جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 03.01.2024, 21:13

واکنش‌های بین‌المللی به انفجارهای تروریستی در کرمان

همدردی آمریکا با بازماندگان انفجارهای کرمان


* همدردی آمریکا با بازماندگان انفجارهای کرمان
وزارت امور خارجه ایالات متحده انفجارهای روی داده در مراسم حکومتی چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی را که به کشته شدن بیش از ۱۰۰ تن منجر شد، «هولناک» خواند و با بازماندگان قربانیان ابراز همدردی کرد.
متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۱۳ دی در یک کنفرانس خبری گفت: «ما گزارش‌ها را دنبال می‌کنیم، اما اطلاعات مستقلی برای ارائه در مورد آنها نداریم.»
او همچنین اضافه کرد: «ما با قربانیان و عزیزان‌شان که در این انفجار هولناک جان باختند، ابراز همدردی می‌کنیم. همانطور که گفتم، حداقل برای ما خیلی زود است که بتوانیم بگوییم چه چیزی باعث آن شده است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به «برخی ادعاهای غیرمسئولانه» مقامات جمهوری اسلامی، گفت: «نخست این که ایالات متحده به هیچ وجه درگیر این موضوع نبوده است و هرگونه ارجاع به آن برخلاف واقع و مضحک است.»
متیو میلر همچنین تأکید کرد: «دوم این که ما هیچ دلیلی نداریم که باور کنیم اسرائیل در این امر دخیل است.»
حان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز چهارشنبه در این رابطه با تاکید بر این که هنوز جزئیات زیادی در مورد این بمبگذاری‌ها در دست نیست، با «همه قربانیان بی‌گناه و اعضای خانواده آنها» ابراز همدردی کرد.
او افزود: «ما هیچ اطلاعاتی در این باره و جزئیات بیشتری در مورد چگونگی وقوع آن و یا این که چه کسی ممکن است مسئول آن باشد، نداریم. من فقط به شما می گویم که ما هیچ نشانه‌ای از دست داشتن اسرائیل در این موضوع نداریم.»
اظهارات این مقام دولت آمریکا پس از آن اعلام شد که احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، در یک برنامه تلویزیونی انفجار در کرمان را به «دشمنان» نسبت داد و با بیان این که این اقدام «به خاطر سیلی‌ای بود که از محور مقاومت خورده بودند»، آن را به اسرائیل منتسب کرد.


* اتحادیه اروپا: به شدیدترین شکل بمبگذاری کرمان را محکوم می‌کنیم
سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتحادیه به «شدیدترین شکل» بمبگذاری در شهر کرمان ایران را محکوم می‌کند.
در این بیانیه از طرف اتحادیه اروپا با مردم ایران ابراز «همبستگی» شده و حمله کرمان «تروریستی» توصیف شده است. بروکسل تاکید کرده است که مسئولان این بمبگذاری باید «حساب پس بدهند.»
هم‌چنین جوزپ بورل،  نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی در تماس با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، اقدام تروریستی در شهر کرمان را به شدت محکوم کرد.
بورل در این تماس، ضمن تسلیت به خانواده قربانیان و همچنین دولت و ملت ایران، شفای مجروحین را آرزو کرد.


* اردوغان حملات تروریستی در استان کرمان ایران را محکوم کرد
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با انتشار مطلبی در شبکه های اجتماعی، نسبت به وقوع دو انفجار در استان کرمان ایران و جان باختن شماری در این حملات ابراز تاسف کرد.
به گزارش خبرگزاری آنادولو، اردوغان در اینباره تصریح کرد: انفجارهای تروریستی رخ داده در استان کرمان ایران مایه تاسف است. برای مردم کشور دوست و برادر ایران آرزوی سلامتی دارم.
رئیس جمهور ترکیه همچنین برای قربانیان حادثه طلب رحمت و برای مجروحان نیز شفای عاجل آرزو کرده است.
هم‌چنین وزارت امور خارجه ترکیه طی بیانیه‌ا‌ی حمله تروریستی امروز در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی در کرمان را محکوم کرده و به دولت و مردم ایران تسلیت گفت.
در این بیانیه آمده است: «با نهایت تاسف مطلع شدیم که حمله تروریستی در شهر کرمان شمار زیادی کشته و زخمی بر جا گذاشته است. این حمله تروریستی منفور را به شدت محکوم کرده به دولت و ملت کشور دوست و برادر ایران تسلیت می‌گوییم.»


