جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 06.01.2024, 17:28

درگیری اسرائیل و حزب‌الله؛ نگرانی از گسترش جنگ


حزب‌الله لبنان، گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی، روز شنبه ۱۶ دی، گفت که اسرائیل را هدف حملات راکتی قرار داده است. اسرائیل نیز اعلام کرد در یک حمله تلافی‌جویانه «یک هسته تروریستی» در لبنان را منهدم کرده است. این درگیری پس از ترور یک مقام ارشد حماس در بیروت، نگرانی ها از در مورد گسترش جنگ را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تبادل آتش بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در حالی ادامه دارد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تلاش برای یافتن راه‌های جلوگیری از گسترش جنگ اسرائیل و حماس به منطقه سفر کرده اند.

به نوشته رویترز، حزب‌الله لبنان با حملات راکتی به اسرائیل، و گروه حوثی‌های یمن، تحت حمایت جمهوری اسلامی، با حملات به خطوط کشتیرانی در دریای سرخ، گفته‌ا‌ند تا زمانی که اسرائیل بمباران غزه را متوقف نکند، درگیری در منطقه ادامه خواهد داشت.

حزب الله اعلام کرد که به انتقام کشته شدن صالح العاروری، از رهبران ارشد حماس در جنوب بیروت در روز سه شنبه ۱۲ دی، یک پست دیده بانی اسرائیل را با ۶۲ راکت هدف قرار داد.

کشته شدن صالح العاروری در حمله پهپادی روز سه شنبه، به اسرائیل نسبت داده شده، اما این کشور نقش خود در این حمله را تأیید یا تکذیب نکرده است.

به گزارش رویترز، ارتش اسرائیل گفت در یک حمله پهپادی به «هسته تروریستی مسئول پرتاب راکت‌ها به شمال اسرائیل»، به حملات روز شنبه حزب الله واکنش نشان داده است.

ارتش اسرائیل افزود که جنگنده‌ها و نیروهای این کشور همچنین مجموعه‌ای از اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان و همچنین یک پایگاه پرتاب راکت، سایت‌های نظامی و «زیرساخت‌های تروریستی» حزب‌الله را هدف قرار دادند.

دیپلماسی غرب

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه با رهبران ترکیه و یونان دیدار کرد.

او در تلاش دیپلماتیک واشینگتن برای جلوگیری از گسترش تنش ها در خاورمیانه، از اسرائیل، کرانه باختری، اردن، قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر نیز دیدن می‌کند.

به گفته وزارت خارجه ترکیه، آقای بلینکن طی دو ساعت گفتگو در استانبول، در مورد جنگ و بحران انسانی در غزه با همتای ترک خود گفتگو کرد.

رویترز نیز نوشت که آنتونی بلینکن سپس با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، که از منتقدان شدید اقدامات نظامی اسرائیل در غزه است، گفتگو کرد.

ترکیه که برخلاف اکثر متحدانش در ناتو، گروه شبه نظامی حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار نداده، پیشنهاد میانجیگری در جنگ غزه را داده است.

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه آمریکا امیدوار است که در طول سفر خود در مورد چگونگی اداره غزه در صورت تحقق هدف اسرائیل برای ریشه‌کن کردن حماس، به پیشرفت هایی دست یابد.

در همین حال، جوزپ بورل، د مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از دیدار با وزیر خارجه لبنان در بیروت، درباره تبادل آتش بین اسرائیل و حزب الله ابراز نگرانی کرد و گفت مهم است که لبنان به جنگ غزه کشیده نشود.

آقای بورل گفت: «کانال‌های دیپلماتیک باید باز بمانند. جنگ تنها گزینه نیست، بدترین گزینه است.»

حمله اسرائیل به غزه پس از حمله شبه نظامیان حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر آغاز شد. به گفته مقامات اسرائیلی، ۱۲۰۰ تن در این حمله کشته شدند که اکثر آنها غیر نظامی بودند. همچنین ۲۴۰ تن به گروگان گرفته شدند و به غزه انتقال یافتند. شماری از گروگان ها در جریان آتش بس یک هفته ای در غزه آزاد شدند اما در حال حاضر بیش از ۱۳۰ گروگان همچنان در دست حماس و جهاد اسلامی فلسطین هستند.

ایالات متحد، بریتانیا، اتحادیه اروپا، اسرائیل و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند.


صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024