جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 09.01.2024, 8:29

کانادا می‌خواهد سپاه را یک گروه تروریستی اعلام کند


جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در مراسم یادبود جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ در تورنتو، «بی‌توجهی به حاکمیت قانون» از سوی جمهوری اسلامی را محکوم کرد و گفت: «همچنان به دنبال راه‌هایی هستیم که مسوولانه، سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهیم.»

پیش‌تر، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، در بیانیه‌ای به مناسبت چهارمین سالگرد شلیک سپاه به پرواز پی‌‌اس ۷۵۲ خواستار «بررسی ویژه پرونده در دادگاه لاهه با توجه به رفتار جمهوری اسلامی با خانواده‌ها»، «باز شدن پرونده جنایی در کانادا توسط پلیس فدرال» و «قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی» شده بود.

ترودو با اشاره به تحریم‌های کانادا علیه برخی از مقام‌های سپاه پاسداران گفت: «می‌دانیم که باید کارهای بیشتری برای پاسخ‌گو کردن رژیم انجام دهیم. کارها را ادامه می‌دهیم و همچنان به دنبال راه‌هایی هستیم که مسوولانه، سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهیم.»

وی گفت: «کانادایی‌ها هرگز تراژدی سقوط هواپیما را فراموش نخواهند کرد،» و سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز برای حقوق زنان و دادگاه‌های نمایشی حکومت ایران را محکوم کرد.

او از خانواده جان‌باختگان پرواز اوکراینی تشکر کرد و گفت آنان «هر روز قدرتمندانه ایستاده‌اند و از ما کانادایی‌ها و مردم جهان می‌خواهند واقعیت این رژیم را ببینیم و آنان را پاسخ‌گو کنیم».

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، هم در اظهارنظری مشابه گفت: «خانواده‌های جان‌باختگان چشم جهان را به جنایات حکومت ایران باز کرده‌اند.»

اما معاون رهبر اپوزیسیون کانادا با انتقاد از عملکرد دولت ترودو در برخورد با حضور ماموران جمهوری اسلامی در خاک این کشور وعده داد: «یک بار برای همیشه سپاه را تا ابد در لیست گروه‌های تروریستی قرار خواهیم داد.»

ملیسا لنتس‌من، معاون رهبر حزب محافظه‌کار کانادا، نیز که در مراسم یادبود قربانیان پرواز اوکراینی شرکت کرده بود گفت: «تا امروز ۷۰۰ تروریست سپاهی توانسته‌اند به شکل قانونی در خاک ما فعالیت کنند و با پولی که از مردم ایران دزدیده‌اند در ناز و نعمت زندگی کنند. همه اینها باید به پایان برسد.»

کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد همزمان با سالروز سرنگونی هواپیمای اوکراینی، در بیانیه‌ای اعلام کردند که روز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه به‌طور رسمی در سازمان بین‌المللی هوانوردی غیر‌نظامی (ایکائو) شکایتی علیه جمهوری اسلامی به دلیل استفاده از سلاح علیه هواپیمای غیرنظامی ثبت کردند.

پیش‌تر، حامد اسماعیلیون، عضو هیات مدیره انجمن دادخواهی برای پرواز پی‌اس،۷۵۲ در گفتگو با ایران‌اینترنشنال از مذاکرات با دولت کانادا برای تشکیل پرونده در سازمان بین‌المللی هوایی و احتمال همراهی پلیس آر.ام.سی کانادا در پرونده جنایی تشکیل شده هواپیمای اوکراینی خبر داده بود.

پرواز مسافربری شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، از مبدا تهران به مقصد کی‌یف، روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ هدف شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و تمامی سرنشینان آن جان باختند.

فاجعه هواپیمای اوکراینی که منجر به کشته شدن ۱۷۶ نفر و یک جنین شد، نمونه‌ای روشن از انتشار دروغ و جعل اخبار در جمهوری اسلامی است.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024