جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.01.2024, 15:33

روایت عضو نهضت آزادی از شکنجه در دوران بازداشت


روایت خسرو منصوریان عضو ارشد نهضت آزادی ایران پیرامون شکنجه توسط مامواران وزارت اطلاعات در دوران بازداشت سال ۱۳۶۹

هم وطنان آگاه و شرافتمند ایران

همانگونه که مستحضر هستید‌ در پی مصاحبه اخیر پرویز ثابتی با یکی از رسانه‌های خارجی آقای مهندس محمد توسلی (دبیرکل نهضت آزادی ایران) در مراسمی که توسط انجمن اندیشه و قلم در‌ خانه اندیشمندان علوم انسانی در ۲۲ آذر ۱۴۰۲ برگزار شد به منظور تنویر افکار عمومی در بخشی از برنامه، به شکنجه‌های وارده بر خود توسط ساواک در بازداشت سال ۱۳۵۰ و همچنین توسط وزارت اطلاعات در بازداشت سال ۱۳۶۹ اشاره کرده‌اند،‌ که در فضای عمومی منتشر و در داخل و خارج کشور با واکنش روبرو شد.

روزنامه ایران ارگان رسمی دولت چنین نوشت «از مقامات وقت امنیتی که آن زمان به طور مستقیم در جریان این پرونده بوده و در گفتگو با «ایران» ادعای توسلی را تکذیب کرده» و گفت: در جریان بازجویی از آن‌ها هیچ شکنجه‌ای در کار نبوده و هیچ یک از اعضای بازداشت شده نهضت آزادی حتی یک سیلی هم نخورده‌اند.

اینجانب خسرو منصوریان که یکی از بازداشت شدگان سال ۱۳۶۹ بودم و به دلیل امضای نامه مشفقانه به حضور ریاست جمهور وقت (آقای هاشمی رفسنجانی) طی ۶ ماه زندان انفرادی در کمیته مشترک مواجه با سناریوی از پیش تعیین شده بازجویان برای اعتراف به اخذ دلار و مزدوری و جاسوسی برای آمریکا گردیدم. که به دلیل مقاومت و امتناع تحت شکنجه و به لحاظ ضربات سیلی بر صورتم پرده گوشم پاره و به دلیل ضربه لگد بازجو بر کتف راستم پس از انتقال به زندان اوین جلسات متعددی را جهت رفع دردهای مستمر تحت درمان توان بخشی ( فیزیوتراپی ) در بهداری زندان اوین بودم.

هنگامی که حسب تصمیم سران ارشد نظام آقای گالین دوپل (نماینده ویژه سازمان ملل متحد) اجازه یافت در محل زندان اوین به چگونگی وضع زندانیان سیاسی به ویژه وجود و عدم وجود شکنجه در زندان رسیدگی کند، اینجانب از جمله زندانیانی بودم که با توکل به خداوند متعال، تمامی آن‌چه را بر سرم آورده بودند، بی کم و کاست اظهار داشتم که سوابق آن در اسناد سازمان ملل متحد منعکس و منتشر شده است.

همچنین به هنگام حضور در کمسیون اصل ۹۰ دوره ششم مجلس شورای اسلامی، همراه آقایان محمد توسلی و هاشم صباغیان که آن زمان تحت مدیریت و سرپرستی حجت الاسلام انصاری راد قرار داشت، حضور یافته و با درک مسئولیت و پذیرش عواقب مترتبه با نیت خیر برای اصلاح امور آنچه در زندان بر ما گذشت را اظهار و ثبت و ضبط شد.

بدیهی است مقامات امنیتی ذی ربط می‌توانند نوارهای ضبط شده در کمسیون اصل ۹۰ مجلس را مورد بازبینی قرار دهند.

توکلت علی الله و علیه التکلان

خسرو منصوریان
۱۷ ماه ۱۴۰۲- تهران



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024