جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 30.01.2024, 9:22

اعتصاب کسبه در چند شهر کردنشین ایران


شماری از شهرهای کُردنشین ایران در اعتراض به اعدام چهار زندانی سیاسی روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن دست به اعتصاب گسترده زدند.

بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده یا به دست ایران‌اینترنشنال رسیده‌اند، بازاریان در شهرهای مریوان، سقز، سنندج، مهاباد، دهگلان، بوکان، دیواندره و ... مغازه‌های خود را بسته و اعتصاب کردند.

روز دوشنبه نهم بهمن با وجود اعتراض‌های بسیار و درخواست نهادهای حقوق بشری، حکم اعدام پژمان فاتحی، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و وفا آذربار، چهار زندانی سیاسی کُرد اجرا شد.

نیروهای امنیتی این چهار نفر را مرداد ۱۴۰۱ در منطقه صومای برادوست شهرستان ارومیه بازداشت و به همکاری با اسرائیل متهم کردند.

اجرای حکم آنان اعتراض‌ها و واکنش‌های متعددی در پی داشت که از جمله آن، اعتصاب گسترده بازاریان در محکومیت این اتفاق و نیز افزایش روزافزون شمار اعدام‌ها در ایران است.

هم‌زمان با این اعتصاب، گزارش‌هایی درباره خودداری نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی از تحویل پیکر این چهار فرد اعدام شده به خانواده‌هایشان منتشر شد.

جوانا طیمسی، همسر محسن مظلوم در این زمینه اعلام کرد: «به خانواده‌ها ابلاغ کرده‌اند خودشان [آنان را] در مکانی نامشخص دفن خواهند کرد. ننگ بر جنایات و رژیم خونخوارتان! از جسد قهرمانانمان هم هراس دارند.»

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز ضمن اشاره به این موضوع، این اقدام نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران را «ناپدیدسازی قهری» خواند که طبق قوانین بین‌المللی «جرم» قلمداد می‌شود.

جمهوری اسلامی این چهار نفر را متهم کرده بود قصد داشتند با همکاری اسرائیل و از طریق گروه کومله، در کارخانه‌ای متعلق به وزارت دفاع در نجف‌آباد اصفهان بمب‌گذاری کنند که ماموران امنیتی چند روز قبل از اجرای عملیات، آنان را بازداشت کردند.

در گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، درباره اجرای حکم اعدام این افراد آمده است: «در آموزش‌ها [این افراد] افسران موساد حضور داشتند و حتی دیوید بارنیا، رییس سرویس جاسوسی موساد برای روحیه دادن به افراد تیم در یکی از جلسات حاضر شد و برای اعضای تیم سخنرانی کرده است.»

رسانه‌های حکومتی ویدیویی که شامل اعترافات اجباری این زندانیان بود منتشر کردند و گفتند این چهار نفر برای آموزش به رواندا و بوتسوانا در آفریقا سفر کرده‌ بودند.

اعدام این چهار زندانی سیاسی واکنش‌های گسترده فعالان مدنی و سیاسی و همین‌طور سازمان‌های حقوق بشری را در پی داشت.

شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به اعدام چهار زندانی سیاسی در ایران و کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «جمهوری اسلامی هم‌زمان علیه مردم ایران و جهان اعلام جنگ کرده است.»

او افزود: «برای این معضل، تنها یک راه حل وجود دارد: کمک به ملت ایران در مبارزه‌شان برای رهایی از رژیم اسلامی و پایان دادن به جنگ و درگیری.»

حامد اسماعیلیون، چهره مخالف جمهوری اسلامی و از دادخواهان هواپیمای اوکراینی در واکنش به اعدام پژمان فاتحی، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و وفا آذربار، خامنه‌ای را «آدم‌کش اعظم» توصیف کرد و نوشت: «دشمن جوانی و عشق و زیبایی‌اند. حال چهار خانواده‌ دیگر برای تمام عمر با خاطره‌ آدم‌هایی که به ظلم کشته شده‌اند، باقی می‌مانند.»

او تاکید کرد: «هر آن‌کس را که اعتراف اجباری گرفت، حکم داد، به مسلخ برد، طناب انداخت، چهارپایه کشید و آن آدمکش اعظم، علی خامنه‌ای را نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم. همه‌ شما که عمله‌ ظلم هستید پاسخگو خواهید شد.»


ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024