جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.01.2024, 20:11

اتحادیه عرب: ایران حق حاکمیت عراق را نقض کرد


اتحادیه عرب و پارلمان عرب این اتحادیه روز چهارشنبه ۲۷ دی، حملات موشکی جمهوری اسلامی به شهر اربیل در شمال عراق را محکوم کردند. این حملات منجر به کشته شدن چند غیرنظامی شد.

به گزارش وب‌سایت اتحادیه عرب، قطعنامه هفت ماده‌ای نشست وزرای کشورهای عضو اتحادیه عرب شامل «محکومیت شدید بمباران اقلیم کردستان عراق که منجر به کشته شدن تعدادی از غیر نظامیان بیگناه و تخریب تعدادی از اماکن غیرنظامی شد»، می‌شود.

قطعنامه حمله موشکی سپاه پاسداران را «تجاوز آشکار به حق حاکمیت عراق، امنیت مردم عراق و نقض فاحش اصول حسن همجواری و قوانین بین المللی، منشورها و هنجارها» دانست.

قطعنامه وزرای خارجه اتحادیه عرب همچنین «تمامی توجیهات و بهانه‌های دولت ایران را که به هیچ کشوری حق نقض حاکمیت کشور دیگر و به خطر انداختن جان شهروندان خود را برخلاف قواعد حقوق بین الملل و منشور ملل متحد نمی دهد» محکوم کرد.

کشورهای عضو اتحادیه عرب در قطعنامه خود ایران را در قبال تمامی عواقب این حمله و نتایج آن پاسخگو دانستند و هشدار دادند که تکرار این اقدامات ممکن است به طور کامل صلح و امنیت منطقه را مختل کند.

قطعنامه همچنین بر یکپارچگی و حاکمیت خاک عراق در برابر هرگونه تجاوز و تجاوز خارجی تاکید کرده و حق عراق را به عنوان یکی از اعضای موسس اتحادیه کشورهای عربی و عضوی از سازمان ملل متحد برای توسل به تمامی ابزارهای دیپلماتیک و قانونی تضمین شده مورد تایید قرار داده است. طبق قوانین بین المللی، منشور ملل متحد، و منشور اتحادیه کشورهای عربی، در واکنش به این موضوعات.

همچنین احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب، این حملات را نقض آشکار حاکمیت عراق خواند، به خانواده کشته‌شدگان تسلیت گفت و برای زخمی‌ها آرزوی بهبودی کرد.

به گزارش «عرب نیوز»، سخنگوی آقای ابوالغیط، حمله سپاه پاسداران را سزاوار سرزنش خواند و آن را ناقض اصول حق حاکمیت و حسن همجواری دانست.

او حمله موشکی سپاه پاسداران را یک تحول خطرناک خواند و گفت این حمله، سطح خطر در منطقه را در بحبوحه جنگ جاری بین حماس و اسرائیل افزایش داد.

سخنگوی دبیر کل اتحادیه عرب بر همبستگی این نهاد با دولت عراق تاکید کرد.

در همین حال، پارلمان عرب نیز حمله موشکی سپاه پاسداران را «تجاوز ایران و حمله آشکار به امنیت ملی اعراب» نامید و تاکید کرد که امنیت و ثبات عراق، بخش جدایی‌ناپذیر امنیت اعراب است.

در این ارتباط، فواد حسین، وزیر خارجه عراق، در شبکه پیام‌رسان «ایکس» از حمایت اتحادیه عرب و نیز پارلمان عرب از این کشور و نیز انتقاد آنها از تجاوزگری ایران قدردانی کرد.

آقای حسین با اشاره به درخواست بغداد برای برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب تاکید کرد: «ما در دفاع از حق حاکمیت، امنیت و ثبات عراق سازش نخواهیم کرد.»

همچنین وزیر خارجه عراق که به اجلاس داووس در سوئیس رفته است، در گفتگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: ایران چون نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد به اسرائيل حمله کند، به اربیل حمله کرد.

وی ایران را کشوری «منزوی» خواند و پیش‌بینی کرد که اگر عراق که متحد ایران قلمداد می‌شود، از آن کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کند، این شورا حتما از موضع بغداد حمایت خواهد کرد.

وزارت امور خارجه عراق هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که در قالب دو نامه مشابه شکایتی را به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد در رابطه با «تجاوز موشکی ایران به شهر اربیل و تلفات غیرنظامیان بی‌گناه» ارسال کرده است.

دولت عراق، حمله موشکی ایران به اربیل را محکوم کرد و آن را اقدامی «تجاوزکارانه و نقض حاکمیت آن» خواند.

سپاه پاسداران بدون ارائه شواهدی برای تائید ادعای خود اصرار دارد که به یک «مرکز موساد» در اربیل حمله کرده است.

مقامات در عراق این ادعا را رد کرده‌اند و گفته‌اند سپاه به خانه یک تاجر در اقلیم کردستان عراق حمله کرد و چند غیرنظامی را کشت.

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024