جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 25.01.2024, 9:22

همراهی‌ها با اعتصاب غذای ۶۱ زندانی سیاسی زن


* کریم محمدی، پدر نرگس محمدی
«خبر اعتراض دخترم نرگس و شیر زنان زندان اوین را شنیدم که با گرایشات سیاسی و فکری مختلف دست به دست هم داده‌اند و روز پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ در مقابل جنایت اعدام‌های حکومتی سینه سپر کرده‌اند. دو ماه است که نرگس من، ممنوع التماس و ملاقات است و من در حسرت شنیدن صدایش هستم، اما به اراده و مقاومت تک‌تک‌شان افتخار می‌کنم و برای حمایت از انها از صبح تا شب لب به غذا نخواهم زد. از تک تک مردم ایران می‌خواهم از زنان به پاخاسته اوین حمایت کنیم و به اعدام نه‌ی محکم بگوییم».

* بهاره هدایت، زندان اوین
«ما زندانیان سیاسی زن در زندان اوین یک روز را در اعتصاب خواهیم بود برای مخالفت با این سازوکار شیطانی. و به گمانم هدف نهایی این اعتصاب محافظت از مبارزه علیه جمهوری اسلامی است؛ محافظت از وجدان‌های آزادی‌خواهی که این روزها در تنگنای سرکوب بی‌امان گرفتار آمده‌است.»

* حسن همایون، همسر سعید شفیعی، خبرنگار زندانی
«من هم در حمایت از همسرم سعیده شفیعی و ۶۰ تن از زن‌های زندانی اوین فردا پنج‌شنبه ۵ بهمن غذا و آب نمی‌خورم و از اعتصاب غذای زن‌های زندانی حمایت می‌کنم. پیوستن به اعتصاب غذا، انتظاری‌ست که زن‌های زندانی دست‌کم از بستگان‌ و دوستان‌شان دارند.»

* خدارحم قلیان، پدر سپیده قلیان، زندانی سیاسی
«دخترم اگر آزاد بود با همین احکام مواجه می‌شد، ساکت نمی‌شینیم و خانواده‌ها هم به اعتصاب بند زنان می‌پیوندن. ما (خدارحم قلیان، فاطمه قلیان) به عنوان خانواده‌ی محبوبه رضایی و سپیده قلیان اعتصاب غذا می‌کنیم.»

* زینب جلالیان، زندان یزد
یکی از نزدیکان این زندانی سیاسی کُرد در گفت‌وگو با شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید: «با وجود این‌که زینب جلالیان در شرایط ایزوله زندان یزد نگهداری می‌شود و تماس‌های تلفنی او شدیدا محدود شده است، اما امروز پس از اطلاع از اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی در چند ماه گذشته و با حمایت از خواست عمومی مردم برای لغو حکم اعدام در ایران، اعلام کرد، او هم روز پنج‌شنبه ۵ بهمن همراه با ۶۱ زن زندانی سیاسی و عقیدتی، در زندان یزد اعتصاب غذا خواهد کرد.»

* مهدی یراحی، خواننده
مهدی یراحی روز چهارشنبه در یک پست توئیتری نوشت: «من هم در همراهی با ۶۱ زن زندانی عقیدتی اوین در اعتراض به اعدام محمد قبادلو و برای توقف اعدام، طی رویکردی نمادین فردا پنج‌شنبه ۵ بهمن اعتصاب غذا می‌کنم».

* توماج صالحی، زندانی سیاسی
حساب کاربری توماج صالحی هم در این زمینه نوشته که «در پی قتل محمد قبادلو و فرهاد سلیمی دو زندانی سیاسی، فردا پنجشنبه پنجم بهمن، توماج صالحی نیز همراه با ۶۱ زندانی سیاسی و عقیدتی در بند زنان زندان اوین، در اعتراض به این قتل‌ها و توقف آن‌ها اعتصاب غذا خواهد کرد».

* حوانا طمیسی، همسر محسن مظلوم، زندانی سیاسی کرد
حوانا طمیسی، همسر محسن مظلوم، زندانی سیاسی کرد، هم روز چهارشنبه در ایکس نوشت: «بە عنوان یک آزادی‌خواە و مخالف رژیم جمهوری اسلامی، اعتصاب غذایم را همراە با ٦١ زندانی زن در زندان اوین و همچنین توماج صالحی اعلام می‌کنم.»
خانم طمیسی از غرب خواست با جمهوری اسلامی «مماشات» نکند و باید با اعمال فشار بر مقامات و قرار دادن سپاە پاسداران در لیست تروریستی، اعدام هارا متوقف کنند.
او افزود: «اکنون نە تنها همسر من محسن مظلوم بلکە صدها زندانی در صف اعدام در سراسر ایران هستند این قتل های حکومتی و غیر انسانی باید پایان یابد.»

* ناهید تقوی، زندانی سیاسی در مرخصی
مریم کارن، دختر ناهید تقوی، زندانی سیاسی در مرخصی در توئیتر نوشته که مادرش نیز در اعتصاب غذا شرکت می‌کند:
«مادرم ناهید تقوی (زندانی سیاسی در مرخصی) برای حمایت از هم بندی هایش در بند زنان اوین، در اعتراض به اعدام های بیرحمانه و خواست توقف آن، پنجشنبه اعتصاب غذا می‌کند.»

