جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 09.01.2024, 17:00

بلینکن خواستار اتحاد اسرائیل با کشورهای منطقه شد


رادیو فردا

وزیر خارجه ایالات متحده که پس از دیدار با مقام‌های ارشد عربستان و امارات متحده عربی، در ادامه سفر منطقه‌ای خود شامگاه دوشنبه وارد تل‌آویو شده بود، خواستار اتحاد اسرائیل با کشورهای دیگر خاورمیانه شد.

آنتونی بلینکن سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه در دیدار با همتای اسرائیلی خود گفت: «مطلعم سال‌های زیادی تلاش کرده‌اید تا ارتباط و ائتلاف بزرگ‌تری در خاورمیانه بسازید و به نظرم در این زمینه فرصت‌هایی وجود دارد.»

آقای بلینکن افزود: «ولی باید از این دوران چالش‌برانگیز عبور کنیم و اطمینان یابیم که ۱۵ مهر هرگز تکرار نخواهد شد و برای ساخت آینده‌ای متفاوت و بهتر همکاری کنیم.»

پیش از حمله روز ۱۵ مهر گروه افراطی حماس یه اسرائیل که باعث کشته شدن ۱۲۰۰ تن و به گروگان گرفته شدن ۲۴۰ نفر دیگر شد، اسرائیل در حال مذاکره با عربستان سعودی برای برقراری ارتباط سیاسی بود.

حماس از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شمار دیگری از کشورها به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود و هنوز بیش از ۱۰۰ نفر را در گروگان دارد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین روز سه‌شنبه بعد از دیدار با ایساک هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، گفت: «چیزهای زیادی برای مذاکره وجود دارد، بخصوص درباره مسیر پیش رو.»

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که آقای بلینکن در دیدار با بنیامین نتانیاهو گفته است نیروهای اسرائیلی باید از آسیب زدن بیشتر به غیرنظامیان در نوار غزه خودداری کنند.

متیو میلر گفت وزیر خارجه آمریکا در این دیدار ضمن تأکید مجدد بر حمایت از حق اسرائیل برای حلوگیری از تکرار «حمله تروریستی» روز ۱۵ مهر، بر «خودداری از آسیب بیشتر به شهروندان و حفاظت از زیرساخت‌های غیرنظامی در غزه» نیز اصرار کرد.

نشریه فارین پالیسی در تحلیلی که روز دوشنبه منتشر کرد، نوشت که یکی از برنامه‌های دولت جو بایدن آن است که برای جلوگیری از گسترده‌تر شدن جنگ در خاورمیانه، اسرائیل و عربستان را متقاعد به برقراری رابطه سیاسی کند و آنتونی بلینکن در سفر جاری خود سعی دارد این طرح را پیش ببرد.

بر اساس این تحلیل، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، از ریاض می خواهد که در ازای خویشتن داری اسرائیل در غزه و کرانه باختری و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی، گفت‌وگوها برای ارتباط رسمی با اسرائیل را از سر بگیرد.

به ادعای فارین پالیسی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل همچنان مخالف به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی است و هرچند موضع او به دلیل حمله روز ۱۵ مهر حماس تضعیف شده، اما ابعاد هولناک این حمله همزمان دیدگاه افکار عمومی اسرائیل را به سمت راست متمایل کرده که باعث می‌شود راه حل دو دولت اسرائیل-فلسطین در حال حاضر «محال» به نظر برسد.

واکنش مصر به پیشنهاد اسرائیل برای نظارت بر مرز با غزه

در تحولی دیگر، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی مصر گزارش داد که قاهره پیشنهاد اسرائیل برای نظارت بیشتر بر منطقه حائل در مرز مصر و غزه را رد کرده است.

این منابع گفتند در مذاکرات میان طرفین، اسرائیلی‌ها پیشنهاد نظارت امنیتی خود بر کریدور فیلادلفیا، یک مطقه حائل باریک در امتداد مصر و نوار غزه، را برای جلوگیری از حملات بیشتر خواستار شده بودند.

یک مقام اسرائیلی به شرط ناشناس ماندن گفت نظارت مشترک بر این کریدور همراه با مصر در میان موضوعات مورد مذاکره طرفین بوده است.

