جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 05.01.2024, 23:11

آمریکا: داعش خراسان عامل انفجارهای کرمان است


خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع اطلاعاتی آمریکایی می‌گوید رهگیری‌های ارتباطی جمع‌آوری‌شده توسط ایالات متحده تأیید می‌کند که شاخه داعش مستقر در افغانستان عامل انفجارهای انجام‌شده در کرمان است.

این منابع که نخواستند نامشان فاش شود روز جمعه، ۱۵ دی‌ماه، به این خبرگزاری گفته‌اند: «این اطلاعات واضح و غیر قابل انکار هستند.»

داعش دیروز مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت و گفت که دو عامل با کمربندهای انتحاری انفجاری این حمله را ترتیب دادند.

با این حال این گروه تروریستی مشخص نکرد که شاخهٔ افغانستان آن موسوم به «داعش خراسان» مسئول این حادثه است.

روز چهارشنبه، ۱۳ دی‌ماه‌، انفجار دو بمب در مراسم چهارمین سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، در کرمان ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت.

احمد وحیدی وزیر کشور روز جمعه گفت ۸۸ نفر در این انفجارها کشته شدند که شامل ۵۴ زن و ۳۴ مرد هستند.

در همین زمینه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی می‌گوید «۱۲ نفر» از عوامل انفجار مراسم قاسم سلیمانی در کرمان را در «شش استان» ایران بازداشت کرده است.

این نهاد اطلاعاتی روز جمعه، ۱۵ دی‌ماه، با «تروریست داعشی» خواندن افراد بازداشت‌شده در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با شناسایی عوامل انتقال تروریست‌ها به داخل کشور، اولین عملیات دستگیری عوامل مذکور در غروب روز حادثه انجام شد.»

در این بیانیه آمده است که پس از آن در بامداد روز پنج‌شنبه «دو عنصر پشتیبانی و تأمین‌کننده» این حادثه در اقامتگاه‌ دو عامل انفجار در حومه کرمان بازداشت شدند.

در ادامهٔ بیانیه روز جمعه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی آمده که ۹ فرد دیگر مرتبط با این انفجارها «در شش استان کشور شناسایی و بازداشت شدند».

وزارت اطلاعات از انتشار مشخصات افراد بازداشت‌شده امتناع کرده و تنها گفته است یکی از دو «عامل معدوم انتحاری»، «ملیت تاجیکستانی داشته» و هویت فرد دیگر «هنوز به صورت قطعی احراز نشده است».

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: «عدم صدور بیانیه تا این لحظه به دلیل کشف تجهیزات انفجاری آماده در محل تروریست‌ها بود.»

ابراهیم رئیسی روز جمعه، ۱۵ دی‌ماه، دربارهٔ واکنش جمهوری اسلامی به این انفجارها گفت: «در این قضایا به مردم اطمینان می‌دهم‌ و یقین بدانید ابتکار عمل در دست نیروهای مسلح ماست و زمان و مکان را نیروهای مسلح ما تعیین خواهند کرد.»

حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران نیز بار دیگر این ادعای تکراری مقام‌های جمهوری اسلامی را مطرح کرد که «داعش محصول سیاست آمریکا در جهان اسلام بود».


رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024