جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 23.01.2024, 6:00

محمد قبادلو در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شد


به‌رغم مخالفت‌ها و انتقادهای گسترده داخلی و خارجی حکم اعدام محمد قبادلو که در  اعتراضات سال گذشته بازداشت شده بود به اجرا درآمد.

محمد قبادلو از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران، بود که به «افساد فی‌الارض» از طریق «اقدام گسترده علیه مأموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری پیکان سفید رنگ منجر به کشته شدن استوار وحید کرم‌پور حسنوند و مجروح شدن پنج مأمور پلیس» متهم شده بود.

وکیل مدافع محمد قبادلوروز گذشته در باره ابلاغیه اجرای حکم وی در توییتر خود نوشت: «حکم اعدام محمد قبادلو پیشتر توسط شعبه اول دیوان عالی کشور نقض شده بود و پرونده به شعبه هم‌ عرض (شعبه ۵ کیفری یک تهران) ارجاع داده شد تا با معاینات مجدد پزشکی قانونی، حکم مناسب صادر گردد. با این حال، پرونده ماه‌ها به دست این شعبه نرسید و در نهایت، شعبه اول دیوان عالی کشور اعلام کرد که رسیدگی به پرونده منوط به نتیجه رسیدگی در شعبه ۳۹ است. حالا این ابلاغیه اجرای حکم، چند ساعت پیش برای ما ارسال شده است! هر تصمیمی در فرایند ماده ۴۷۷ گرفته شده باشد نافیِ حق محمد قبادلو برای رسیدگی مجدد در راستای اعاده‌ دادرسی نیست. در نتیجه اجرای این حکم هیچ مجوز قانونی ندارد و بی تردید قتل محسوب میگردد».

بسیاری از چهره‌ها، سازمان‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده خواهان توقف اعدام او شده بودند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح، که در زندان اوین تهران است در پیامی گفت: «بیایید امشب را نیاساییم. هر کس هر طور می‌تواند فریاد اعدام نکنید باشد.»

خانم محمدی در این پیام اینستاگرامی نوشته است: «عادت کرده‌ام که به آزادی فکر نکنم، اما ای کاش آزاد بودم و امشب پشت دیوار زندان، محمد و مادرش را تنها نمی گذاشتم. مادر تنهای محمد را امشب پشت دیوار سخت و بیرحم زندان تنها نگذارید.»

حامد اسماعیلیون، از اعضای انجمن خانواده‌های پرواز پی‌اس ۷۵۲ در اینستاگرام نوشته است: «جمهوری اسلامی در دادگاه‌های فرمایشی، با جرایم ساختگی و بدون حضور وکلای مدافع مستقل حکم اعدام صادر می‌کند و تصمیم به اجرای آن می‌گیرد.»

عفو بین‌الملل نیز از رئیس قوه قضائیه خواسته بود برنامه خودسرانه و غیرقانونی اعدام محمد قبادلو را که به شکل ناگهانی برای فردا تعیین شده است، متوقف کند. به گفته این سازمان حقوق بشری، پرونده این جوان دارای اختلال روانی که در بستر اعتراضات زن زندگی آزادی دستگیر شده، مبتنی بر اعترافات گرفته شده زیر شکنجه است و مخفیانه پیش برده شده است.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران گفته است: «اعدام محمد قبادلو بر اساس قوانین بین‌المللی و حتی قوانین جمهوری‌اسلامی غیرقانونی‌است و یک قتل فراقضایی محسوب ‌میشود. علی‌خامنه‌ای و قوه قضاییه نظام فاسد جمهوری‌اسلامی باید در قبال این جنایت پاسخگو باشند! ما از جامعه جهانی و کشورهایی که با جمهوری‌اسلامی روابط دیپلماتیک دارند میخواهیم اعدام قبادلو را با شدیدترین لحن ممکن محکوم کنند و با واکنش‌های عملی و پرهزینه برای جمهوری ‌اسلامی از اعدام‌های بیشتر جلوگیری کنند».

محمد قبادلو نهمین معترض اعتراضات سال گذشته است که اعدام می‌شود. در ۲۲ روز نخست سال جدید میلادی، دست‌کم ۴۹ نفر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024