جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.01.2024, 20:53

طرح سه مرحله‌ای آمریکا، مصر و قطر برای غزه


روزنامه وال‌استریت ژورنال روز یکشنبه اول بهمن در گزارشی از طرح سه مرحله‌ای ایالات متحده، مصر و قطر برای پایان دادن به جنگ در غزه خبر داد.

طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، سه کشور مزبور اسرائیل و حماس را تحت فشار قرار داده‌اند با یک فرایند دیپلماتیک سه مرحله‌ای موافقت کنند که با آزادی گروگان‌های اسرائیلی آغاز و در نهایت به خروج نیروهای اسرائیلی از غزه و پایان جنگ منجر می‌شود.

شروط مندرج در طرح پیشنهادی آمریکا، مصر و قطر با مواضع رسمی اسرائیل و حماس در تضاد است و هیچ یک از آنها این طرح را نپذیرفته‌اند. وال‌استریت ژورنال به نقل از یحیی النونو، از مقامات رسانه‌ای حماس، گزارش داده که این طرح حاوی هیچ «پیشرفت واقعی» نیست. مقامات اسرائیلی نیز هنوز درباره آن اظهارنظر نکرده‌اند.

اما منابع مطلع به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که هم اسرائیل و هم حماس مایل به ازسرگیری مذاکرات هستند و احتمالا این مذاکرات طی روزهای آینده در قاهره ادامه یابند.

در جریان وقفه یک هفته‌ای جنگ در آبان ماه، ۱۰۰ گروگان ربوده‌شده توسط حماس با ٣۰۰ زندانی فلسطینی مبادله شدند.

طبق گزارش، مقامات مصری گفته‌اند که مذاکره‌کنندگان اسرائیلی خواستار وقفه دوهفته‌ای در جنگ به منظور مبادله گروگان‌ها و زندانیان هستند و تمایل چندانی به گفت‌وگو درباره طرح‌های حاوی آتش‌بس دائمی ندارند.

در مقابل، حماس به دنبال مبادله گروگان‌های اسرائیلی با هزاران زندانی فلسطینی و دستیابی به آتش‌بس دائمی است. یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، معتقد است که اسرائیلی‌ها در نهایت آزادی گروگان‌ها را بر میدان جنگ ترجیح می‌دهند و به همین خاطر همزمان با تداوم فشارهای بین‌المللی به اسرائیل، حماس باید همچنان به مقابله با ارتش اسرائیل ادامه بدهد. آقای سنوار آماده است گروگان‌های اسرائیلی را آزاد کند اما در مقابل خواستار آتش‌بسی طولانی‌تر و دستیابی به شروطی بهتر از توافق آبان ماه است.

طبق گزارش، برخی از رهبران اسرائیل معتقد هستند آزادی گروگان‌ها بدون توافق با حماس امکان‌پذیر نیست اما برخی دیگر از آنها تنها راه آزادی گروگان‌ها را در تداوم جنگ با این گروه اسلامگرا می‌بینند.

در مرحله اول از طرح سه مرحله‌ای و ۹۰ روزه پیشنهادی از سوی واشنگتن، قاهره و دوحه، تمامی گروگان‌های غیرنظامی اسرائیلی و صدها زندانی فلسطینی آزاد می‌شوند، درگیری‌ها متوقف می‌شوند، نیروهای اسرائیلی از شهرها و روستاهای غزه بیرون می‌روند، و کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه دو برابر می‌شود.

در مرحله دوم، سربازان زن به گروگان گرفته شده اسرائیلی و شمار بیشتری زندانی فلسطینی آزاد می‌شوند و جنازه گروگان‌های جان‌باخته به اسرائیل بازگردانده می‌شود.

و در مرحله سوم، سربازان مرد به گروگان گرفته شده اسرائیلی آزاد می‌شوند و اسرائیل تمامی سربازان خود را به بیرون مرزهای غزه باز خواهد گرداند.

طبق این طرح، همچنین یک صندوق بین‌المللی برای بازسازی غزه ایجاد خواهد شد، امنیت رهبران سیاسی حماس تضمین می‌شود، آتش‌بس دائمی برقرار می‌شود، عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عرب از جمله عربستان سعودی از سر گرفته می‌شود، و فرایند تشکیل یک کشور فلسطینی دوباره آغاز می‌شود.

در جریان حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به جنوب اسرائیل، ۱۲۰۰ نفر از جمله کودکان، زنان، و سالمندان کشته و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر به گروگان گرفته شدند.

اسرائیل می‌گوید هنوز ۱٣۰ گروگان در غزه هستند اگرچه احتمالا حدود ۱۰۰ نفر آنها زنده مانده‌اند.

ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024