جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 16.01.2024, 18:30

پیشرو دیزایی که سپاه او را کشت که بود؟


وزارت خارجه عراق تایید کرده که «پیشرو دیزایی» تاجر کرد در حمله موشکی به خانه‌اش در نزدیکی اربیل کشته شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، «پیشرو مجید آقا» که به «پیشرو دیزایی» شهرت داشت، متولد اربیل و فارغ‌التحصیل از دانشگاه این شهر بود حدود ۶۵ سال داشت.

او رئیس دو شرکت «گروه فالکون» و «امپایر ورلد» بود. خود او در ویدئویی توضیح می‌دهد که مالکیت دو شرکت کاملا در اختیار عراقی‌هاست و درآمدش را هم در عراق سرمایه‌گذاری می‌کند.

رسانه‌های کردی و عربی گزارش دادند که کودک ۱۱ ماهه او هم کشته و همسر و دو فرزند دیگرش زخمی شده‌اند. یک تاجر عراقی و یک زن فیلیپینی هم بنابر گزارش‌ها کشته شده‌اند.

پیشرو مجید آقا از تاجران ثروتمند و پر نفوذ کردستان عراق بود و به گزارش رویترز با خانواده بارزانی رابطه نزدیکی داشت.

برخی رسانه‌ها از جمله رسانه‌های ایران شرکت نفت و گاز فالکون را به فروش نفت به اسرائیل متهم کرده‌اند. رسانه‌های ایرانی مدعی‌اند که این تاجر کُرد «از نزدیک با موساد و رهبری کردستان» در ارتباط بود.

دو شرکت فالکون و امپایر ورلد کمی پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ آغاز به کار کردند.

گروه فالکون در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده است و هفت شرکت زیرمجموعه در زمینه‌های کشاورزی، امنیت، نفت و گاز، تجارت، ساخت و ساز، محصولات زیبایی و فناوری دارد.

شرکت امنیتی گروه فالکون بزرگترین شرکت امنیتی عراق تلقی می‌شود که دفترهایی در بغداد و بصره دارد.

شرکت امپایر ورلد هم بزرگترین شرکت ساخت و ساز در کردستان عراق است.

این اولین بار نیست که ایران ویلای یک تاجر کرد در اربیل را هدف قرار می دهد.

در اسفند۱۴۰۰، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۲ فروند موشک بالستیک فاتح ۱۱۰ را به سمت ویلای باز کریم برزنجی شلیک کرد.

در آن زمان سپاه گفت «مراکز استراتژیک» متعلق به اسرائیل در پایتخت اقلیم کردستان را هدف قرار داده‌اند.

خانواده‌ برزنجی بر خلاف مورد دیزایی و اعضای خانواده‌اش در زمان آن حمله در خانه نبودند. ویلای آنها در این حمله به شدت و مقر خبرگزاری منطقه‌ای کردستان ۲۴ در مجاورت آن نیز آسیب جزئی دید.


«پیشرو دزیی» هیچ ارتباطی با موساد و مسائل سیاسی نداشت

نماینده سابق پارلمان عراق هرگونه ارتباط پیشرو دزیی، تاجر کرد با امور سیاسی و موساد را بی‌اساس دانست و گفت که وی تنها در زمینه توسعه املاک و مستغلات فعالیت می‌کرد.

مشعان الجبوری نماینده سابق پارلمان عراق و فعال سیاسی مطرح اهل سنت، هرگونه ارتباط پیشرو دزیی، تاجر کرد با مسائل سیاسی و موساد را تکذیب کرد و گفت که وی تنها در زمینه توسعه املاک و مستغلات فعالیت می کرد.

میدل‌ایست نیوز به نقل از «رووداو» نوشته است: الجبوری امروز سه شنبه (۱۶ ژانویه) در شبکه اجتماعی X نوشت: در برابر خداوند و مردم گواهی می‌دهم که دوست تاجر درگذشته که ۲۰ سال است او را می‌شناسم، با سیاست و موساد ارتباطی نداشت و تنها در زمینه توسعه بخش املاک و مستغلات فعالیت می‌کرد.

وی افزود: اگر خانه‌ام کامل شده بود و در آن زندگی می‌کردم، یکی از قربانیان موشکی بودم که ایران گفته بود که مقرهای موساد را هدف قرار داده است.

سپاه ایران ادعا کرده که «یکی از مقرهای اصلی جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق» را هدف قرار داده است اما به گفته منابع کرد این هدف، خانه یک تاجر کرد به نام «پیشرو دزیی» بوده است.

شورای امنیت اقلیم کردستان عراق نیز تأکید کرد که در ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه دوشنبه شب سپاه ایران شماری از مناطق غیر نظامی در اربیل را هدف موشک بالستیک قرار داد که طی آن دست‌کم ۴ شهروند غیر نظامی کشته و ۶ تن زخمی شدند.

این بیانیه حمله سپاه را نقض صریح حاکمیت اقلیم و عراق دانست و تأکید کرد که دولت مرکزی عراق و جامعه جهانی باید در این باره واکنش نشان دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024