جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.01.2024, 21:15

یک شناور تجاری دیگر در خلیج عدن هدف قرار گرفت


ارتش بریتانیا روز چهارشنبه ۲۷ دی از حمله تازه‌ای به یک شناور در خلیج عدن در جنوب شرقی عدن خبر داد.

به گفته ارتش بریتانیا روز چهارشنبه ۲۷ دی یک شناور در خلیج عدن «احتمالاً با استفاده از یک پهپاد حامل بمب که توسط شورشیان حوثی یمن پرتاب شده بود» مورد حمله قرار گرفت.

به گفته سازمان «عملیات تجارت دریایی بریتانیا» که بازوی نیروی دریایی بریتانیا است و بر آبراه‌های خاورمیانه نظارت دارد، این حمله بر اثر اصابت پهپاد مهاجم به این شناور در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی عدن روی داد.

به گفته این سازمان، ناخدای این کشتی با اعلام خبر «وقوع آتش‌سوزی در این شناور» گفت که آتش را خاموش کرده‌اند و مقامات ذیربط در حال انجام تحقیقات هستند.

ارتش بریتانیا تاکنون به نام کشتی مورد حمله احتمالی اشاره‌ای نکرده است. همچنین تا زمان تنظیم این خبر هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

همچنین «امبری»، شرکت کارشناسی و مدیریت خطرهای دریایی بریتانیا، از اصابت یک پهپاد به یک شناور فله‌بر که با پرچم جزایر مارشال در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرقی عدن در حرکت بود، خبر داد. هرچند هنوز مشخص نیست که این، همان حمله ذکر شده در گزارش ارتش بریتانیا باشد.

خبرگزاری‌ها و نهادهای کشتیرانی روز سه‌شنبه ۲۶ دی نیز از حمله موشکی به یک کشتی ترابری دیگر در این منطقه خبر داده بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع کشتیرانی، کشتی فله‌بر «زوگرافیا» که با پرچم مالت بدون بار در دریای سرخ به سمت شمال در حرکت بود با موشک هدف قرار گرفت و متحمل خسارت جزئی شد.

به گفته یک منبع کشتیرانی یونان، کشتی «زوگرافیا» که متعلق به یونان است، با ۲۴ خدمه و بدون محموله از ویتنام به سوی اسرائیل در حرکت بود.

روز دوشنبه ۲۵ دی نیز ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران یک موشک بالستیک ضد کشتی را از مناطق تحت کنترل خود در یمن شلیک و به یک کشتی کانتینری تحت پرچم جزایر مارشال و متعلق به ایالات متحده حمله کردند.

به گفته سنتکام، در آن حمله که ساعت ۴ بعدازظهر دوشنبه به وقت یمن صورت گرفت تلفات جانی یا خسارت قابل توجهی گزارش نشده و کشتی به مسیر خود ادامه داد.

سنتکام همچنین گفت که تقریباً ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت محلی نیروهای ایالات متحده یک موشک بالستیک ضد کشتی را که به سمت خطوط کشتیرانی تجاری دریای سرخ شلیک شده بود، رهگیری کردند. این موشک در پرواز از کار افتاد و در خشکی در یمن سقوط کرد. تلفات یا خسارتی گزارش نشده است.

در همین حال، آسوشیتدپرس به نقل از مقامات گفت، حوثی‌ها روز یکشنبه یک موشک کروز ضد کشتی به سمت یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ شلیک کردند اما یک جت جنگنده آمریکایی آن را سرنگون کرد.

حمله موشکی روز یکشنبه اولین حمله تایید شده از سوی حوثی‌ها پس از آغاز حملات ائتلاف به رهبری آمریکا به مواضع شورشیان حوثی در یمن بود.

بنا به این گزارش، این موشک از نزدیکی شهر بندری حدیده در یمن که تحت کنترل حوثی‌ها است شلیک شد.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) گفت: «یک موشک کروز ضد کشتی از مناطق تحت کنترل حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی به سمت ناو یو‌اس‌اس لابون شلیک شد. هیچ تلفات یا خسارتی گزارش نشده است.»

نیروهای آمریکایی روز شنبه به سایت راداری حوثی‌ها در یمن حمله کردند.

بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز شنبه گفت آمریکا یک «پیام خصوصی» را به ایران درباره حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی که مسئول حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ هستند، ارسال کرده است.

بایدن قبل از عزیمت به محل اقامت ریاست جمهوری در کمپ دیوید به خبرنگاران گفت: «ما آن [پیام] را به صورت خصوصی ارسال کردیم و از آمادگی کامل خود اطمینان داریم.»

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر نیز گفته بود که اگر حوثی‌ها به رفتار مخرب خود در دریای سرخ و تهدید کشتیرانی بین‌المللی و تجارت جهانی ادامه دهند، «مطمئن باشند که دوباره به آنها پاسخ خواهیم داد.»

بریتانیا و ایالات متحده روز جمعه ۲۲ دی، با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند به ده‌ها موضع مورد استفاده حوثی‌ها در مناطق مختلف یمن حمله کردند.

در این حملات هوایی ۲۸ موضع حوثی‌ها هدف قرار گرفت و بیش از ۶۰ هدف را با موشک‌های کروز، بمباران توسط جت‌های جنگنده، کشتی‌های جنگی و یک زیردریایی مورد اصابت قرار داد. ایالات متحده گفته است که سایت های مورد حمله شامل انبارهای تسلیحات، رادارها و مراکز فرماندهی، از جمله در مناطق کوهستانی دور افتاده بود.

نیروی دریایی آمریکا روز جمعه به کشتی‌های با پرچم آمریکا هشدار داد پس از حملات هوایی اولیه به مدت ۷۲ ساعت از مناطق اطراف یمن در دریای سرخ و خلیج عدن دوری کنند.

وزیر خارجه بریتانیا روز شنبه ۲۳ دی، به حوثی‌ها در یمن هشدار داد که اگر کشتیرانی آزاد در دریای سرخ را تهدید کنند، لندن به اهداف این گروه در آن کشور حمله خواهد کرد.

دیوید کامرون در یادداشتی که در روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف»‌ نوشت، تاکید کرد که لندن همواره از آزادی کشتیرانی دفاع خواهد کرد و افزود: آماده خواهیم بود که از سخنان خود در عمل حمایت کنیم.

وزیر خارجه بریتانیا نسبت به پیامد حملات حوثی‌ها در دریای سرخ و تنگه باب المندب هشدار داد و نوشت که این موضوع باعث افزایش قیمت ها در بریتانیا و همچنین در جهان خواهد شد.

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024