جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.01.2024, 8:43

حمله موشکی ناموفق حوثی‌ها به ناو آمریکایی


ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام خبر داده که یک فروند موشک حوثی‌های یمن را که به سوی یک ناو آمریکایی در دریای سرخ شلیک شده بود سرنگون کرده است.

بنابر اعلام سنتکام در بامداد دوشنبه ۲۵ دی‌، این موشک کروز ضدکشتی از مناطق تحت کنترل حوثی‌های مورد حمایت ایران به سمت کشتی یو.اس.اس لابون در جنوب دریای سرخ شلیک شده بود و در ساعت ۱۶:۴۵ یکشنبه توسط جنگنده‌های آمریکایی منهدم شد.

بنابر این گزارش، انهدام این موشک تلفات و خساراتی در بر نداشته است.

آمریکا و هم‌پیمانانش بامداد جمعه حملاتی علیه مواضع حوثی‌ها انجام دادند و بامداد شنبه نیز ارتش آمریکا یک مرکز راداری حوثی‌ها را هدف قرار داد.

حوثی‌ها طی دو ماه گذشته نزدیک به ۳۰ حمله در مسیر کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند.

اظهارات وزیر دفاع بریتانیا

وزیر دفاع بریتانیا روز دوشنبه گفت این کشور برای تصمیم‌گیری درباره حملات نظامی جدید به حوثی‌های یمن منتظر تحولات خواهد ماند.

گرنت شپس در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفت: «باید منتظر بمانیم و ببینیم چه رخ خواهد داد، چون نمی‌خواهیم درگیر اقدامات در دریای سرخ شویم. اما آزادی کشتیرانی یک خق بین‌المللی است که باید از آن دفاع کرد.»

او همچنین گفت که بریتانیا وضعیت حوثی‌ها را زیرنظر دارد و اگر آنها حملات خود به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را متوقف نکنند، «ما تصمیمات لازم را خواهیم گرفت.»

بریتانیا در حملات بامداد جمعه گذشته به رهبری آمریکا به مواضع حوثی‌ها در یمن مشارکت داشت اما در حملات یک روز بعد آمریکا نقشی نداشت.

سربازان آمریکایی ناپدیدشده «در جست‌وجوی سلاح‌های ایران برای حوثی‌ها بودند»

روزنامه واشینگتن پست به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش می‌دهد که دو سرباز آمریکایی که در سواحل سومالی ناپدید شده‌اند، در پی یافتن تسلیحاتی بودند که ایران برای حوثی‌های یمن ارسال کرده بود.

دو نیروی یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده از روز پنجشنبه گذشته حین انجام مأموریت در سواحل سومالی ناپدید شدند.

مقام‌های آمریکایی که نامشان فاش نشده، افزودند که این دو سرباز در حال آماده شدن برای سوار شدن به کشتی در آب‌های ناآرام خلیج عدن بودند که یکی از آنها از نردبان لیز خورد و موجب شد که دیگری نیز به دنبال او سقوط کند.

واشینگتن پست نوشت که نمی‌تواند تأیید کند آیا سربازان دیگری توانستند سوار کشتی شوند یا سلاح‌های ساخت ایران پیدا شد یا نه.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز یکشنبه گفت که این عملیات بخشی از تلاش‌های واشینگتن برای برهم زدن حمایت جمهوری اسلامی از حوثی‌ها بوده است.

او افزود این اقدام با حملات هوایی آمریکا و بریتانیا به چندین شهر یمن «بی‌ارتباط» است.

سه مقام آمریکایی روز شنبه ۲۳ دی‌ماه به آسوشیتدپرس گفتند که دو ملوان شب پنج‌شنبه طی عملیاتی بازدارنده در حال بالا رفتن از یک شناور بودند که یکی از آنها با برخورد موجی به آب افتاد و ملوان دیگر در تعقیب او به آب پرید.

پیشتر فرماندهی مرکزی ایالات متحده ناپدیدشدن دو ملوان خود در نزدیکی آب‌های سومالی را تأیید کرده، اما گفته بود تا پایان عملیات جستجو، اطلاعات بیشتری دربارهٔ این موضوع منتشر نخواهد کرد.

نیروی دریایی ایالات متحده به‌طور منظم مأموریت‌های بازدارنده در این آب‌ها انجام می‌دهد تا کشتی‌های حامل سلاح به حوثی‌های یمن را رهگیری و توقیف کند یا از حملات دزدان دریایی به کشتی‌ها جلوگیری کنند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024