جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 12.01.2024, 18:25

تحریم شبکه حمایت مالی ایران از حوثی‌ها


وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، روز جمعه ۲۲ دی، در بیانیه‌ای گفت از آنجا که حمایت مالی حکومت ایران از حوثی‌ها به حملات بی‌امان آنها علیه تجارت جهانی در دریای سرخ و خلیج عدن دامن زده است، چهار کشتی و دو شرکت دیگر را در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد.

به گزارش صدای آمریکا، به گفته دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک)، تحریم شدگان در حمل و نقل کالاهای ایرانی در حمایت از تسهیل‌کننده مالی حوثی‌ها مستقر در ایران، سعید جمال و شبکه او مشارکت داشته‌اند. اوفک همچنین چهار کشتی را به عنوان اموال مسدود شده شناسایی کرده است که این شرکت ها در آنها ذینفع هستند.

بیانیه می‌گوید ایالات متحده به مقابله با حمایت مالی غیرقانونی جمهوری اسلامی ایران از حوثی‌ها ادامه خواهد داد و به همراه متحدان و شرکا اقدامات لازم را برای جلوگیری از فعالیت‌های بی ثبات کننده حوثی‌ها اتخاذ خواهد کرد.

بر این اساس وزارت خزانه‌داری دو شرکت هنگ کنگی و اماراتی را به دلیل حمل کالاهای ایرانی در حمایت از شبکه تسهیلات مالی سعید جمال برای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

برایان نلسون، معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: «ایالات متحده به اقدام علیه شبکه‌های مالی غیرقانونی که حوثی‌ها را تأمین مالی می‌کنند و حملات آنها را تسهیل می‌کنند، ادامه می دهد». او افزود: «ما به همراه متحدان و شرکای خود، تمام اقدامات موجود را برای توقف فعالیت‌های بی‌ثبات کننده حوثی‌ها و تهدیدات آنها علیه تجارت جهانی انجام خواهیم داد.»

به گفته وزارت خزانه‌داری یکی از این چهار کشتی که متعلق و تحت مدیریت یک شرکت هنک گنگی است کالاهای ایرانی را برای سعید جمال به چین حمل کرده است.

یکی دیگر از این کشتی‌ها نیز که تحت مدیریت شرکتی مستقر در امارات متحده عربی است کالاهای ایرانی را برای سعید جمال حمل کرده است. این شرکت از اسناد جعلی برای مخفی کردن منشا کالاهای حمل شده استفاده کرده است.

سعید جمال کالاهای ایرانی را با این کشتی در هماهنگی با عبدی ناصر علی محمود مستقر در ترکیه که در سال ۲۰۲۱ مشمول تحریم ها قرار گرفت، حمل کرده است.

پیشتر اوفک ۱۳ فرد و نهاد مسئول تامین ده‌ها میلیون دلار ارز حاصل از فروش و ارسال کالاهای ایرانی با حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حوثی‌های یمن را تحریم کرد.

این وزارتخانه پنجشنبه ۱۶ آذر در بیانیه‌ای‌ گفت این افراد با استفاده از شبکه پیچیده‌ای از صرافی‌ها و شرکت‌ها در کشورهای مختلف، از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سعید جمال که از قبل در فهرست تحریم‌ها قرار داشتند به عنوان مجرای مهمی برای انتقال پول جمهوری اسلانی به حوثی‌های یمن عمل می‌کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024