جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.01.2024, 10:33

سانچز: بند۲۰۹ ترسناک‌ترین جایی است که دیده‌ام


سانتیاگو سانچز، زندانی سابق زندان اوین، روز سه‌شنبه، ۲۶ دی‌ماه، در مصاحبه‌ای بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در این زندان را «یکی از ترسناک‌ترین جاهایی که دیده»، توصیف کرد.

آقای سانچز در این مصاحبه با بخش اسپانیایی شبکه جهانی بی‌بی‌سی با اشاره به شرایط «غیرانسانی» این زندان در تهران گفت: «بند ۲۰۹ زندان اوین یکی از خوفناک‌ترین جاهایی است که به عمرم دیده‌ام، باید ممنوع شود، یک نفر را در یک سلول بدون امکانات بهداشتی حبس می‌کنند و فقط هفته‌ای یک بار برای ورزش ده دقیقه به حیاط کوچکی می‌برند.»

بند بدنام ۲۰۹ در زندان اوین در اختیار وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است و اغلب زندانیان سیاسی کشور در شرایطی که به گفته شاهدان عینی و سازمان‌های حقوق بشری ناقض حقوق انسانی است در آن نگهداری می‌شوند.

سانتیاگو سانچز، جهانگرد اسپانیایی ۴۲ ساله، در مهرماه سال ۱۴۰۱، در همان آغاز اعتراضات سراسری، پس از حضور بر مزار مهسا (ژینا) امینی به مدت ۱۴ ماه در ایران زندانی شد و در ۱۲ دی‌ماه جاری توانست به مادرید بازگردد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هشتم مهر پارسال مدعی بازداشت ۹ تبعه اروپایی شد و آن‌ها را به «جاسوسی و ایجاد اغتشاش» در کشور متهم کرد. آقای سانچز یکی از این افراد بود.

او اکنون در مصاحبه‌ای که دو هفته پس از آزادی‌اش منتشر شده، با اشاره به این که «۴۱ یا ۴۲» روز را در اوین در سلول انفرادی گذرانده گفته است: «فقط می‌دانم که بی‌گناه ۱۴ ماه را در زندانی گذراندم که در آن اثری از حقوق بشر وجود ندارد؛ ۱۴ ماه زیر فشار ترس از احتمال محکومیت به حبس ابد یا حتی اعدام چون در ایران می‌توانند جاسوس‌ها را دار بزنند.»

سانچز می‌گوید از آنجا که پیشتر در سال ۲۰۲۰ به ‌ایران سفر کرده بود «اتفاقی را که برایم افتاد حتی در بدترین کابوس‌هایم هم تصور نمی‌کردم».

او در ادامه می‌گوید که مردی که پیشتر در بندرعباس با او آشنا شده بود با خودروی شخصی‌اش از مرز او را به شهر سقز، زادگاه مهسا امینی، برده است.

سانچز می‌گوید «بی‌توجه» یا بی‌خبر از آن چه در سقز روی داده بود، عکسی از مزار مهسا امینی برداشت و می‌افزاید که درک نمی‌کند «حکومت ایران چرا او را به جاسوسی متهم کرد».

این شهروند اسپانیا برخلاف خاطره‌اش از بند ۲۰۹ اوین، از زندانیان اوین خاطره خوبی دارد: «زندانیان اوین به خانواده من تبدیل شدند؛ آنها با من مثل مهمان رفتار می‌کردند. رنج و عذاب فراوانی را تحمل می‌کردند اما همچنان بسیار مهمان‌نواز بودند.»

اعتراض‌های سراسری در ایران بعد از آن که مهسا امینی اواخر شهریور ۱۴۰۱ در بازداشت گشت ارشاد پلیس جان باخت آغاز شد و ماه‌ها ادامه داشت و با سرکوب شدید و گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی مواجه شد.

جمهوری اسلامی متهم است که با بازداشت خودسرانه شهروندان دوتابعیتی یا خارجی درپی اعمال فشار بر دولت‌های خارجی در راستای تحقق خواسته‌های خود است.

با وجود آزادی تعدادی از این شهروندان خارجی، در سال‌های گذشته بر تعداد آنها در حبس در ایران افزوده شده است. وزارت خارجه سوئد روز دوشنبه، ۲۵ دی‌ماه، از بازداشت یک شهروند دیگر این کشور در ایران خبر داد.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024