جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 20.01.2024, 8:58

ادامه حملات آمریکا به پایگاه‌های حوثی‌ها


جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تاکید کرد، ایالات متحده روز جمعه ۲۹ دی، سه حمله علیه پایگاه‌های موشکی شبه‌نظامیان حوثی انجام داد که در حال آماده‌سازی برای پرتاب موشک‌ها بودند.

با این حال، کربی گفت، حوثی‌ها هنوز برخی از توانایی‌های هجومی را دارند.

پیشتر، فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» جمعه ۲۹ دی اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی سه موشک ضد کشتی آماده پرتاپ حوثی را منهدم کرد.

در بیانیه‌ سنتکام در رسانه اجتماعی «ایکس» آمده است: «نیروهای آمریکایی مواضع موشکی در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها، که تهدید قریب الوقوعی علیه کشتی‌های تجاری و آمریکایی به شمار می‌رفت را شناسایی کردند.»

فرماندهی مرکزی تایید کرد، این سه موشک را «در دفاع از خود» منهدم کرده است.

هم‌زمان، خبرنگار شبکه «العربیه» گزارش داد، ناوگان اروپایی در ماموریتی کشتی‌های تجاری در تنگه «باب المندب» و «خلیج عدن» را همراهی می‌کند و در صورت نیاز از «قدرت نظامی» استفاده خواهد کرد.

این در حالی است که علی قحوم، از فرماندهان حوثی‌ها تهدید کرده حملات علیه کشتی‌ها در دریای سرخ ادامه خواهد یافت.

قحوم گفت: «اگر آمریکا، بریتانیا و اسرائیل حملات خود را گسترش دهند، ما در مقابل نیز حملات خود را علیه منافع آن‌ها گسترش خواهیم داد.»

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها نیز شامگاه پنج‌شنبه ۲۸ دی، از حمله به یک کشتی آمریکایی در «خلیج عدن» با موشک‌های دریایی و اصابت مستقیم آن‌ها خبر داد.

آمریکا و بریتانیا در این ماه بیش از یک مرتبه به مواضع حوثی‌های یمن با هدف اختلال و تضعیف توانایی این گروه در تهدید کشتیرانی دریای سرخ و تضعیف تجارت جهانی، حملاتی انجام دادند.

همچنین ایالات متحده گروه حوثی‌ها را به لیست گروه‌ها تروریستی بازگرداند.

یک ماه پس از آغاز جنگ غزه، در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳، شبه‌نظامیان حوثی ده‌ها حمله موشکی و پهپادی علیه کشتی‌ها در این آبراه حیاتی و مهم جهانی انجام داد.

ایالات متحده در ۱۸ دسامبر از ایجاد یک ائتلاف نظامی چند ملیتی تحت عنوان «نگهبان شکوفایی» برای مقابله با هرگونه حمله‌ای که امنیت ناوبری را به خطر بیندازد، خبر داد.

این ائتلاف در ۱۲ و ۱۳ ژانویه چندین مواضع حوثی‌ها در «صنعا»، «حدیده»، «تعز»، «حجه» و «صعده» انجام داد.

العربیه فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024