* جمهوری آذربایجان به خانواده قربانیان تسلیت گفت
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به انفجارها در کرمان واکنش نشان داده است.
در این پیام آمده است: «ما مراتب تسلیت قلبی به خانواده قربانیان حادثه تروریستی در استان کرمان را ابلاغ می‌کنیم و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل داریم.»
در ادامه پیام آمده است که جمهوری آذربایجان «به عنوان کشوری که عمیقا از تروریسم رنج برده است، تروریسم را در تمامی اشکال و مظاهر آن محکوم می‌کند.»


* ابراز همدردی عربستان با ایران
وزارت امور خارجه عربستان سعودی:  بمب‌گذاری‌های تروریستی را که غیرنظامیان در جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است، اقدامی مرود دانسته و محکوم می کنیم.
ما صمیمانه تسلیت، همدردی و همبستگی خود را با ایران در این رویداد دردناک اعلام می‌کنیم و برای مجروحان آرزوی بهبودی عاجل داریم.


* آلمان انفجارهای کرمان را محکوم کرد
وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد،‌آمار بالای كشته‌شدگان انفجارهای امروز کرمان که در میان آنها کودکان زیادی وجود دارد، ما را عمیقا غمگین کرده است.
ما این اقدام تروریستی را محکوم می کنیم. مردم ایران شایسته آینده ای در صلح و امنیت هستند.


* دبیرکل سازمان ملل انفجارهای کرمان را محکوم کرد
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، انفجارهای کرمان را محکوم کرده است.
سخنگوی آقای گوترش گفته است که او انفجارهای کرمان را «قویا محکوم می‌کند.»


* ولادیمیر پوتین انفجارها را محکوم کرد و به خامنه‌ای تسلیت گفت
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انفجار کرمان را به رهبر جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته است.
این انفجارها که مقام‌های ایرانی آنها را «تروریستی» اعلام کرده‌اند، تا کنون بیش از ۱۰۰ کشته برجای گذاشته است.
خبرگزاری روسی ریانووستی به نقل از بیانیه کرملین گفته ولادیمیر پوتین «تروریسم در تمام اشکال آن» را محکوم کرده است.


* نخست‌وزیر موقت پاکستان «حملات» کرمان را محکوم کرد
انورالحق کاکر، نخست‌وزیر پاکستان، در پیامی که شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده، انفجارها در کرمان را محکوم کرده است.
او نوشته است: «با اندوه عمیق از تلفات هنگفت انسانی در حملات تروریستی کرمان مطلع شدم.»
نخست‌وزیر موقت پاکستان در ادامه آورده است: «پاکستان این اقدام شنیع را محکوم می‌کند و در همبستگی با ایران می‌ایستد. فکر و دعای ما در این برهه سخت با دولت و ملت ایران است.»
او در پیام خود ابراهیم رئیسی را مورد اشاره قرار داده است.


* جروزالم پست: احتمالا یک گروه محلی مسئول این انفجار است
جروزالم پست در گزارشی با بررسی حمله به مراسم قاسم سلیمانی در کرمان، این فرضیه را مطرح کرد که حتی ممکن است این حملات «توسط گروه‌هایی داخلی در ایران» انجام شده باشد.
در این گزارش گفته شده که هرچند جزئیات دقیقی در مورد آنچه اتفاق افتاده است وجود ندارد اما شواهد فعلی نشان می‌دهد که احتمالا یک گروه محلی مسئول این انفجار است.
جروزالم پست در ادامه با استناد به رسانه‌های داخلی در ایران افزود: «در ابتدا تصور می‌شد وقوع انفجار اول یک حادثه بود اما در ادامه مشخص شد که گروهی پشت این حملات مرگبار هستند.»
در این گزارش همچنین آمده است که «گروه‌های متعددی هستند که به دلایل مختلف با جمهوری اسلامی ایران مخالفند» از جمله گروه جدایی طلب موسوم به «مقاومت ملی اهواز»، گروه‌های بلوچ و کرد در جنوب شرقی و شمال غربی ایران. علاوه بر این‌که ایران در گذشته مورد حملات داعش و القاعده نیز قرار گرفته است.
این نخستین باری نیست که چنین حملاتی در ایران صورت می‌گیرد، جروزالم پست در این گزارش با پرداختن به حملاتی که در گذشته در ایران روی داده است نوشت: «در ماه اوت، برای دومین بار به زیارتگاه شاهچراغ در شیراز حمله شد. پیش از آن نیز در اکتبر ۲۰۲۲  به این زیارتگاه شیعیان حمله شده بود که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت. سال ۲۰۱۸ افرادی مسلح به رژه نظامی در اهواز حمله کردند که در آن ۲۵ نفر کشته شدند.»
این رسانه همچنین به حمله سال ۲۰۱۰ در مراسم تشییع جنازه مسلمانان شیعه در چابهار اشاره کرد که در جریان آن انفجار بمب ۳۹ کشته برجای گذشت و گروه «انصار الفرقان» مسئولیت ‌آن را برعهده گرفت.
نویسنده گزارش در نهایت با پرداخت به گروه‌‌های مخالف جمهوری اسلامی و حملاتی که در سال‌های گذشته در ایران روی داده است اینطور نتیجه می‌گیرد که احتمالا یکی از گروه‌های داخلی مسئول این حملات باشد.


