جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 03.01.2024, 11:46

گزارش نرگس محمدی از افزایش فشار بر زنان زندانی


حساب متعلق به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه صلح نوبل، در شبکه‌های اجتماعی از افزایش فشارها در روزهای اخیر بر زندانیان سیاسی زن در زندان اوین تهران خبر داده و وضع جسمانی بسیاری از این زنان را بد توصیف کرد.

این پیام منتشرشده در کانال خانم محمدی که خود در زندان به‌سر می‌برد خبر می‌دهد که طی روزهای اخیر، از ۶۱ زندانی سیاسی زن در زندان اوین، ۱۳ زن به دستور مقامات امنیتی - قضایی از حق تماس تلفنی محروم شده‌اند.

به نوشته این پیام، در میان ۶۱ زن زندانی سیاسی زندان اوین، ۱۹ نفر در بازداشت موقت، بدون حکم قطعی و در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند و برخی از آنها با اتهامات سنگین روبه‌رو هستند.

این پیام می‌افزاید که از این ۱۹ زن، پنج نفر، یعنی پروین میرآسان، ارغوان فلاحی، فرحناز نیکخو، الهه محمدی و نیلوفر حامدی، بیش از یک سال را در بازداشت موقت گذرانده‌اند.

الهه محمدی و نیلوفر حامدی، خبرنگاران روزنامه هم‌میهن و شرق، سال گذشته در پیوند با پوشش خبری جان‌ باختن و خاک‌سپاری مهسا امینی بازداشت شدند و پس از گذشت یک سال بازداشت موقت در دادگاه به ریاست قاضی صلواتی به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.

این دو روزنامه‌نگار اخیراً از قاضی صلواتی شکایت کرده‌اند.

گلرخ ایرایی، آنیشا اسداللهی، سروناز احمدی، سپیده قلیان، نسیم سلطان‌بیگی، فروغ تقی‌پور، مرضیه فارسی، محبوبه رضایی، شیوا اسماعیلی، مرضیه فارسی، ریحانه انصاری‌نژاد، رضوان خان‌بیگی، نسیم سیمیاری و سمانه نوروزمرادی از دیگر زنانی هستند که به عنوان زندانی سیاسی در زندان اوین در حبس به‌سر می‌برند.

افزایش فشارها بر زنان زندانی پس از آن رخ می‌هد که نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه صلح نوبل، در روزهای گذشته خبر داده بود که در جریان بازدید روز ششم دی قضات دادگاه انقلاب از زندان اوین، شماری از زنان زندانی در اعتراض به سرکوب مردم، حبس، بازداشت و شکنجه، شعارهای ضد حکومتی و اعتراضی سر دادند.

به گزارش خانم محمدی، زنان معترض در زندان اوین خطاب به این قضات و مقامات گفتند: «در میان شما قضاتی چون افشاری و عموزاد هستند که طی سال‌های اخیر بیشترین احکام ظالمانه و ضدبشری را صادر و اجرا کردند.»

زنان معترض در ادامه خطاب به این مقامات تأکید کردند: «دست از اعدام معترضان بردارید و چرخه خشونت‌ مرگبار علیه مردم این سرزمین را متوقف کنید.»

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز دوازدهم دی در جریان نشستی خبری، قطع تلفن بند زنان اوین را تأیید کرد اما آن را «در حوزه مسئولیت رئیس این زندان» دانست. او در عین حال گفت این مورد را به «مبادی ذیربط» منعکس می‌کند.

وضعیت جسمانی زنان دربند

کانال شبکه ایکس نرگس محمدی در ادامه پیامی که روز چهارشنبه، ۱۳ دی، منتشر کرده نوشت که در میان ۶۱ زن زندانی سیاسی زندان اوین سه تن از آنها به بیماری‌های صعب‌العلاج مانند لوپوس، پارکینسون، سکته مغزی و تومور مغزی مبتلا هستند.

به نوشته این پیام، همچنین از میان این زندانیان، دو زن سابقه سرطان دارند، چهار نفر از بیماری‌های حاد استخوان و مفاصل رنج می‌برند و هفت زن بیماری قلبی دارند.

چهار زن زندانی سیاسی در اوین نیز بالاتر از ۷۰ سال و ده زن بالاتر از ۶۰ سال سن دارند.

نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر که بارها بازداشت و زندانی شده، ۲۳ فروردین پارسال با هجوم نیروهای امنیتی به خانه‌اش بار دیگر بازداشت شد و اکنون به اتهام‌های سیاسی در زندان اوین محبوس است.

او در این مدت بارها از داخل زندان پیام‌هایی را منتشر کرده و با رسانه‌های خارجی به صورت مخفیانه مصاحبه کرده است.

نرگس محمدی اواخر آذرماه در اولین جلسه محاکمه‌ای که پس از دریافت جایزه صلح نوبل برایش تشکیل شد، حضور نیافت.

خانم محمدی پیش از این نیز از پوشیدن روسری برای اعزام به بیمارستان خودداری کرده و مأموران مجبور شده بودند دست‌کم سه بار این برنده جایزه صلح نوبل را بدون پوشش اجباری از زندان به بیمارستان منتقل کنند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024