جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.01.2024, 18:13

اتهام جدید توماج صالحی؛ «قیام مسلحانه علیه نظام»!


وکیل توماج صالحی می‌گوید دو اتهام جدید به «کیفرخواست قبلی» توماج صالحی اضافه شده است و این خواننده معترض با اتهامات «بغی» به معنای قیام مسلحانه و گروهی علیه نظام و همچنین «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرایم علیه امنیت» روبه‌رو شده است.

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری، روز یکشنبه،‌ اول بهمن‌ماه،‌ با بیان اینکه این اتهامات در کیفرخواست قبلی موکلش وجود نداشت، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت:‌ «در پرونده اولاً متهم دیگری وجود ندارد که حتی هم‌دست تلقی شود، چه رسد به گروه و در ثانی حتی یک چاقوی آشپزخانه از توماج کشف نشده است، چه رسد به سلاح.»

بر اساس قانون مجازات اسلامی اگر فردی به «قیام مسلحانه علیه نظام» اقدام کند، به اعدام محکوم می‌شود.

آقای رئیسیان همچنین گفته است با وجود اینکه دیوان عالی کشور تصریح کرده است که حداکثر در یک پرونده می‌توان با «سه اتهام» حکم صادر کرد، پس از سه ماه دادگاه انقلاب اصفهان کیفرخواست مجدد این پرونده را با «۱۰ اتهام» صادر کرده است.

این وکیل دادگستری اعلام کرد که صدور این کیفرخواست در حالی است که دیوان عالی کشور تأکید کرده «توماج مشمول عفو می‌شود»‌.

به گفته آقای رئیسیان اتهاماتی که پیش از این «حکم برائت آن‌ها صادر شده بود» مجددا به کیفرخواست این زندانی سیاسی اضافه شده است.

توماج صالحی، رَپِر معترض، ۲۷ آبان امسال‌ «پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی، و مجموعاً یک سال و ۲۱ روز حبس» به قید وثیقه آزاد شد اما تنها ۱۲ روز بعد و پس از انتشار ویدئویی که در آن شکنجه‌ شدنش در زندان را شرح می‌داد، با «ضرب‌وشتم» بازداشت شد.

او در این ویدئو با شرح شکنجه‌های اعمال شده در زندان گفت که به این دلیل از مسئولان زندان و رسانه‌های نزدیک به حکومت شکایت کرده است.

وکیل او بازداشت مجدد این هنرمند را «خلاف قانون» دانسته و گفته بود که موکلش در ویدئویی که اخیرا منتشر کرده، کذب نگفته است.

یی‌وان ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی آقای صالحی، پیشتر در واکنش به آزادی موقت او گفته بود: «واقعی و بدون قیدوشرط نیست» و «جمهوری اسلامی در حال بازی است تا حواس ما را از رژیم ظالم خود پرت کند.»

حساب کاربری منتسب به توماج صالحی روز ۲۳ آذر در شبکه‌های اجتماعی خبر داد که این خواننده معترض در جریان بازداشت دوباره توسط نیروهای حکومتی، دچار «آسیب‌دیدگی شدید چشم و صورت» شده است.

این حساب در ادامه نوشت که «آسیب‌دیدگی شدید چشم و صورت توماج صالحی در جریان ربایش خشونت‌آمیز و همراه با ضرب و شتم شدید در بابل باز هم سندی دیگر در نقض ادعای جعفری، رئیس کل دادگستری اصفهان در پایبندی کامل ضابطین قضایی به قانون» است.

توماج صالحی که در سال‌های اخیر با ترانه‌هایش درباره مسائل اجتماعی به شهرت رسیده و یکی از سرشناس‌ترین حامیان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» است، آبان پارسال پس از مدتی زندگی مخفی، در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024