جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 12.01.2024, 20:00

توافق امنیتی میان بریتانیا و اوکراین


ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، و ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، روز جمعه ۲۲ دی در کی‌یف توافق امنیتی بین دو کشور امضاء کردند.

زلنسکی گفت این توافق تا زمانی که اوکراین به ناتو بپیوندد به قوت خود باقی خواهد ماند و آن را یک «توافق امنیتی بی‌سابقه» توصیف کرد.

رئیس جمهوری اوکراین گفت: «خوشحالم که اولین توافقنامه امنیتی را با بریتانیا منعقد کردیم... این مبنای کار با سایر شرکا است.»

او افزود اوکراین در مبارزه با تهاجم تقریباً دو ساله روسیه است و بریتانیا می‌تواند در صورت لزوم توافق‌های بیشتر در حوزه‌های خاص با اوکراین امضاء کند.

بریتانیا پس از ایالات متحده، دومین اهداکننده بزرگ کمک های نظامی به اوکراین است که در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در مجموع ۳.۳ میلیارد دلار کمک کرده است.

سوناک در دیدارش از کی‌یف از افزایش کمک مالی به اوکراین برای خرید پهپادهای نظامی جدید، از جمله پهپادهای تجسسی، دریایی و پهپادهای ضربتی دور برد خبر داد.

لندن یکی از نزدیکترین متحدان کی‌یف از آغاز تهاجم روسیه بوده است و سوناک گفت که بریتانیا حمایت خود را در سال مالی آینده به ۲.۵ میلیارد پوند افزایش خواهد داد که حاوی افزایش ۲۰۰ میلیون پوندی نسبت به دو سال قبل است.

سوناک در رسانه ایکس نوشت: «امروز با یک پیام اینجا هستم: بریتانیا تردید نخواهد کرد.»

به گزارش رویترز، سفر او در مقطع مهمی انجام می‌شود، زیرا کشمکش‌های سیاسی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا راه را برای دو بسته کمکی عمده به اوکراین مسدود کرده است.

با این حال، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۲۱ آذر در بحبوحه اختلافات در کنگره آمریکا بر سر کمک‌های بیشتر به اوکراین با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری کمک ۲۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را امضاء کرد. او در کنفرانس خبری با زلنسکی گفت: «پوتین حساب می‌کند که ایالات متحده در کمک به اوکراین کوتاهی کند. ما باید ثابت کنیم اشتباه می کند.»

او ادامه داد: «من به عنوان رئیس جمهور در کمک به اوکراین قصور نخواهم کرد و مردم آمریکا هم این کار را نمی‌کنند.»

بریتانیا در جریان سفر سوناک اعلام کرد که بزرگترین محموله پهپادها را نسبت به هر کشوری دیگری به اوکراین خواهد داد که انتظار می‌رود اکثر آنها در بریتانیا تولید ‌شوند.

در بیانیه دولت بریتانیا آمده است: «وزارت دفاع با شرکای بین‌المللی برای افزایش چشمگیر تعداد پهپادهای ارائه شده برای دفاع اوکراین همکاری خواهد کرد».

زلنسکی هشدار داده است که اوکراین به ویژه به سیستم‌های دفاع هوایی برای دفع رگبارهای هوایی روسیه نیاز دارد. به گفته اوکراین روسیه ، بین ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ تا ۲ ژانویه با بیش از ۵۰۰ پهپاد و موشک به اوکراین حمله کرد.

سوناک در کی‌یف گفت: «امروز ما گام‌های بیشتری بر می‌داریم. کمک‌های نظامی خود را افزایش می‌دهیم، هزاران پهپاد تحویل می‌دهیم، و یک توافقنامه امنیتی جدید تاریخی را امضا می‌کنیم تا آنچه را اوکراین در دراز مدت برای دفاع از خود لازم دارد، ارائه دهیم.»


صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024