جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 23.01.2024, 10:33

فرهاد سلیمی، زندانی عقیدتی کُرد اعدام شد


بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، حکم اعدام فرهاد سلیمی، زندانی عقیدتی کرد و اهل سقز در زندان قزلحصار کرج اجرا شد. او شامگاه شنبه ۳۰ دی‌ ماه به یکی از سلول‌های انفرادی زندان قزلحصار منتقل شده بود.

انتقال سلیمی به سلول انفرادی باعث افزایش نگرانی‌ها درباره خطر اعدام این زندانی اهل سنت شده بود.

بنا بر اطلاع منابع ایران‌اینترنشنال، ماموران زندان قزلحصار، سلیمی را به بهانه اعزام به بهداری از واحد سه این زندان خارج و به سلول انفرادی منتقل کرده‌ بودند.

شاهد علوی، روزنامه‌نگار در توییتر نوشته است:

«خانواده #فرهاد_سلیمی را دیروز برای دیدار آخر احضار کرده بودند، به زندان که رسیدند، به خانواده گفتند بروید فردا برای دیدار بیائید، امروز که برای دیدار رفته‌اند، به مادر، همسر، بردار و خواهر و فرزندانش گفته‌اند عزیزتان را پس از ۱۴ سال زندان، اعدام کردیم ... »

سلیمی همراه با خسرو بشارت، کامران شیخه و انور خضری، سه متهم دیگر یک پرونده که به اعدام محکوم شده‌اند، از روز شنبه ۹ دی‌‌ در اعتراض به اعدام سه هم‌پرونده‌ای‌ دیگرشان و خطر اجرای قریب‌الوقوع احکام خود، در زندان قزلحصار کرج دست به اعتصاب غذا زدند.

سازمان عفو بین‌الملل ضمن ابراز نگرانی از اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام سلیمی، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بود اجرای این حکم را فورا متوقف کند.

این سازمان روز ۲۲ دی‌‌ ماه نیز در بیانیه‌ای درباره خطر جدی اجرای حکم اعدام چهار زندانی کُرد هشدار داد و تاکید کرد که آن‌ها در محاکمه‌ای ناعادلانه و درحالی‌ که هدف شکنجه قرار گرفته‌اند، به اعدام محکوم شده‌اند.

قاسم آبسته، ایوب کریمی و داوود عبداللهی، سه هم‌پرونده‌ای دیگر این افراد، به ترتیب در روزهای ۱۴ آبان، هشت آذر و ۱۲ دی‌‌ماه امسال در روندی مشابه در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند.

خسرو بشارت، کامران شیخه، انور خضری، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، ایوب کریمی و داوود عبداللهی، هفت زندانی عقیدتی کُرد، در آذر ۱۳۸۸ به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

آن‌ها پس از دستگیری به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل و پس از ماه‌‎ها نگهداری در بازداشتگاه این نهاد امنیتی، به تهران اعزام شدند.

این زندانیان شش ماه نیز در سلول‌های انفرادی بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفتند.

آن‌ها نهایتا در تاریخ ۲۵ فروردین‌ ۱۳۹۱ به زندان رجایی‌شهر کرج انتقال یافتند و مرداد امسال، پس از تعطیلی زندان رجایی‌شهر به زندان قزلحصار کرج منتقل شدند.

این هفت زندانی اهل سنت، اسفند ۱۳۹۴ از سوی محمد مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اعدام محکوم شدند.

حکم صادر شده بهمن‌ ۱۳۹۸ پس از سال‌ها کشمکش قضایی از سوی شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور تایید و در شهریور ۱۳۹۹ درخواست اعاده دادرسی این زندانیان در دیوان عالی کشور رد شد.

این افراد با اتهاماتی از جمله «محاربه»، «افساد فی‌ الارض»، «هواداری از گروه‌های سلفی» و «قتل» عبدالرحیم تینا که در تاریخ هفت مهر ۱۳۸۷ به دست افراد ناشناس کشته شد، روبه‌رو شده‌اند.

عبدالرحیم تینا امام جماعت مسجد خلفای راشدین شهرستان مهاباد بود.

تمامی متهمان این پرونده بارها در نامه‌هایشان که در سال‌های گذشته از سوی نهادهای حقوق بشری منتشر شدند، بر بی‌اساس بودن اتهام‌های انتسابی به خود تاکید کردند.


ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024