جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 29.01.2024, 18:00

هشدار در مورد استفاده تبلیغاتی‌ایران ازسفر النشیف


۲۵ نهاد حقوق بشری در نامه‌ای به ولکر ترک، کمسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و ندا النشیف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل هشدار دادند مقامات جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهند کرد از دیدار النشیف از ایران به‌عنوان ابزاری تبلیغاتی برای تضعیف گزارش‌های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند.

ندا النشیف قرار است سوم فوریه، چهاردهم بهمن، برای بررسی دو موضوع حقوق بشری در زمینه «اعدام» و «حقوق زنان» به ایران سفر کند.

بر اساس پیش‌بینی این نهادهای حقوق بشری، مقامات جمهوری اسلامی تلاش خواهند کرد از تعامل رسمی خود با کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل «به‌عنوان ابزاری تبلیغاتی برای تضعیف حمایت از مکانیسم‌های نظارتی، گزارش‌دهی و تحقیقی موجود» استفاده کنند.

این نهادهای حقوق بشری در مورد «نتیجه مشخص و سود سفر سطح بالا به تهران برای پیشبرد حقوق بشر مردم ایران» ابراز تردید کرده و شرط موفقیت این سفر را تضمین دسترسی به فعالان مدنی مستقل و مدافعان حقوق بشر «از جمله با مدافعانی که خودسرانه بازداشت شده اند» دانسته است.

در بخش دیگری از این نامه سرگشاده با اشاره به بیانیه اخیر کمیساریای عالی درباره «اعدام چهار زندانی کُرد در اوایل امروز، که به دنبال اعدام هفته گذشته یک مرد جوان دارای معلولیت ذهنی صورت گرفت» مجددا تاکید کردند که دیدار ندا النشیف در بحبوحه افزایش نگران‌کننده اعدام‌ها انجام خواهد شد.

این نهادهای حقوق بشری همچنین اظهار نگرانی کردند که این دیدار در شرایطی انجام می‌شود که «سرکوب مرگبار، خشونت آمیز و غیرقانونی جنبش سراسری زنان، زندگی، آزادی، و تشدید قوانین و سیاست های تحقیرآمیز و تبعیض آمیز زنان و دختران را هدف قرار می‌دهد.»

این ۲۵ نهاد حقوق بشری با اشاره به دو محور« اعدام» و «حقوق زنان» در ماموریت ندا النشیف از این سفر، هشدار دادند که مقامات ایرانی «هیچ نشانه ای از اراده سیاسی برای رسیدگی به این مسائل دیرینه نشان نداده اند.»

پیشتر، شیرین عبادی رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای به ندا النشیف با اشاره به برنامه سفر او به ایران و افزایش اعدام‌ها توسط جمهوری اسلامی، از این مقام سازمان ملل خواست تا سفرش را به ایران لغو کند.

در نامه عبادی خطاب به النشیف آمده است: «سفر شما در چنین زمانی باعث سوء استفاده تبلیغاتی و پروپاگاندای جمهوری اسلامی خواهد شد. بنابراین به عنوان یک مدافع دیرین حقوق بشر توصیه می‌کنم شما نیز در اعتراض به اعدام‌های فراقانونی و رو به گسترش، از سفر به ایران صرف‌نظر کنید.»

حامد اسماعیلیون، از دادخواهان واقعه سرنگون‌سازی هواپیمای مسافربری اوکراینی با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران، نیز در واکنش به سفر معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به ایران گفت که از او انتظار دارد «به محض ورود به تهران به زندان اوین» و «به دیدار زندانیانی که در صف اعدام هستند» برود.

دبیرکل سازمان ملل متحد آبان امسال در گزارشی اعلام کرد جمهوری اسلامی «با سرعتی نگران‌کننده» اعدام می‌کند و میزان اعدام‌ها در هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته افزایشی ۳۰ درصدی داشته است.

دبیرکل سازمان ملل متحد همان زمان از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا همه اعدام‌ها را فورا متوقف کند، مجازات اعدام را لغو کند و همه افرادی را که به‌طور خودسرانه بازداشت کرده‌اند آزاد کند.

سران جمهوری اسلامی بی‌اعتنا به درخواست‌های داخلی و بین‌المللی، بعد از این سخنان دبیرکل سازمان ملل، به طرز فزاینده‌ای اعدام مخالفان و دگراندیشان ایرانی را افزایش داده و در آخرین مورد محمد قبادلو و فرهاد سلیمی را همزمان در سحرگاه سوم بهمن‌ماه اعدام کردند.


صدای امریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024