* اعلام همبستگی ۳۷ زندانی سیاسی سابق بند زنان زندان اوین با ۶۱ زندانی در اعتصاب غذا…
بامداد سوم بهمن ماه ۱۴۰۲ اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی در زندان قزلحصار کرج بار دیگر قساوت و بی رحمی قوانین ناقض حقوق بشر حاکم بر ایران را نشان داد. به دنبال آن ۶۱ تن از زنان زندانی محبوس در زندان اوین در واکنش به این اقدام و جهت ابراز همراهی و نگرانی برای اعدام‌های ممکن پیش رو از اعتصاب غذای جمعی خود در روز پنجشنبه تاریخ ۵ بهمن خبر دادند.
ما زندانیان سیاسی سابق با امضای این بیانیه جمعی حمایت خود را از ۶۱ زندانی شجاع نشان داده و اعلام میکنیم؛ ما که پیشتر در کنارتان و همراه و همرزمتان بودیم از هزینه هایی که به جان میخرید آگاهیم.
ما در کنار شما ایستاده ایم و میدانیم اعلام همبستگی زندانیان نیازمند پشتیبانی ما مردم است. ما انعکاس صدای شما میشویم تا پیام دادخواهی، حق طلبی و مخالفت با اعدام در سراسر جهان شنیده شود.

* اعلام همبستگی حامد اسماعیلیون
حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی نیز با انتشار ویدئویی، خواستار حمایت از اعتصاب غذای زندانیان زن شده و گفته صدای آنها باید شنیده شود و ما باید صدای آنها و زندانیانی باشیم که در خط اعدام قرار دارند.
او در این ویدئو همچنین خطاب به ندا النشیف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل که قرار است به ایران برو، خواسته «به محض ورود به تهران به طرف زندان اوین برود. ما انتظار داریم که او به ملاقات زندانیان سیاسی برود که پشت دیوار زندان‌های استبداد به سر می‌برند.»
اسماعیلیون خطاب به معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز می‌گوید: «خانم النشیف اگر دلیلی برای رفتن شما به تهران پیدا شود فقط دیدار زندانیان و آسیب‌دیدگان است و بس.»

* زهرا رهنورد: صبح نجات ملت طلوع خواهد کرد
زهرا رهنورد، از چهره‌های اعتراضات سال ۱۳۸۸، که همراه با همسرش میرحسین موسوی در حصر خانگی قرار دارد، نیز روز چهارشنبه به اعدام محمد قبادلو واکنش نشان داد و گفت: «حاکمان، دریای خون را در سراسر کشور جاری کرده‌اند. فرزندان ایران را می‌کشند، آیا حاکمان فکر نمی‌کنند که دیر نیست و طولی نخواهد کشید که خودشان در این دریای خون غرق خواهند شد و صبح نجات ملت طلوع خواهد کرد؟»

* سعید مدنی، جامعه‌شناس زندانی
سعید مدنی، جامعه‌شناس زندانی نیز در پیامی از اوین با عنوان «علیه اعدام»، نوشته: «جباران برای فرونشاندن ترس از به چالش کشیده‌شدن قدرت‌شان و برای حفظ و تجدید قوای روحیه ملازمانشان، اعدام می‌کنند. زیرا امید به حکمرانی بر دل و قلب مردم را به کلی از دست داده‌اند و تداوم قدرت نامشروعشان را بر ترس مردم پی ریزی می‌کنند».


اعتصاب غذای دهها زندانی سیاسی در اعتراض به اعدام

در پی اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی، دو زندانی سیاسی، ۶۱ زندانی سیاسی و عقیدتی در بند زنان زندان اوین اعلام کردند که «در اعتراض به اعدام و و برای توقف اعدام» امروز پنج‌شنبه پنجم بهمن «اعتصاب غذای عمومی» می‌کنند.

در بیانیه‌ی گوتاهی که در صفحه اینستاگرام نرگس محمدی منتشر شده، آمده است: «روز سه‌شنبه یک بار دیگر سرزمین ایران شاهد به دار آویخته شدن جوانانش بود. محمد قبادلو در شرایطی به دار آویخته شد که حتی حکم قطعی برای اعدام وجود نداشت.»

متن کامل بیانیه زنان زندانی سیاسی اوین:

۶۱ زن زندانی سیاسی - عقیدتی اوین در اعتراض به اعدام و برای توقف اعدام، اعتصاب غذا می‌کنند.
روز سه شنبه یک بار دیگر سرزمین ایران شاهد به دار آویخته شدن جوانانش بود.
محمد قبادلو در شرایطی به دار آویخته شد که حتی حکم قطعی برای اعدام وجود نداشت.
خبر اعدام جوانان ایران، موجی از خشم و اعتراض را در جامعه رقم زده است.
زنان زندانی سیاسی- عقیدتی اوین در اعتراض به اعدام های اخیر و برای “توقف اعدام” ، روز پنجشنبه پنجم بهمن ماه ، در اعتضاب غذای عمومی خواهند بود‌‌.
زنان زندانی برای زنده نگه داشتن نام اعدام شدگان و برای زنده ماندن صدها انسانی که در زندانهای جمهوری اسلامی در سراسر کشور در صف اعدامند ، مقاومت خواهند کرد و روز پنجم بهمن ماه ، اعتراض خود را با اعتصاب غذای دسته جمعی شان  نشان خواهند داد.

صدای ما باشید علیه اعدام
#نه_به_اعدام



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024