* شکایت ایران به شورای امنیت در مورد اظهارات تازه مقامات اسرائیلی
دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با ارسال شکایتی به دبیرخانه شورای امنیت، دو گفته اخیر از نخست‌وزیران کنونی و پیشین اسرائیل در ارتباط با ایران را «تهدید» نامید و نسبت به آن «هشدار داد».
جمهوری اسلامی در این نامه، مورخ ۱۲ دی، اسرائیل را «مسئول کامل تمامی اقدامات نادرست بین‌المللی علیه ایران» نامید و نوشته که اسرائیل باید «باید پاسخگو باشد».
امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در این نامه تهدید کرده است که جمهوری اسلامی «به هرگونه تهدید و اقدامی» از سوی اسرائیل «با قاطعیت» پاسخ خواهد داد.
نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، هفته گذشته در مقاله‌ای در روزنامه وال‌استریت جورنال، از واشینگتن خواست همراه با اسرائیل برای سرنگون کردن رژیم جمهوری اسلامی ایران هدف مشخص تعیین کرده و «سر اختاپوس را قطع کند.»
آقای بنت در آن مقاله نوشت در دوران رهبری خود دستور داده بود علیه طرح پهپادی ایران اقدام شود «زیرا ایران دو بار با پهپاد به حریم هوایی اسرائیل رخنه کرده بود.»
نفتالی بنت همچنین نوشته بود که در آن زمان فرمانده یک «یگان ترور» در تهران کشته شد، فردی که برای کشتن گردشگران اسرائیلی در ترکیه توطئه کرده بود.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در نشست خبری شنبه شب این هفته در پاسخ به پرسش خبرنگاران اسرائیلی که نظر او را در خصوص مقاله نفتالی بنت جویا شدند، تأکید کرد که اسرائیل در دوران رهبری او هم پیوسته علیه «توطئه‌های ایران» اقدام کرده است.
آقای نتانیاهو افزود اسرائیل تحت رهبری او «همواره و هر جا» با هدف «جلوگیری از دستیابی ایران» به سلاح هسته‌ای «همه‌گونه اقدامی» کرده است.
جمهوری اسلامی ایران در نامه به شورای امنیت، در پیوند با سخنان دو نخست‌وزیر کنونی و اسبق اسرائیل نوشته است: این اظهارات «به‌طور انکارناپذیری به عنوان مدرک جرم جدید عمل می‌کند و مسئولیت بین‌المللی رژیم اسرائیل را برای دخالت در اقدامات غیرقانونی بین‌المللی و همچنین اقدامات تروریستی جنایتکارانه در خاک ایران تقویت می‌کند».
دولت ایران در نامه خود افزوده است که «قاطعانه بر حقوق مشروع و ذاتی خود… برای پاسخ قاطع به هرگونه تهدید و اقدام غیرقانونی» از سوی اسرائیل و «بر عزم راسخ برای اعمال این حقوق جهت حفظ امنیت، منافع ملی و مردم خود در برابر هر گونه تهدید یا حمله» تأکید می‌کند.
از موضع اسرائیل نسبت به ارائه نامه جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت خبری منتشر نشده است.
جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل، دو دشمن منطقه‌ای دیرینه، پیشینه‌ای طولانی در ارائه شکایت علیه یکدیگر به دبیرخانه شورای امنیت دارند.


بی‌بی‌سی، رادیو فردا، آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024