جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.01.2024, 11:29

تشدید فشار بر زندانیان سیاسی زن اوین


تشدید فشار بر زندانیان زن اوین و محروم کردن آنان از تماس تلفنی و ملاقات

طبق گزارش رسیده به ایران‌اینترنشنال، پس از اعتراض زندانیان زن در جریان حضور مقام‌های قضایی در بند زنان زندان اوین، فشارها و محدودیت‌ها بر زندانیان افزایش یافته و شماری از آنان از دسترسی به حقوق اولیه خود محروم شده‌اند.

به گفته منابع آگاه، در روندی انتقام‌جویانه، ۱۶ نفر برابر با حدود یک‌چهارم زندانیان بند، در حال حاضر از تماس تلفنی محروم‌اند و شش نفر نیز ممنوع‌الملاقات شده‌اند.

هم‌زمان مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، سه‌شنبه ۱۲ دی در پاسخ به سوالی درباره علت مشکل قطع تلفن بند زنان زندان اوین در آخر هر هفته گفت: «نسبت به مکالمات بر اساس مقررات موضوع ماده ۲۳۲ آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، انتظام این‌گونه امور و انتظام امور موسسه کیفری بر عهده رییس موسسه کیفری است و این گونه مقرر شده است ولی این مورد را به مبادی ذی‌ربط منعکس می‌کنم.»

روز ششم دی ماه ۲۵۰ نفر از قضات و مسوولان قضایی در زندان‌های استان تهران از زندان اوین بازدید کردند.

ایمان افشاری، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، محمدرضا عموزاد، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، علی قناعت‌کار، سرپرست دادسرای امنیت و علی القاصی‌مهر، رییس کل دادگستری استان تهران از جمله بازدیدکنندگان بودند.

در جریان این بازدید، شماری از زنان زندانی سیاسی شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند و سرودهای انقلابی خواندند.

اعتراض این زندانیان به سرکوب مردم، زندان، بازداشت، شکنجه و اعدام معترضانی چون محسن شکاری بود.

در واکنش به این اعتراض‌ها، محدودیت‌های جدیدی بر بند زنان اوین اعمال شد.

گرچه محرومیت از تماس و ملاقات برای سه نفر از زندانیان به دلیل وقایع روز ششم دی نبود، با این‌ حال آن‌ها دقیقا بعد از آن تجمع، حکم شورای انضباطی خود را دریافت کردند.

به گفته منابع آگاه، ممانعت از ثبت درخواست تهیه وسایل زندانیان، ثبت درخواست ملاقات با بستگان (اعضای درجه دو خانواده) و امتناع از تحویل‌ گرفتن وسایلی چون کتاب از سوی خانواده از دیگر محدودیت‌های اعمال‌ شده بر بند زنان است.

درباره این محدودیت‌های جدید به زندانیان گفته شده است که «دستور آمده بند نسوان باید تنبیه شود».

مشخص نیست این دستور از سوی کدام نهاد صادر شده است.

پیش‌تر گزارشی از سوی منابع مطلع به ایران‌اینترنشنال رسیده بود که نشان می‌داد زنان زندانی در حضور قضات، بارها نام محسن شکاری را فریاد زدند.

آن‌ها همچنین خطاب به مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی که در میان نیروهای امنیتی در داخل اتاق‌ها پنهان شده بودند، شعار «قاتل بیا بیرون» سر داده و فریاد زدند: «رضا رسایی و مجاهد کورکور را اعدام نکنید!»

مجاهد کورکور و رضا رسایی، دو تن از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی هستند که احکام اعدامشان طی هفته گذشته در دیوان عالی کشور تایید شده است.

بر اساس گزارش‌ها، عوامل زندان از زندانیان خواسته بودند محل را ترک کنند اما زندانیان اصرار کردند که «نمی‌رویم و خواهان پاسخگوییِ این افراد در مقابل جنایاتشان هستیم».

در جریان این رویدادها، زنان زندانی با بیشتر شدن نیروهای گارد و با هل داده شدن از سوی نیروهای امنیتی و ماموران زندان به عقب رانده شده و به زمین پرت شدند.

در پایان بازدید، زندانیان شعارهای «بی‌شرف بی‌شرف»، «قاتل برو گم‌ شو» و «زن، زندگی، آزادی» سر داده‌اند و مقامات بازدید کننده با عجله از اتاق‌های اداری بند زنان زندان اوین خارج شده‌اند.

نرگس محمدی، برنده زندانی جایزه نوبل صلح پیش‌تر در نامه‌ای آنچه را در جریان بازدید ششم دی‌ رخ داده بود، تشریح کرد.

او این بازدید را به تشکیل دادگاهی مردمی از سوی زندانیان علیه عوامل قضایی دخیل در جنایت‌ها تشبیه کرد.

جمهوری اسلامی تاکنون دست‌کم هشت معترض از جمله محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد حسینی، محمدمهدی کرمی، مجید کاظمی، سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و میلاد زهره‌وند را در ارتباط با خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی به دنبال کشته شدن مهسا ژینا امینی اعدام کرده است.

ایران‌اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024