جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 11.01.2024, 11:45

ایران یک نفتکش خارجی را در دریای عمان توقیف کرد


ارتش بریتانیا و یک شرکت امنیتی خصوصی خبر می‌دهند که بامداد پنج‌شنبه ۲۱ دی، حدود ۶ فرد «غیرمجاز» مسلح با لباس نظامی وارد یک کشتی نفتکش در دریای عمان شده و اقدام به توقیف آن کرده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، این نفتکش که اکنون با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کند، همان نفتکش «سوئز راجان» است که پیش از این ۹۸۰ هزار بشکه نفت متعلق به سپاه پاسداران را حمل کرده بود و آمریکا به‌دلیل تحریم‌های علیه ایران آن محموله را توقیف و در تگزاس تخلیه کرده بود.

این کشتی که به تازگی سنت نیکولاس نام گرفته، روز پنج‌شنبه درحالی که نفت عراق را از بصره برای پالایشگاه توپراس ترکیه به بندر علی‌آقا در ترکیه می‌بُرد، در ۵۰ مایلی سواحل صُحار عمان مورد هجوم افرادی مسلح با «یونیفرم‌های نظامی سیاه و ماسک‌های سیاه» قرار گرفته است.

بنابر بررسی‌های ماهواره‌ای خبرگزاری آسوشیتدپرس، این کشتی نفتکش اکنون در مسیر منتهی به بندر جاسک در ایران در حال حرکت است.

در مورد هویت حمله‌کنندگان به این نفتکش هنوز گزارشی منتشر نشده، اما شرکت امنیتی خصوصی بریتانیایی «آمبری» خبر می‌دهد که «شش نظامی» که سوار این کشتی شدند، هنگام سوار شدن، دوربین‌های نظارتی همراه خود داشتند.

آمبری افزوده است که این نفتکش پیشتر به دلیل حمل نفت تحریم‌شده ایران توسط مقامات آمریکایی مصادره شده بود و «اقدام ایران علیه کسانی که متهم به همکاری با آمریکا هستند، مسبوق به سابقه است».

سوئز راجان با پرچم جزایر مارشال در اواخر مردادماه سال جاری محموله نفت خود را که در پایانه خارک ایران بارگیری کرده بود، به نفتکش دیگری به نام «ام‌آر یوفرِیتیس» در نزدیکی هیوستون ایالت تگزاس منتقل کرد که این امر با اعتراض جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

«تحرکات» کشتی‌های باری ایرانی در دریای سرخ

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که داده‌های ردیابی ماهواره‌ای که روز پنج‌شنبه توسط این خبرگزاری تحلیل شده، نشان می‌دهد که یک کشتی باری ایرانی که مظنون به انجام عملیات جاسوسی در دریای سرخ است، در این روز این آبراه را ترک کرده است.

به نوشته این خبرگزاری، این کشتی که «بِهشاد» نام دارد از طریق تنگه باب‌المندب وارد خلیج عدن شده بود.

کشتی باری «بهشاد» از سال ۲۰۲۱ در دریای سرخ در نزدیکی مجمع‌الجزایر دهلاک اریتره مستقر شده بود اما پس از آن‌که ایران، کشتی «ساویز»‌ را از دریای سرخ خارج کرد، وارد این آبراهه شد.

به نوشته آسوشیتدپرس، «ساویز»‌ نیز یکی از «سکوهای جاسوسی مشکوک ایران در دریای سرخ» به‌شمار می‌آمد و در حمله‌ای که تحلیلگران به اسرائیل نسبت داده‌اند، آسیب دیده بود.

نیروی دریایی آمریکا شهریورماه گفت که ایران ظرف دو سال گذشته دست کم پنج کشتی تجاری را توقیف کرده و دوازده کشتی دیگر را هدف حمله قرار داده است.

بیشتر این حملات و توقیف‌ها در حوالی تنگه هرمز رخ داده که یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتی‌رانی به‌شمار می‌رود و گذرگاه نفتکش‌های حامل ۲۰ درصد از کل نفت خام جهان است.

امنیت کشتیرانی در دریای سرخ اخیراً با تهدید روبه‌رو است، زیرا حوثی‌های مورد حمایت ایران نیز بارها کشتی‌های عبوری را در دریای سرخ و باب‌المندب با پهپاد و موشک هدف قرار داده‌اند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024