جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.01.2024, 20:02

سرنگونی دو هواپیمای «کنترل و فرماندهی» روسیه


نیروی هوایی اوکراین، روز دوشنبه ۲۵ دی، گفت یک هواپیمای کنترل و فرماندهی روسیه را که می‌تواند اهدافی را در فاصله ۶۵۰ کیلومتری شناسایی کند و یک هواپیمای مرکز فرماندهی روسیه را که اطلاعات زمینی را به سربازان منتقل می‌کند، سرنگون کرده است.

به گزارش صدای آمریکا، کی‌یف سرنگوی این هواپیماها را ضربه‌ای مهم برای کرملین توصیف کرد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود گفت در صورتی که سرنگونی این دو هواپیما تایید شود می‌توان آن را شاهکار اوکراین در جنگ تقریباً دو ساله خواند، زیرا نبرد در امتداد خط مقدم عمدتاً زمینی و توپخانه‌ای بوده است.

روسیه تا حد زیادی تسلط هوایی خود را در طول جنگ نشان داده است، زیرا اوکراین با ناوگان هواپیماهای جنگی دوران شوروی سابق علیه هواپیماهای مدرن تر مسکو می جنگد.

ژنرال والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، به جزییات درباره چگونگی سرنگونی هواپیمای برییف آ-۵۰ و ایل-۲۲ اشاره نکرد اما متحدان غربی، اوکراین را به سیستم‌های پیشرفته دفاع هوایی مجهز کرده‌اند.

با این حال، زالوژنی ویدئویی را با یک ردیاب هواپیما در پست رسانه‌ای خود منتشر کرد که نشان می دهد دو هدف بر فراز دریای آزوف از صفحه رادار ناپدید می‌شوند. دریای آزوف بین اوکراین و روسیه در شمال شبه جزیره کریمه و دریای سیاه قرار دارد.

مسکو اظهارنظر رسمی فوری در این باره نکرد. وبلاگ نویسان جنگ روسی می‌گویند که هر دو هواپیما زیر آتش خودی قرار گرفتند اما هیچ شواهدی برای آن ارائه نکردند. آنها همچنین ادعا کردند که ایل-۲۲ آسیب دید اما با موفقیت فرود آمد.

سازمان ملل متحد، روز دوشنبه، ۴.۲ میلیارد دلار برای کمک به مردم اوکراین و اوکراینی‌های آواره در خارج در سال جاری درخواست کرد.

مارتین گریفیث، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل، اذعان کرد که «رقابت برای تامین منابع مالی برای اوکراین به دلیل بحران‌ها در مناطق دیگر، از جمله جنگ اسرائیل و حماس در غزه، بیشتر می‌شود.»

روسیه در عین حال به دنبال تامین تسلیحات نظامی از روسیه و جمهوری اسلامی ایران است. وزیر امور خارجه کرده شمالی روز دوشنبه سفر سه روزه خود را به مسکو آغاز کرد.

بر اساس بیانیه‌های رسمی، وزرای دفاع و امور خارجه روسیه و جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه تلفنی درباره همکاری‌های فنی و نظامی دوجانبه و مسائل امنیتی منطقه گفتگو کردند. آنها خاطرنشان کردند که دو کشور در حال آماده شدن برای امضای یک معاهده همکاری مهم هستند.

یک اندیشکده آمریکایی گفت که اوکراین مصمم است ذخایر نظامی خود را برای یک درگیری طولانی مدت افزایش دهد و ظرفیت تولید داخلی تسلیحات نظامی را «به طرز چشمگیری» بالا ببرد.

منبع گزارش: خبرگزاری آسوشیتدپرس



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024