جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.01.2024, 18:41

بلینکن: ایران باید حمایت از حوثی‌ها را متوقف کند


وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید تداوم حملات حوثی‌های یمن به خطوط کشتیرانی تجاری عواقب خواهد داشت، ایران به حملات این گروه کمک می‌کند و برای این کشور روشن کرده‌ایم که باید حمایتش از آن‌ها را متوقف نماید.

آنتونی بلینکن چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه که به بحرین سفر کرده بود، به خبرنگاران گفت: «ما بارها تلاش کرده‌ایم برای ایران روشن کنیم، همان‌طور که دیگر کشورها چنین کرده‌اند، که حمایت آن از حوثی‌ها، از جمله به خاطر این اقدامات، باید متوقف شود».

او تصریح کرد: «ایران با فناوری، تجهیزات، خبر دادن و اطلاعات به این حملات کمک می‌کند و همدست است، و حملات یاد شده بر زندگی واقعی مردم تاثیر می‌گذارد».

به‌دنبال حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل در ۱۵ مهر که دست‌کم ۱۲۰۰ کشته برجا گذاشت و ۲۴۰ نفر به گروگان گرفته شدند، نوار غزه بیش از سه ماه است که زیر حملات شدید اسرائیل قرار دارد.

حماس از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد.

این حملات موجب شده که گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی از جمله حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها در یمن و شبه‌نظامیان شیعه در عراق به اهداف اسرائیلی و آمریکایی در منطقه حمله کنند.

حوثی‌ها اعلام کرده‌اند که در حمایت از فلسطینی‌ها، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را در دریای سرخ و باب‌المندب با پهپاد و موشک هدف قرار می‌دهند. با این حال بسیاری از کشتی‌هایی که طی این مدت هدف حمله قرار گرفته‌اند ادعای ارتباط با اسرائیل را رد کرده‌اند.

این اقدامات سبب شده که شرکت‌های بزرگ کشتیرانی مسیر حرکت کشتی‌های تجاری خود را تغییر داده و برای رسیدن به مقاصد خود، قاره آفریقا را دور بزنند که موجب افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن قیمت نفت شده است.

این مسیر طولانی‌تر، بیش از یک میلیون دلار هزینه سوخت و حدود ۱۰ روز به سفرهای تجاری دریایی اضافه می‌کند.

حملات حوثی‌ها در هفته‌های اخیر ایالات متحده را واداشت تا یک گروه ضربت دریایی بین‌المللی برای محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ایجاد کند.

در تازه‌ترین مورد، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد نیروهای دریایی ایالات متحده و بریتانیا «بزرگ‌ترین حمله» پهپادی و موشکی شبه‌نظامیان حوثی را دفع کردند.

بیانیه سنتکام می‌گوید شورشیان حوثی یمن در این حملات که علیه خطوط کشتیرانی بین‌المللی در جنوب دریای سرخ انجام شد، از پهپادهای ساخت ایران، موشک‌های کروز ضدکشتی و یک فروند موشک بالستیک ضدکشتی استفاده کردند.

جمهوری اسلامی ایران هرگونه توصیه به گروه‌های نیابتی برای حمله به اهداف آمریکایی و اسرائیلی را رد کرده و مدعی است این گروه‌ها، که آن‌ها را «گروه‌های مقاومت» می‌خواند، به طور مستقل عمل می‌کنند.

رای‌گیری برای قطعنامه شورای امنیت

در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را به رای‌ بگذارد که در آن حملات حوثی‌های یمن محکوم شده و از این گروه خواسته می‌شود تا فورا این حملات را متوقف کند.

پیش‌نویس این قطعنامه را که ایالات متحده تهیه کرده است، می‌گوید حملات حوثی‌ها تجارت جهانی را به خطر انداخته و «آزادی و حق ناوبری را به علاوه صلح و امنیت منطقه‌ای تضعیف می‌کند».

رابرت وود، معاون نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل، پیش از این رای‌گیری به خبرنگاران گفت هدف این قطعنامه، ارسال پیامی است مبنی بر این‌که حمله به کشتیرانی تجاری غیرقابل قبول است و باید متوقف شود.

او افزود: «آزادی ناوبری و آزادی فعالیت تجاری در دریاها از اهمیت حیاتی برای تجارت و امنیت ملی بسیاری از کشورها برخوردار است».

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024