جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.01.2024, 14:08

جزئیاتی از آخرین حمله آمریکا به مواضع حوثی‌ها


ارتش آمریکا، پنج‌شنبه ۲۸ دی اعلام کرد، بامداد امروز، ۱۴ سکوی موشکی حوثی‌های یمن که برای شلیک به کشتیرانی دریای سرخ آماده شده بود را بمباران کرده است.

فرماندهی نظامی آمریکا در خاورمیانه «سنتکام» در حساب رسمی خود در رسانه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد: «موشک‌های آماده بر روی سکوی پرتاب، خطر قریب الوقوع برای کشتی‌های تجاری و ناوشکن‌های آمریکایی در منطقه بود که هر لحظه احتمال شلیک آن وجود داشت.»

دو مقام نظامی آمریکایی به شبکه «ان‌بی‌سی» گفتند: «کشتی‎‌های ایالات متحده از موشک «تاماهاوک» برای انهدام سکوها و موشک‌های حوثی‌ها استفاده کرد.»

چه مواضعی را هدف گرفتند؟

این حملات چندین استان یمن از جمله؛ «الحدیده»، «تعز»، «ذمار»، «البیضاء» و «صعده» محل قرارگیری سکوها را هدف قرار دادند.

علاوه بر اين، کوه «صمع» غرب شهر «صعده» و بندر «مخا» نیز مورد هدف قرار گرفتند.

گزارش‌ها حاکی از حمله به مدرسه سابق گارد جمهوری‌خواه در «ذمار» دارد که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای «ماکسیمار»، در طول سال‌های کنترل حوثی‌ها، شبیه به یک مزرعه شده است.

در پی حملات جدید، شبه‌نظامیان حوثی بار دیگر تاکید کردند، این حملات مشترک آمریکا و بریتانیا بوده است. یک «منبع نظامی حوثی» اشاره کرد، این گروه به حملات علیه کشتی‌هایی که به مقصد اسرائیل و بنادر فلسطین اشغالی حرکت کنند، ادامه خواهد داد.

علی القحوم، عضو دفتر سیاسی حوثی‌ها، حمله آمریکا و بریتانیا به سکوهای موشکی این گروه را رد کرد و در «ایکس» اعلام کرد: «این حمله مشترک مواضعی که پیشتر بمباران شده بودند را هدف قرار داده که هیچ تاثیری ندارد.»

او از «شگفتی‌های» روزها و ساعت‌های پیش رو خبر داد که آنچه در راه است، بزرگتر خواهد بود.

حمله به کشتی آمریکایی

شبه‌نظامیان حوثی، شامگاه چهارشنبه ۲۷ دی، حمله به یک کشتی آمریکایی در نزدیکی سواحل یمن را به عهده گرفت.

فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد، یک پهپاد از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها، یک کشتی با پرچم جزایر مارشال متعلق به ایالات متحده در خلیج عدن را هدف قرار داده است.

این حمله پس از آن صورت گرفت که آمریکا، حوثی‌ها را در لیست گروه‌های تروریسیتی قرار داد.

یک ماه پس از آغاز جنگ غزه، در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳، شبه‌نظامیان حوثی ده‌ها حمله موشکی و پهپادی علیه کشتی‌ها در این آبراه حیاتی و مهم جهانی انجام داد، که منجر به کاهش سرعت تجارت آسیا و اروپا و نگرانی‌هایی را میان قدرت‌های بزرگ ایجاد کرد.

حوثی‌ها متعهد شده‌اند، تا زمانی که جنگ و محاصره بر نوار غزه ادامه داشته باشد، کشتی‌های اسرائیلی و یا به مقصد اسرائیل و کشتی‌های آمریکایی را هدف حملات خود قرار خواهند داد.

ایالات متحده در ۱۸ دسامبر از ایجاد یک ائتلاف نظامی چند ملیتی تحت عنوان «نگهبان سعادت» برای مقابله با هرگونه حمله‌ای که امنیت ناوبری را به خطر بیندازد، خبر داد.

این ائتلاف در ۱۲ و ۱۳ ژانویه چندین مواضع حوثی‌ها در «صنعا»، «حدیده»، «تعز»، «حجه» و «صعده» انجام داد.

العربیه فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024