این مقام درباره خبر رد شدن این پیشنهاد از سوی مصر گفت که از این پاسخ قاهره «اطلاعی ندارد.»

از سوی دیگر،‌ منابع مصری به رویترز گفته‌اند اسرائیل برای کنترل این کریدور در مذاکرات فعلی با مصر برای آتش‌بس با حماس پیشنهادی نداده است، اما خواستار مشارکت در نظارت بر منطقه ازجمله از طریق استفاده مشترک از فن‌آوری نظارتی جدید خود شده است.

بر اساس این گزارش، مذاکره کنندگان مصری این پیشنهاد را رد کرده‌اند اما مصر موانع فیزیکی در سمت خود در امتداد مرز با غزه را تقویت کرده است.

ادامه حملات اسرائیل به جنوب لبنان همرمان با حضور آنتونی بلینکن

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد همزمان با حضور وزیر امور خارجه آمریکا در اسرائیل، منابع امنیتی و خبرگزاری دولتی لبنان اعلام کردند که یک پهپاد اسرائیلی صبح سه‌شنبه یک خودرو در جنوب لبنان را هدف قرار داد که بر اثر این حمله سه سرنشین خودرو کشته شدند.

این حمله در قندوریه در حدود ۱۰ کیلومتری مرز لبنان و اسرائیل رخ داد، در حالی که روز دوشنبه نیز حمله مشابهی باعث کشته شدن یک فرمانده ارشد گروه حزب‌الله لبنان شده بود.

به نوشته رسانه‌ها آنتونی بلینکن در دیدار با مقام‌های اسرائیلی آنها را در جریان گفت‌وگوهای دو روزه خود با مقام‌های ارشد چهار کشور عربی قرار داده است.

او روز دوشنبه در شهر تاریخی العُلا در عربستان سعودی با محمد بن سلمان، ولی‌عهد این کشور، دیدار کرد و پس از آن به خبرنگاران گفت همه کسانی که در این سفر با آنها صحبت کرده متوجه گستردگی چالش پیش رو بوده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد که در گفت‌وگوهایش با مقام‌های اسرائیل بر ضرورت اقدامات بیشتر برای محافظت از غیرنظامیان و همچنین دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه تأکید خواهد کرد.

آنتونی بلینکن روز دوشنبه همچنین با سیگرید کاگ، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه و بازسازی غزه، گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه آمریکا این خبر را اندکی پس از ورود آقای بلینکن به تل‌آویو اعلام کرد و در بیانیه‌ای نوشت که هر دو طرف خواستار «تقویت مکانیسم هماهنگی» برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و تسهیل کمک‌ها برای بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود در شمال نوار غزه شدند.

در همین حال وبسایت آمریکایی اکسیوس به نقل از دو مقام ارشد اسرائیلی گزارش داد که مقام‌های اسرائیل در گفت‌وگو با آنتونی بلینکن، تأکید خواهند کرد که اگر حماس تعداد بیشتری از گروگان‌ها را آزاد نکند به فلسطینیان برای بازگشت به شمال غزه اجازه بازگشت نخواهند داد.

در چند هفته اخیر ایالات متحده که نزدیک‌ترین متحد اسرائیل است و همچنین رهبران کشورهای عربی خواستار کاهش حملات اسرائیل شده‌اند.

روز دوشنبه گروهی از معترضان در ایالت کارولینای جنوبی، هنگام بازدید جو بایدن از یک کلیسای تاریخی سیاه‌پوستان شعار «آتش‌بس، همین حالا» سردادند؛ آقای بایدن در واکنش گفت که به طور «بی سر و صدا» اسرائیل را به کاهش حملات و کاستن جدی از حضور در غزه ترغیب کرده است.

اسرائیل در پاسخ به یورش گروه افرایطی حماس، عملیات گسترده‌ای را در سراسر نوار غزه آغاز کرده که به گفته وزارت بهداشت غزه که در کنترل حماس است، تاکنون بیش از ۲۳ هزار کشته برجای گذاشته است.

این آمار به طور مجزا رقم نظامیان و غیرنظامیان کشته‌شده را تفکیک نمی‌کند.

چند روز پیش دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، اعلام کرد که در جریان عملیات این کشور در غزه تاکنون ۸ هزار و ۵۰۰ شبه‌نظامی فلسطینی کشته شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024