرین قربانیان حجاب اجباری در ایران آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله بود. بر اساس برخی گزارش‌ها و روایت‌ها، او روز ۹ مهر در ایستگاه متروی شهدای تهران به دلیل حمله یک زن چادری بی‌هوش شد، به کما رفت و روز ششم آبان پس از ۲۸ روز بستری بودن در بیمارستان نظامی فجر جان باخت.


ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024