جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.01.2024, 15:01

حمله موشکی حوثی‌ها به یک نفتکش بریتانیایی


شرکت حمل و نقل متولی یک نفتکش که در خلیج عدن دچار آتش‌سوزی شده است، می‌گوید خدمه این نفتکش همچنان سعی دارند حریق را مهار کنند.

به گفته این شرکت چندملیتی، نفتکش در پی اصابت موشکی از جانب حوثی‌ها طعمه حریق شد.

شرکت ترافیگورا گفته است در اثر حمله جمعه شب، ۲۶ ژانویه، هیچکس کشته یا مجروح نشد.

چند ساعت پس از حمله موشکی حوثی‌ها به نفتکش مارلین لوآندا، ارتش آمریکا یک بار دیگر به حوثی‌ها حمله کرد و گفت که یک موشک ضد کشتی را در یمن نابود کرده است.

حوثی‌ها هم تایید کرده‌اند که جمعه ۲۶ ژانویه، یک نفتکش مارلین لوآندا را هدف قرار دادند. در بیانیه حوثی‌ها در این مورد آمده است که این حمله، پاسخ به «حملات آمریکا و بریتانیا» به یمن است.

شرکت دریایی ترافیگورا به بی‌بی‌سی گفت که این حمله باعث آتش‌سوزی در یکی از مخازن بار این کشتی شد و از تجهیزات آتش‌نشانی برای مهار آتش استفاده شد.

مقام های آمریکایی هم به سی‌بی‌سی - شریک کاری بی‌بی‌سی در‌آمریکا - گفتند این نفتکش هدف اصابت یک موشک بالستیک ضدکشتی قرار گرفت و نیروهای دریایی آمریکا در آب‌های دریای عدن به درخواست فوری کمک آن پاسخ داده و به منطقه اعزام شدند.

این تازه‌ترین مورد از حمله حوثی‌ها به کشتی‌ها است. این گروه از زمان جنگ اسرائیل به حمایت از حماس شماری از کشتی‌ها را در دریای سرخ و خلیج عدن هدف قرار داده است.

این نفتکش به هنگام حرکت در دریای عدن پرچم جزایر مارشال را در عرشه به اهتزار درآورده بود.

سازمان تجارت دریایی بریتانیا گزارش کرده که این سانحه در موقعیت ۶۰ مایل-دریایی جنوب شرق خلیج عدن روی داده است.

شرکت ترابری دریایی ترافیگورا صدمه دیدن این نفتکش را تایید کرده و گفته ناوهای نظامی در حال کمک‌رسانی به آن هستند.

همزمان یحیی سریع، سخنگوی نیروهای نظامی حوثی‌ها، گفته این گروه از «چند موشک دریایی متناسب» برای هدف قرار دادن «مستقیم» یک نفتکش سود برده است.

ساعاتی بعد از انتشار این خبر فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، گفت که حمله «دفاعی» دیگری به یک محل پرتاب موشک، متعلق به حوثی‌های یمن، انجام داده است.

سنتکام در بیانیه‌ خود نوشت: «تقریبا در ساعت ۳:۴۵ صبح ۲۷ ژانویه (به وقت صنعا) نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا حمله‌ای هوایی علیه یک موشک ضدکشتی حوثی‌ها، که به طرف دریای سرخ نشانه‌گیری شده و آماده پرتاب بود، انجام دادند.»

براساس این بیانیه، نیروهای آمریکا این موشک را «تهدید آنی» برای کشتی‌های تجاری و ناوهای آمریکا در منطقه قلمداد کردند.

حوثی‌ها از نوامبر گذشته و پس از آغاز جنگ اسرائیل-غزه به ده‌ها کشتی تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن حمله کرده‌اند.

این گروه که از حمایت ایران برخوردار است می‌گوید این حملات در پاسخ به حملات ارتش اسرائیل به غزه و کشته شدن هزاران فلسطینی در سه ماه گذشته است.

حمله اسرائیل به حماس در نوار غزه پس از آن آغاز شد که حماس روز هفتم اکتبر سال گذشته میلادی با حمله گسترده به خاک اسرائیل ۱۲۰۰ نفر را کشت و حدود ۲۴۰ نفر را هم گروگان گرفت.

پس از آن ارتش اسرائیل در حملاتی وسیع و سهمگین ابتدا شمال و مرکز و بعدا جنوب نوار غزه را هدف قرار داد که طی آن بنابر گزارش تشکیلات بهداشتی حماس در غزه، بیش از ۲۶ هزار نفر کشته شده‌اند.


بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024