جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.01.2024, 13:10

پاکستان سفیر خود از تهران را فراخواند


ممتاز زهرا سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که کشورش سفیر خود را از تهران فرا خوانده است و سفیر جمهوری اسلامی در اسلام‌آباد که هم اکنون در ایران است، فعلا اجازه بازگشت به پاکستان را نخواهد داشت.

پاکستان همچنین تمامی دیدارهای عالیرتبه با جمهوری اسلامی را به تعلیق در آورده است.

ممتاز زهرا همچنین گفت: «پاکستان حق خود را برای پاسخ دادن به این اقدام غیرقانونی محفوظ می‌دارد. مسئولیت این عواقب کاملا به عهده ایران است.»

وزارت امور خارجه پاکستان حملات موشکی سپاه به قلمرو پاکستان را «بی‌دلیل و نقض آشکار استقلال پاکستان توسط ایران می‌داند» و همچنین این اقدام را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی و اهداف و اصول منشور سازمان ملل می‌داند.»

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دولت ایران درباره تصمیم خود مبنی بر فراخواندن سفیر اسلام‌آباد در تهران اطلاع داده است.

در این بیانیه آمده است: «ما این پیام را به دولت ایران منتقل کرده‌ایم. ما همچنین به آن‌ها اطلاع داده‌ایم که پاکستان تصمیم گرفته است سفیر خود از ایران را فرابخواند و سفیر ایران در پاکستان نیز که در حال حاضر به ایران سفر کرده است، ممکن است فعلا به محل ماموریت خود بازنگردد. ما همچنین تصمیم گرفته‌ایم که تمامی دیدار‌های عالی‌رتبه را که در حال حاضر در جریان هستند یا میان پاکستان و ایران برای روز‌های آتی برنامه‌ریزی شده بودند را لغو کنیم.»

سپاه پاسداران مدعی است که مقر تروریست‌های «جیش‌‎العدل» در جنوب غربی پاکستان را هدف قرار داده است، اما همانند حمله موشکی به اربیل، خانه‌های مسکونی مردم عادی را هدف قرار داده که به کشته‌شدن دست‌‌کم دو کودک پاکستانی منجر شده است.

روز گذشته مقام‌های عراق نیز حمله سپاه به اربیل را نقض حاکمیت این کشور دانسته و به شدت آن را محکوم کرده‌اند. وزارت خارجه عراق گفته است با ارسال دو نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان، از این حمله شکایت کرده است.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، گفت این حمله «تجاوز آشکار» به این کشور و یک اقدام خطرناک است که روابط قوی دوجانبه تهران و بغداد را تضعیف می‌کند.

هم‌چنین نخست‌وزیر اقلیم کردستان ملاقات برنامه‌ریزی شده با وزیر خارجه ایران را لغو کرده است.

شبکه خبری العربیه در وب‌سایت انگلیسی زبان خود از قول منابع خبری‌ خود گزارش داده است که مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، ملاقات برنامه‌ریزی شده‌اش با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، را به دلیل حملات اخیر سپاه پاسداران به اربیل لغو کرده است.

بر اساس این گزارش، قرار بود دو طرف در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد که در داووس سوئیس برگزار می‌شود، با هم دیدار کنند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در نامه‌ای به شورای امنیت، مدعی شده که «عملیات ضد تروریستی جمهوری اسلامی ایران ضروری و متناسب با هدف قرار دادن دقیق پایگاه‌های گروه‌های تروریستی و رعایت کامل تعهدات بین‌المللی ایران به ویژه حقوق بشردوستانه بین‌المللی انجام گرفته است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024