جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.12.2023, 18:07

بازداشت پدر عروس ۱۲ ساله در جمهوری آذربایجان


مردی در جمهوری آذربایجان که دختر ۱۲ ساله‌اش را به عقد یک مرد ۳۱ ساله درآورده بود بازداشت شد. اجبار کودکان به ازدواج در آذربایجان جرم به حساب می‌آید.

پلیس جمهوری آذربایجان روز شنبه، ۹ دی‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای گفت مبارز قلی‌یف، ۴۳ ساله که دختر ۱۲ ساله‌اش اخیرا به عقد یک مرد ۳۱ ساله درآمده بود، بازداشت شد.

دادگاه منطقه صابرآباد در نزدیکی مرز ایران که خانواده قلی‌یف ساکن آن هستند فعلا حکم حبس موقت او را به مدت ۳.۵ ماه صادر کرده تا دادگاهی شود.

بر اساس ماده ۱۷۶ قوانین جنایی آذربایجان درباره اجبار کودکان به ازدواج، انتظار می‌رود آقای قلی‌یف به سه تا چهار سال زندان محکوم شود.

او ادعا کرده که دختر ۱۲ ساله‌اش با این ازدواج موافق بوده؛ اما دادستانی صابرآباد با رد این ادعا گفته است توافق یک کودک ۱۲ ساله برای ازدواج نه وجاهت قانونی و عرفی دارد و نه قابل پذیرش است.

رسانه‌های جمهوری آذربایجان از قول منابع قضایی گزارش کرده‌اند که نهادهای محلی صابرآباد خانواده قلی‌یف و دختر ۱۲ ساله او را تا زمان رسیدن به سن قانونی زیر نظر خواهند داشت و اجازه ازدواج نخواهند داد.

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۲ ازدواج زیر ۱۸ سال برای دختران و پسران را ممنوع کرد. تنها در شرایط استثنایی، افراد ۱۷ سال نیز می‌توانند بعد از دریافت مجوز برخی نهادهای دولتی، اقدام به ازدواج کنند.

با این حال، طی سال‌های گذشته گزارش‌هایی از ازدواج غیررسمی دختران زیر سن قانونی بر اساس «عقد شرعی» منتشر شده و در مواردی که سن دخترها بسیار پایین بوده، با مداخله دادستانی مواجه شده است.

بر اساس آمارهای رسمی کمیته دولتی امور زنان و دختران آذربایجان، در سال ۲۰۱۱ بیش از پنج هزار مورد ازدواج رسمی زیر سن قانونی در جمهوری آذربایجان ثبت شده بود، اما این رقم در سال ۲۰۱۹ به حدود ۳۶۶ مورد کاهش یافت و پارسال تنها ازدواج رسمی ۲۷۰ دختر ۱۷ ساله ثبت شده است.

اما این به معنی ادامه ازدواج غیررسمی دختران در سن پایین نیست.

گزارش مرکز آمار جمهوری آذربایجان نشان می‌دهد پارسال نزدیک به ۱۲۳ هزار کودک در کشور متولد شده که مادر دو درصد آنها در فاصله سنی ۱۵ تا ۱۷ سال بوده‌اند؛ موضوعی که نشان می‌دهد دست‌کم حدود ۲۵۰۰ دختر زیر سن قانونی و به صورت غیررسمی تشکیل خانواده داده و صاحب فرزند شده‌اند. از میان این دختران، ۱۲۰ نفر برای دومین بار و ۱۱ نفر برای سومین بار کودک به دنیا آورده‌اند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024